رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه:« جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و اگر کادر درمان را هم اضافه کنیم اعداد ما نزدیک به ده هزار نفر می رسد و در کنار آن حدود ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند.» خاطرنشان کرد:«دولت باید سلامت را در اولویت خود قرار دهد همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اگر سلامت تامین نشود قطعا معیشت و اقتصاد دچار آسیب می شود.»

ابتلای ۱۰ هزار نفر از کادر درمان به کرونا/ ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه:« جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و اگر کادر درمان را هم اضافه کنیم اعداد ما نزدیک به ده هزار نفر می رسد و در کنار آن حدود ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند.» خاطرنشان کرد:«دولت باید سلامت را در اولویت خود قرار دهد همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اگر سلامت تامین نشود قطعا معیشت و اقتصاد دچار آسیب می شود.»


دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« براساس وظیفه قانونی نظام پزشکی دو هدف اصلی پیش بینی شده است یکی حفاظت از سلامت مردم و دوم حفاظت از سلامت و خدمت جامعه پزشکی است. آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم و موجب نگرانی مردم و مسوولین شده هر دو این مورد در معرض آسیب قرار گرفته اند لذا لازم است نظام پزشکی نظرات و راهکارهای مهم را را با افکار عمومی در میان بگذارد.»


وی در ادامه گفت:« قریب به ۶ ماه از بیماری می گذرد و بعد از یک کنترل اولیه که به دلیل رفتار خوب از جانب مردم و حوزه سلامت انجام شد بیماری در اواخر فروردین و اردیبهشت به یک شرایط قابل قبولی رسید ولی امروز مشاهده می کنیم که بیماری دوباره اوج گرفته است که قاعدتا باید یک بررسی علمی و قاطع انجام شود که اگر مواجهه صحیحی صورت نگیرد هم مردم را از دست می دهیم هم جامعه پزشکی دچار فرسودگی می شوند.متاسفانه آمار ابتلا به کرونا در کشور رو به افزایش است و باید زمینه هایی که عامل افزایش شیوع آن است بررسی شود.»


وی افزود:«آنچه امروزه مشاهده می کنیم مدل های مختلف مواجهه با این بیماری در کشورهای دیگر است و کشورهای مختلف توانسته اند با روش خوبی ویروس کرونا را کنترل کنند به عنوان مثال کشور نیوزیلند، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن و حتی کشورهای در حال توسعه مثل ویتنام با روش های مناسب بیماری را کنترل کرده اند و تقریبا در برخی کشورها این بیماری حذف شده است. برخی کشورها نیز مدل برخوردشان با ویروس کرونا را مدل غیرصحیحی به نام ایمنی جمعیتی قرار دادند و نتایج این مدل اپیدمیولوژیک نتایج خوبی نبوده و امروزه مشخص شده این بیماری با این روش، مدت مدیدی در جامعه جهانی وجود خواهد داشت و به این سطح از امینی به این زودی ها نمی رسیم. همچنین مشخص شده ایمنی که دراین بیماری بعد از ابتلا ایجاد می شود طولانی و قابل تکرار نیست بنابراین مدل ایمنی جمعیتی برای مبارزه با کرونا تقربا مردود است و ممکن است بیماری در افرادی که قبلا مبتلا شده اند عود کند.»


وی خاطرنشان کرد:« باید در نحوه مبارزه با کرونا بازنگری شود. طبیعی است مدل مبارزه با این بیماری با توجه به شرایط اقتصادی هر کشور ممکن است متفاوت باشد. در کشور ما با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی قرنطینه یا ایمنی تهدیدی و ایجاد محدودیت های زیاد میسر نیست چون نیاز روزمره مردم باید تامین شود ولی رها کردن یا عادی سازی هم چاره کار نیست. اگر بخواهیم یک تحلیل علتی کنیم که چه عواملی باعث اوج گیری مجدد این بیماری شد باید گفت عادی سازی در همه ابعاد هم توسط مرم وهم توسط مسووولین و حتی رسانه ها بود که این باعث شد مردم در ایام تعطیلی عید فطر و تعطیلات خرداد به مسافرت بروند و برگزاری برنامه های عروسی و عزاداری و بازگشایی رستوران ها علل عمده ای است که باعث اوج گیری مجدد بیماری شده است. در مسیر مبارزه بایستی گاهی بدویم و گاهی که شرایط خوب می شود می توانیم اهسته تر حرکت کنیم ولی هیچ وقت نباید بخوابیم یعنی اگر در این شرایط توقف کردیم و خوابمان برد باعث شکست ما می شود. »


دکتر ظفرقندی گفت:« امروز تخت های ای سی یو بیمارستان ها پر شده و همراهان بیمار استمداد می کنند برای بیمارانشان تخت خالی پیدا کنیم. جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و اگر کادر درمان را هم اضافه کنیم اعداد ما نزدیک به ده هزار نفر می رسد و در کنار آن حدود ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند. طبیعتا خستگی و فرسودگی و کاهش توان کار یکی از معضلاتی است که باید به آن رسیدگی شود. قدم اول برای رسیدن به یک شرایط مناسب ایجاد یک همبستگی ملی و یک عزم ملی است نمی توان از کادر درمان و پزشکی و پرستاری انتظار داشته باشند جلو بروند و بقیه به مسوولیت اجتماعی شان توجهی نکنند.»


وی افزود:«در شرایط جنگ دفاع مقدس جوانان کشور در خطوط مقدم وارد مبازه و جنگ شدند و برای حفظ کشور همه مردم کمک می کردند و توانستیم کشور را حفظ کنیم در یک مقطعی این کمک ها کاهش پیدا کرد و عقب نشینی کردیم و دوباره مردم مجبور شدند به صحنه بیایند تا بتوانیم مرزهای خود را حفظ کنیم اگر مردم امروز هم به وظایف اجتماعی خود توجه نکنند به یک عقب گردی مبتلا می شویم و پزشکان و کادر درمان دچار اسیب می شوند. دولت باید سلامت را در اولویت خود قرار دهد همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اگر سلامت تامین نشود قطعا معیشت و اقتصاد دچار آسیب می شود باید تسهیلات برای بیمارستان ها  و پزشکان فراهم شود و حمایت های عملی صورت گیر و مجلس باید این حمایت ها را با قانونگذاری انجام دهد.»


وی گفت:« امروزه باید برای پزشکانی که در حوزه کرونا کارمی کنند حمایت های قانونی صورت گیرد. قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید بر نظارت ها کمک کنند اگر دولت پروتکل هایی اعلام کند باید اجرا شود. یکی از آسیب هایی که باعث اوج گیری مجدد کرونا شد این بود که بازگشایی ها صورت گرفت و پروتکل هایی ابلاغ شد ولی این پروتکل ها اجرا نشد. ارگان های نظارتی باید به وظیفه خود به خوبی عمل کنند به غیر از این موارد ایجاد شرایط فرهنگی و تبلیغی و رسانه ای در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد ما اگر این تبلیغاتی که در حوزه کرونا یک مدتی فروکش کرده بود امروز دوباره در رسانه اوج می گیرد را پیگیری کنیم و هشدارهای لازم را بدهیم و به مردم آموزش های لازم را بدهیم با این کار قطعا می تونیم نتایج بهتری بگیریم. هنرمندان و ورزشکاران و نخبگان ، نهادهای مدنی و خیرین باید به وظیفه خود عمل کنند. در فاز اول بیماری خیرین به بیمارستان ها و مردم خیلی کمک کردند و باید این کمک ها ادامه پیدا کند. اگر مجموعه این شرایط وارد عرصه شوند ما می توانیم با تغییر بازنگری ها این بیماری را کنترل کنیم.»

وی با بیان اینکه باید واقعیت این بیماری را برای مردم خوب بشکافیم و اصل و اساس حمایت مردمی است،‌گفت:« بعد از آن پروتکل های ابلاغی ما باید عوض شود. پروتکل های ملی دیگر جوابگو نیست و پروتکل ها باید منطقه ای شود. ما برخی مناطق قرمز در کشور داریم لذا باید در کشور پروتکل های مشخص علمی و سیال و هوشمند داشته باشیم. نمی شود برای همه کشور یک دستورالعمل صادر کرد.»


وی افزود:« وقتی وارد پروتکل می شویم سه اصل مهم است از جمله اینکه مشاغلی که می خواهیم بازگشایی چقدر در آلوده کردن و شیوع کرونا موثر هستند؟ فعالیت آنها چه اهمیت اقتصادی دارد؟ سوم اینکه این مشاغل اساسا امکان تعطیلی دارند یا خیر به عنوان مثال یک بیمارستان هیچگاه امکان تعطیلی ندارد یا برخی فعالیت هایی که با اقتصاد روزمره مردم سروکار دارند امکان تعطیلی ندارند. باید بر اساس این سه اصل بازگشایی ها صورت گیرد، این همان فعالیت هوشمند است که باید برای بازنگری ها داشته باشیم. مطلب بعدی این است که باید بیماران را غربالگری فعال کنیم و خانواده ها و افرادی که ارتباط مستقیم با آنها داشتند بررسی شوند که باعث می شود بیماری را زودتر کنترل کنیم.»


وی تاکید کرد:« صندوق ذخیره ارزی باید برای چنین مواقعی به کمک بیاید قسمت عمده یک میلیارد یورویی که به دستور مقام معظم رهبری باید برای مقابله با کرونا اختصاص پیدا می کرد هنوز اختصاص پیدا نکرده و کار را در مواقع ضروری دچار مشکل می کند.»


دکتر ظفرقندی گفت:« سازمان نظام پزشکی وظیفه خود می داند یک پویش ملی را راه اندازی کند و این پویش تا روز پزشک که اول شهریور است ادامه پیدا می کند این پویش همدلی با مدافعان سلامت است ما فکر می کنیم همه مسوولین و نهادهای مدنی، هنرمندان و ورزشکاران وارد این پویش شوند و یک حرکت ملی صورت گیرد. جامعه پزشکی جوانان و نخبگان کشور هستند که در خط مقدم مبارزه با کرونا می جنگند و همه باید کمک کنند این مبارزه واقعی به پیروزی برسد. “جان ما ایران ما است” شعاری است که برای این پویش انتخاب کردیم.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی براینکه با توجه به ابتلای ۵ هزار نفر از جامعه پزشکی آیا در بیمارستان ها با کمبود پزشک مواجه هستید، گفت:«ما از دو جهت با مشکل مواجه هستیم یکی اینکه کادر درمان به تدریج فرسوده می شوند و توانشان برای ادامه کار کاهش پیدا می کند. دومین مشکل ابتلای برخی از پزشکان به کرونا است. مثلا یک بخشی داریم به نام انستیتو سرطان در بیمارستان امام خمینی که اطلاع دارم در این بخش ۴ نفر از اساتید و ۴ نفر از دستیاران و ۶ نفر از پرستاران به کرونا مبتلا شدند که این بخش را دچار کاهش فعالیت و حتی تعطیلی می کند. در بیمارستان سینا تعدادی از همکاران بیهوشی که ارتباط مستقیم با مبتلایان با کرونا در اتاق عمل دارند و نیز گروه پرستاری دچار کرونا شدند که باعث بروز مشکل شده است. برخی از بیمارستان ها و شهرها به ما اعلام کردند که ما از داوطلبین پزشکی درخواست کنیم که دوباره وارد صحنه شوند لذا لیست داوطلبان را جمع آوری می کنیم و به بیمارستان ها معرفی می کنیم.»
وی در پاسخ به اینکه ابتلا به کرونا در کدام گروه های پزشکی بیشتر بوده است گفت:« حدود ۵ هزار نفر از جامعه پزشکی به کرونا مبتلا شده اند که حدود ۱۴۰ پزشک شهید شدند. گروه پرستاری ۲۰ درصد این آمار هستند، پرسنل ۱۹ درصد، پزشکان عمومی ۱۷ درصد، گروه داخلی ۹ درصد و زنان و زایمان  ۵و نیم درصد این آمار هستند.»


وی گفت:« نامه ای برای رییس جمهور ارسال کردیم که شامل ده بند بود یکی از این بندها لزوم بازنگری برای قرنطینه یا تعطیلی موقت بود. استاندار تهران اعلام کرده است که برخی از فعالیت ها می توانند به صورت موقت تعطیل شوند از جمله رستوران ها و اماکن مذهبی و برگزاری سمینارها یا ورزشگاه ها که براساس شرایط ممکن است بازنگری شود چون مناطق مختلف کشورمان شرایط متفاوتی دارد لذا باید تصمیمات منطقه ای گرفته شود حتی در شهر تهران هم باید با توجه به مناطق تصمیم گیری شود. پیشنهاد دیگرمان این است که در شهرهای قرمز ۳۰ درصد پرسنل دولتی به صورت دورکاری فعالیت کنند که هم تجمعات حوزه کاری را کاهش دهد هم مشکلاتی که در ترافیک سطح کلان شهرها بوجود آمده را کاهش می دهد.»


وی درباره آخرین وضعیت نصب کارتخوان در مطب پزشکان گفت:« پزشکان از اول بلد بودند با کارتخوان کار کنند متاسفانه یک فضای رسانه ای تخریبی علیه پزشکان در این مورد شکل گرفته بود. مساله این بود که زیرساخت های لازم برای ارتباط مطب ها با سازان امور مالیاتی فراهم نبود ولی ۸ ماه پیش یک تفاهم نامه ای در اینباره با سازمان امور مالیاتی به امضا رسیده که هماهنگی های لازم انجام شد تا کارتخوان ها در مطب ها نصب شود که بیماران بتوانند از تسهیلات استفاده کنند این بعد از این بود که توانستند مشکلات فنی و اجرایی را که در بانک مرکزی وجود داشت مرتفع کنند.»


وی در واکنش به امضای تفاهم نامه ای برای مصون ماندن پزشکان از زندان رفتن،‌گفت:« اینکه دکتر زالی قراری را با رییس قوه قضاییه گذاشته اند نه الزام آور بوده و نه اجرا شده است. ما مکرر داریم که قاضی حکم زندان برای پزشک صادر کرده است. ما معتقدیم برای یک اشتباه یا قصور پزشکی باید بررسی علتی طبق قانون صورت گیرد و باید در پزشکی قانونی کارشناسان نظر دهند و قاضی هم آن را ابلاغ می کند قطعا اینکه همچین قراری عامل افزایش اشتباهات پزشکی شود چنین چیزی نیست.»


وی درباره آخرین وضعیت بیمارستان ها و اینکه چقدر بخش خصوصی درگیر کرونا شده است،‌گفت:« در شهر تهران که بستری بیماران مبتلا به کرونا به ۳۰ نفر بستری رسیده بود الان به ۲۵۰ الان به ۳۰۰ نفر رسیده است و تخت های اشغال شده برای کرونا رو به افزایش است. بیمارستان ها هم با توجه به این فعالیت خود را منعطف می کنند. ما بیماران سرطانی و تروما یا بیماری های دیگر داریم که درمانشان ضروری است بنابراین بیمارستان ها به صورت سیال چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بستری این بیماران را با توجه به حجم بیماران در دستور کار دارند البته وزارت بهداشت در حال برنامه ریزی است که آیا همه بیمارستان ها درگیر کرونا شوند یا برخی بیمارستان ها. در زمینه تخت های ای سی یو بیمارستان ها دچار مشکل شده و کمبود تخت ای سی یو را در برخی بیمارستان های مرجع کرونا داریم، یا بخش های جدید در بیمارستان ها باید تجهیز شوند مثلا بیمارستان سینا یک بخش عادی خود را به بخش ای سی یو تبدیل کرده است.»


وی درباره داروهایی که پزشکان خارج از پروتکل درمان کرونا تجویز می کنند، گفت:« فعلا برای کرونا نه دارو و نه واکسن داریم. ورود واکسن کرونا به عرصه حداقل سه الی ۴ ماه دیگر خواهد بود. بزرگترین واکسنی که در دنیا تولید شده واکسن آنفلوانزا بوده که ۱۵۰ میلیون در سال تولید می شده و ظرفیت جهانی اش این است ما به واکسنی احتیاج داریم که سه میلیارد جمعیت جهان را پوشش دهد تازه ایمنی قطعی هم ایجاد نمی کند بنابراین تنها راهی که الان پیش روی ما است این است که پیشگیری کنیم.»


دکتر ظفرقندی تاکید کرد:«هیچ داروی اختصاصی برای کرونا تولید نشده است البته برخی داروها مثل رمدیسیویر نتایج خوبی در درمان بیماران داشته اند. در مطالعات بین المللی اگر بیماری در شرایط بحرانی قرار گیرد می شود از این دارو استفاده کرد ولی این دارو در پروتکلی که توسط وزارت بهداشت طراحی شده است، نیست. دارویی که در پروتکل های دارویی کشور نیست نباید تجویز شود به دلیل اینکه بیماران سردرگم می شوند ما به همکاران اکیدا گفته ایم که فقط در مسیرهایی که پروتکل وزارت بهداشت است دارو تجویز کنند.»


وی درباره آسیب بخش خصوصی در دوره کرونا گفت:« آسیب بخش خصوصی از دو جهت بررسی شده است در بخش خصوصی باید بین هزینه ها و درآمد ها یک تعادلی وجود داشته باشد تا ادامه کار ممکن باشد به دلیل شیوع کرونا عمل های الکتیو قطعا کاهش پیدا کرده از این بابت درآمد بیمارستان های خصوصی کاهش پیدا کرده است از طرف دیگر تجهیزات و ضروریات کرونا برای بیمارستان های خصوصی هزینه بر است گاهی برای یک بیمار تجهیزاتی که دراتاق عمل و ای سی یو و در بخش استفاد می شود به طور متوسط برای هر بیمار هزینه ای حدود یک میلیون تومان به دنبال دارد که در حال حاضر در تعرفه های ابلاغی دیده نشده است.»


وی در واکنش به خبر استعفای دسته جمعی اعضای نظام پزشکی کرج گفت:« مسوول نظام پزشکی کرج توسط یکی از نهادهای غیرمرتبط و غیرمسوول برکنار شده بود که با هماهنگی و پیگیری با قوه قضاییه و مسوولین استان، وی به کار برگشت و فعالیتشان را ادامه دادند و استعفای دسته جمعی مطرح نبوده است.»


وی درباره تعرفه های پزشکی گفت:« تعرفه هزینه خدمت انجام شده است. حوزه درمان ما باید مطابق با هزینه های واقعی باشد اگر برای لباس و تجهیزات و دارو و دستگاه سی تی اسکن مریض یک هزینه می شود توسط کارشناسان اقتصادی محاسبه شود که اسم آن هزینه تمام شده یا تعرفه واقعی می شود. اگر تعرفه ای اعلام شود ولی هزینه واقعی دیده نشود طبیعی است ادامه خدمت دچار اسیب می شود. حرف نظام پزشکی این است که براساس قانون باید تعرفه واقعی توسط شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه محاسبه و اعلام شود. کل بار ویزیت از تعرفه ۸ درصد است بقیه مربوط به تجهیزات و حقوق پرسنل و دارو است انچه ما پیگیر هستیم این است که کیفیت خدمات کاهش پیدا نکند.»


وی درباره اینکه چه تسهیلاتی برای پزشکان بخش کرونا در نظر گرفته شده، گفت:«برای افرادی که در بخش کرونا کار می کنند پیشنهادمان این است که برای صدور پروانه طبابت تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود. در بخش کرونا باید یک بسته حمایتی تعریف شود و ما پیشنهادات خود را به وزارت بهداشت ارایه می کنیم.»
وی درباره امار پزشکانی که در سازمان نظام پزشکی پرونده شکایت دارند،‌گفت:« این شکایت ها  ۱۰ الی ۱۵ درصد است و سالی ۴هزار الی ۵ هزار پرونده ارجاعی به سازمان نظام پزشکی داریم که با توجه به حجم درمانی که در کشور انجام می شود این امار عادی است. کسانی که داروی غیر موجود در فارماکوپه را تجویز می کنند طبق مقرارات پرونده شان در کارشناسی سازمان نظام پزشکی بررسی و طبق مقررات احکامشان صادر می شود.»


وی درباره تعطیلی برخی مطب ها در دوران کرونا گفت:« برخی مطب ها طبق پروتکل های وزارت بهداشت در فاز اول بیماری کرونا مطب ها را تعطیل کردند و الان هم توصیه ما این است مطب هایی که فعالیتشان ضروری نیست فعالیتشان را محدود کنند. یکی از درخواست های ما از وزارت بهداشت و رییس جمهور این است که برای مدتی فعالیت های پزشکی تعطیل شوند که بتوانیم به کادر درمان در حوزه کرونا کمک کنیم.»


وی درباره پرداخت مطالبات بخش خصوصی از سوی تامین اجتماعی گفت:« تامین اجتماعی در بخش دولتی بدهکاری هایش را تا حدود زیادی جبران کرده و تقریبا بروز شده است ولی در بخش خصوصی قرار است که مطالبات فروردین را طی این هفته پرداخت کنند که هنوز پرداخت نشده است. تاخیر سه ۴ ماهه در پرداخت مطالبات بخش خصوصی وجود دارد امیدواریم این مطالبات به زودی پرداخت شود که بخش خصوصی قادر به ادامه فعالیت باشد.»


وی گفت:« سازمان بهداشت جهانی اذعان کرده که زیرساخت بهداشت و درمان کشور ما با توجه به خانه های بهداشت بسیار خوب بوده و خوب عمل کرده و در دورترین روستاهای کشور توانستیم سازماندهی مواجه با کرونا را از این طریق ادامه دهیم. همه مراکز درمانی دنیا در اوایل کار مواجه با یک شوک شدند فقط ایران نبود. برخی کشورها حتی تجهیزات را در پای هواپیما از یکدیگر می دزدیدند. امکانات و تجهیزات بخصوص ونتیلاتور و امکانات مصرف برای بیمارستان ها فراهم شده است. وقتی بیماری به یکباره اوج می گیرد طبیعتا ما دچار کمبود می شویم ما باید مواجهه و پیشگیری و برنامه های کنترلی را داشته باشیم اگر آنها را رها کنیم و عادی سازی کنیم و پیشگیری را رعایت نکنیم امکانات هیچ کشوری برای ما کفاف نخواهد داد.»


وی درباره آمار تعطیلی مطب ها در دوره کرونا گفت:« در اوایل شیوع کرونا خواستیم که برخی مطب ها مانند دندانپزشکی یا جراحی پلاستیک تعطیل شوند. بعدا به تدریج مطب ها براساس پروتکل ها فعالیتشان را شروع کردند ولی به دلیل بحث های اقتصادی روزی سه مطب اعلام تعطیلی می کنند و فعالیت پزشکی را کلا کنار می گذارند که البته خیلی مرتبط با بحث کرونا نیست.»


وی درباره نسخه نویسی الکترونیک گفت:« شیوع کرونا بر این روند تاثیر منفی داشته است ولی ۴۰ الی ۴۵ درصد از مراکز درمانی و داروخانه های ما تجهیز شده و فعالیت را به صورت الکترونیک ادامه می دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha