ترکیب دو داروی ایبوپروفن و آلپرازولام با دوزهای مشخص تاثیر مثبتی در کاهش شاخص‌های نورگریزی و صداگریزی دارند و باعث کاهش سردردهای میگرنی در مبتلایان می‌شوند.

سلامت نیوز : ترکیب دو داروی ایبوپروفن و آلپرازولام با دوزهای مشخص تاثیر مثبتی در کاهش شاخص‌های نورگریزی و صداگریزی دارند و باعث کاهش سردردهای میگرنی در مبتلایان می‌شوند.
میگرن یكی از اختلالات نورولوژیك مزمن است كه سبب ناتوانی و دوری از كار در افراد می‌شود و از آن‌جایی كه عوامل مختلفی در بروز و ایجاد میگرن نقش دارند، تنوع داروهایی كه در پیشگیری و درمان میگرن به كار می‌روند، نیز زیاد است به همین دلیل درمان‌های تركیبی نیز در تسكین این نوع سردردها كاربرد زیادی دارند. در همین راستا مطالعه‌ای به منظور تاثیر مصرف همزمان ایبوپروفن همراه آلپرازولام به عنوان تركیب احتمالی مؤثر در تخفیف این سردردها توسط دکتر محمود برادران از گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است.
این مطالعه كارآزمایی بالینی بر روی 90 بیمار مبتلا به میگرن با متوسط 2 تا 6 حمله در ماه كه به سه گروه 30 نفری تقسیم شدند، انجام شد. سه گروه از نظر سن، جنس و سابقه دارویی همسان‌سازی شدند. پس از اخذ رضایت‌نامه كتبی، به گروه اول ایبوپروفن 200 میلی‌گرم، گروه دوم ایبوپروفن 400 میلی‌گرم و گروه سوم ایبوپروفن 200 میلی‌گرم و آلپرازولام 0.5 میلی‌گرم یك دوز تجویز شد.
شدت سردرد، عملكرد بیمار و علائم همراه بر اساس معیار شفاهی قبل از دریافت دارو و 2 ساعت پس از دریافت دارو پرسیده شد و از 0 تا 3 درجه بندی شد. سپس سه گروه مقایسه شدند.
یافته‌ها نشان داد که در هر سه گروه اختلاف میانگین شدت سردرد قبل و بعد از تجویز دارو به طور معنی‌داری كاهش یافت. این اختلاف در گروه ایبوپروفن 200 میلی‌گرم 36 درصد، در گروه ایبوپروفن 400 میلی‌گرم 46 درصد، و در گروه آلپرازولام و ایبوپروفن 200 میلی‌گرم 74 درصد بوده است. میزان تهوع و استفراغ قبل و پس از تجویز دارو در گروه ایبوپروفن 200 میلی‌گرم از 93.3 درصد به 22.3درصد، در گروه ایبوپروفن 400 میلی‌گرم از 96.7درصد به 13.3 درصد و در گروه ایبوپروفن 200 میلی‌گرم به همراه آلپرازولام 0.5 میلی‌گرم از 100درصد به 3.3 درصد كاهش یافته است. شاخص‌های نورگریزی و صدا گریزی نیز قبل و پس از تجویز داروها در هر سه گروه تغییرات معنی‌داری پیدا كرد.
نتایج بررسی یافته‌های بدست آمده حاکی از آن بود كه تركیب ایبوپروفن 200 میلی‌گرم و آلپرازولام 0.5 میلی‌گرم به طور معنی‌داری سبب تخفیف سردرد میگرنی می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha