چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 296716

تاندینوپاتی سرینی معمولا به واسطه میکروتروماهای تکراری رخ می دهد. به همین دلیل، بسیاری از ورزشکاران، مانند دوندگان دو مارتن، به طور معمول از این شرایط رنج می برند.تاندینوپاتی سرینی (Gluteal Tendinopathy) که به نام بورسیت تروکانتریک نیز شناخته می شود، یکی از دلایل احساس درد در ناحیه کفل محسوب می شود. تاندینوپاتی سرینی به واسطه التهاب در تاندون های این بخش که می تواند به واسطه عوامل مختلفی رخ دهد، شکل می گیرد.

آشنایی با تاندینوپاتی سرینی

سلامت نیوز:تاندینوپاتی سرینی معمولا به واسطه میکروتروماهای تکراری رخ می دهد. به همین دلیل، بسیاری از ورزشکاران، مانند دوندگان دو مارتن، به طور معمول از این شرایط رنج می برند.تاندینوپاتی سرینی (Gluteal Tendinopathy) که به نام بورسیت تروکانتریک نیز شناخته می شود، یکی از دلایل احساس درد در ناحیه کفل محسوب می شود. تاندینوپاتی سرینی به واسطه التهاب در تاندون های این بخش که می تواند به واسطه عوامل مختلفی رخ دهد، شکل می گیرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، تاندینوپاتی سرینی معمولا به واسطه میکروتروماهای تکراری رخ می دهد. به همین دلیل، بسیاری از ورزشکاران، مانند دوندگان دو ماراتن، به طور معمول از این شرایط رنج می برند.


به گزارش "استپ تو هلث"،ساییدگی مداوم در ناحیه کفل موجب احساس ناراحتی و ملتهب شدن کیسه های سروز (بورس) می شود. با این وجود، لزوما نباید یک ورزشکار باشید تا به تاندینوپاتی سرینی مبتلا شوید و عوامل دیگری نیز موجب این شرایط می شوند.


چه افرادی می توانند به تاندینوپاتی سرینی مبتلا شوند؟

ورزشکار بودن، حضور در دوهای ماراتن یا فوتبال بازی کردن می توانند شما را مستعد ابتلا به بورسیت تروکانتریک سازند. با این وجود، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به این شرایط را افرایش دهند.
چاقی. فشار وارده بر ناحیه به واسطه وزن اضافه می تواند موجب بروز تاندینوپاتی سرینی شود.


فیبرومیالژیا. سفتی عضلات ناشی از این بیماری می تواند موجب بروز ساییدگی در ناحیه شده و به تاندینوپاتی سرینی منجر شود.


آرتریت کفل. بی تردید، این مشکل که موجب التهاب در مفاصل ناحیه کفل و باسن می شود می تواند موجب بروز تاندینوپاتی سرینی شود.


گونارتروز. انحطاط غضروف می تواند موجب ظهور این نوع تاندینوپاتی شود.
اگر با هر یک از این عوامل مواجه هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که از تاندینوپاتی سرینی رنج ببرید، اگرچه ابتلا به این موارد همواره به معنای ابتلا به تاندینوپاتی سرینی نیست.
با این وجود، شما باید به علائمی که نسبت به ظهور تاندینوپاتی سرینی هشدار می دهند، توجه داشته باشید.


علائم تاندینوپاتی سرینی

در صورت ابتلا به تاندینوپاتی سرینی یک سری از علائم را تجربه خواهید کرد که شاید به اشتباه آنها را ناشی از مشکلات سلامت دیگر بدانید.
اگرچه ناراحتی ممکن است در ابتدا چندان جدی به نظر نرسد، اما مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط همواره توصیه می شود. بر همین اساس، شما می تواند از تشدید ناراحتی با گذشت زمان پیشگیری کنید. افزون بر این، آغاز زودهنگام درمان می تواند از وخیم‌تر شدن شرایط پیشگیری کند. از جمله علائم رایج می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- صدای تیک تیک و درد در ناحیه
- سفتی مفصل در ناحیه
- دشواری در راه رفتن بدون احساس ناراحتی
- دردی که به قسمت جلوی ران گسترش می یابد
- دردی که به قسمت داخلی ران گسترش می یابد
- دردی در نزدیکی برجستگی استخوان نشیمنگاه که به باسن گسترش می یابد
همان گونه که مشخص است، احساس درد در ناحیه نشانه اصلی محسوب می شود و گاهی اوقات با یک صدای تیک تیک همراه است.
سرایت درد به قسمت جلو، پشت یا داخل ران و گاهی اوقات حتی زانو، به فعالیت ها و حرکت هایی که موجب سایش و التهاب بورس می شوند، بستگی خواهد داشت.
به عنوان مثال، بیمارانی که اغلب درد کشاله ران را تجربه می کنند که به قسمت جلو ران سرایت می کند، در زمان کشیدن شدن کفل آن را تجربه می کنند. همچنین، افرادی که زمان زیادی را در حالت نشسته سپری می کنند، اغلب احساس درد در نزدیکی برجستگی استخوان نشیمنگاه را تجربه می کنند.


روش های درمان

زمانی که پزشک از طریق پرتو اکس، سونوگرافی، گاماگرافی، توموگرافی یا ام‌آر‌آی، تاندینوپاتی سرینی را در یک بیمار تشخیص می دهد، اگر وزن دلیل بورسیت باشد، ممکن است کاهش وزن را توصیه کند. با این وجود، پزشک ممکن است داروهای مسکن را برای کاهش درد و التهاب نیز تجویز کند.


همچنین، پزشک انجام تمرینات ورزشی خاص که باسن و کفل را تقویت می کنند، توصیه خواهد کرد. نخوابیدن روی سمتی از بدن که به تاندینوپاتی مبتلا است یکی دیگر از توصیه های احتمالی پزشک خواهد بود زیرا این کار می تواند به وخیم‌تر شدن شرایط منجر شود.


در برخی موارد، پزشک ممکن است مایع را از بورس تخلیه کرده یا ترکیبی از مواد بی حسی و کورتیکواستروئیدها را برای درمان آن تزریق کند.


هنگام مواجهه با علائم تاندینوپاتی سرینی چه کاری باید انجام داد؟

اکنون که کمی بیشتر با تاندینوپاتی سرینی آشنا شدید، در صورت مواجهه با هر یک از علائم آن نباید مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازید.
پزشک آزمایش های مربوطه را برای بررسی شرایط و روش های پیشگیری از درد و ناراحتی انجام خواهد دارد. درمان تاندینوپاتی سرینی معمولا به راحتی صورت می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha