چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

همزمانی شیوع کرونا در ایران با تعطیلات ابتدای سال 99 به مناسبت نوروز از یک‌سو و همراهی گسترده مردم با توصیه‌های مسوولان وزارت بهداشت از سوی دیگر موجب شد تا کرونا تا حد زیادی در کشور کنترل شده و دستاورد آن کاهش آمار جان‌باختگان کرونایی در اردیبهشت باشد اما پس از عادی ‌شدن این بیماری برای مردم و افزایش دوباره تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، یک‌بار دیگر اعمال برخی قوانین محدودکننده منتشر می‌شود. هفته گذشته محدودیت‌ها در استان هرمزگان برقرار شد و این بار این محدودیت‌ها در استان تهران خواهد بود.

اعمال محدودیت برای مقابله با کرونا

سلامت نیوز:همزمانی شیوع کرونا در ایران با تعطیلات ابتدای سال 99 به مناسبت نوروز از یک‌سو و همراهی گسترده مردم با توصیه‌های مسوولان وزارت بهداشت از سوی دیگر موجب شد تا کرونا تا حد زیادی در کشور کنترل شده و دستاورد آن کاهش آمار جان‌باختگان کرونایی در اردیبهشت باشد اما پس از عادی ‌شدن این بیماری برای مردم و افزایش دوباره تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، یک‌بار دیگر اعمال برخی قوانین محدودکننده منتشر می‌شود. هفته گذشته محدودیت‌ها در استان هرمزگان برقرار شد و این بار این محدودیت‌ها در استان تهران خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،استاندار تهران دوشنبه‌شب در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اعمال برخی محدودیت‌ها در این استان خبر داد. آقای انوشیروان محسنی بندپی با اعلام اینکه بر اساس بررسی علمی در ستاد کرونای استان و تایید در کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی برخی فعالیت‌ها در استان تهران به مدت یک هفته ممنوع شده است، گفت: برخی از این محدودیت‌ها مربوط به فعالیت باشگاه‌های ورزشی به ویژه بدنسازی و ورزش‌های پربرخورد، شهر بازی، مراکز آبی از جمله استخرهای سرپوشیده است. هرگونه تجمع عمومی از جمله مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌هاست.

استاندار تهران همچنین تاکید کرد که اخبار مصوبات ستاد کرونا تنها باید از سوی ستاد یا استانداری منتشر شود. بندپی همچنین یادآور شد: دانشگاه‌ها و مدارس استان تعطیل نیستند.

 تذکر کتبی و شفاهی به ۱۰ مرکز متخلف

روز گذشته نیز معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران درباره تعطیلی یک هفته‌ای برخی مراکز و اماکن در استان تهران اطلاعات تکمیلی ارائه کرد. بر این اساس فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مراکز تفریحی، باغ‌وحش‌ها، مراکز آبی، شهربازی‌ها، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، ‌فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها،‌ کافی‌شاپ‌ها، چای‌خانه‌ها و تالارهای پذیرایی به مدت یک هفته ممنوع است.

آقای حمیدرضا گودرزی با اشاره به محدودیت‌های جدید که قرار است در تهران برای پیشگیری از انتقال کرونا اتخاذ شود، گفت: روز دوشنبه تصمیماتی اتخاذ و اعلام شد که باشگاه‌ها ورزشی، ورزش‌های پرمواجهه مانند کشتی و...، مراکز تفریحی، آبی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌ها، چای‌خانه‌ها و تالارهای پذیرایی حق فعالیت ندارند و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و همایش‌ها از تاریخ ابلاغ مصوبه که روز سه‌شنبه، 24 تیر است، به مدت یک هفته ممنوع است.وی درباره تذکر به ۱۰ مرکز به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود:

با توجه به گزارش‌ها و کار کارشناسی که از سوی سه دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ ایران و شهید بهشتی انجام شد و به دنبال نامه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به استانداری تهران، روز دوشنبه به ۱۰ مرکز تذکر شفاهی و کتبی داده شد که برخی از آن‌ها فروشندگان لوازم موبایل، لوازم خانگی، فرودگاه‌ها و مراکز دولتی بودند.

به این مراکز تذکر جدی داده شده که اگر در مدت ۲۴ ساعت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت ارائه شده را رعایت نکنند، بعد از ۲۴ ساعت پلمب خواهند شد و تمامی تبعات برعهده مدیرعامل و هیات مدیره آن مراکز و مجتمع‌ها خواهد بود. به گفته گودرزی البته این موضوع شامل حال تمام مغازه‌هایی که در آن مراکز وجود دارند، نمی‌شود.

ممکن است در پاساژی ۸۰ درصد مراکز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و ۱۰ درصدشان رعایت نکنند؛ البته ما تذکر دادیم که حتما باید پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه بحث استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و در غیر این صورت بعد از ۲۴ ساعت پلمب می‌شوند.معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران همچنین گفت:

برخی از این مراکز به گونه‌ای هستند که از سراسر کشور برای خرید به آنجا مراجعه می‌شود. اگر قرار باشد که تذکر داده شود، به برخی مغازه‌داران باید تذکر دهیم، بنابراین اگر این ۱۰ تا ۲۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، مطمئن باشید که شیب تند بیماری که به تهران بازگشته است و به دلیل عدم رعایت تعداد کمی از مردم بوده، کنترل می‌شود.

لازمه این کار آن است که خود غرفه‌داران، مغازه‌داران، ‌بنکداران و... تذکر دهند و اگر در این مدت نسبت به این موضوع توجه نداشته باشند و بازرسان بهداشت و درمان مراجعه کرده و گزارش دهند، چاره‌ای نداریم و باید تمام یک مرکز یا یک پاساژ را ببندیم. اگر بعد از این یک هفته‌ای هم که اعلام کردیم، رعایت نکنند، چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام محدودیت‌های قبلی بازگردد؛ بنابراین انتظار داریم که رعایت کنند و با کسی هم رودربایستی نداریم و برخورد می‌کنیم.

وی درباره شیوه تذکر دادن به این مراکز نیز گفت: با این ۱۰ مرکز جلسه گذاشتیم و تذکر لسانی و مکتوب دادیم و اگر رعایت نکنند، دیگر تذکر دومی وجود نخواهد داشت و تعطیل می‌شوند.

 فعالیت‌های اداری مدارس تعطیل نیست

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران هم روز گذشته بعد از انتشار برخی اخبار درباره وضعیت فعالیت مدارس از تعطیل نبودن فعالیت‌های اداری مدارس نظیر ثبت‌نام، هدایت تحصیلی و سنجش سلامت نوآموزان خبر داد و گفت: آزمون ورودی مدارس سمپاد نیز در موعد خود برگزار خواهد شد. آقای مسعود ثقفی با اشاره به اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا و اعلام تعطیلی برخی فعالیت‌های شهری گفت:

مباحثی که در آموزش و پرورش در حال حاضر وجود دارد مانند ثبت‌نام، هدایت تحصیلی و مراکز سنجش نوآموزان، فعالیت‌های اداری مدارس هستند و به عنوان فعالیت آموزشی محسوب نمی‌شوند و طبیعتا مشمول این تعطیلی نخواهند بود. وی افزود: مدارس به فعالیت خود با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی در موارد گفته‌شده ادامه خواهند داد.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه البته آزمون سمپاد هم این هفته با توجه به کشوری‌بودنش برگزار خواهد شد که توضیحات کامل مربوطه توسط رییس مرکز سمپاد ارائه شده است، تاکید کرد: بنابراین فعالیت‌‌‌های روز دوشنبه و چهارشنبه در مدارس، فعالیت‌های اداری هستند و ادارات نیز مشمول تعطیلی‌های اعلام‌شده نیستند و نیروهای اداری مدرسه اقدام به ثبت‌نام، هدایت تحصیلی و سنجش سلامت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha