سلامت نیوز : مسئول آموزش پرستاران دیالیز گفت: میوه های تابستانی اعم از هندوانه، خربزه، طالبی، زردآلو، گوجه سبز، انگور و... سرشار از پتاسیم هستند که بیماران دیالیزی فقط در 2 تا 3 ساعت باقیمانده به نوبت دیالیز اجازه مصرف دارند.

ناصر طبخی در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: بیماران دیالیزی بر اثر افزایش میزان پتاسیم خون به سمت کاهش توان عضلانی، عضلات قلب، تغییرات الکتروکاردیوگرام و در نهایت توقف فعالیت قلب می شوند کما اینکه بیماری به علت مصرف بی رویه میوه به هایپرکالمی(افزایش پتاسیم) و مرگ بر اثر ارست قلبی دچار شد.

وی ادامه داد: بیماران دیالیزی به علت کم خونی در شرایطی چون بیماری ها و حتی گرمای بیش از حد، توان و قوای جسمانی کمی دارند به همین علت عوارضی را نشان می دهند از این رو به این دسته از بیماران توصیه می شود در این ایام از سال و در موج گرما کمتر در معرض هوای گرم قرار بگیرند.

مسئول آموزش پرستاران دیالیز افزود: میزان مایعات دریافتی برای بیماران دیالیزی باید در حدی باشد که مقدار اضافه وزن آنها عمدتاً بر اثر تجمع مایعات بین 2 نوبت دیالیز 5/1 تا 5/2 کیلوگرم باشد بنابراین بیماران دیالیزی می توانند با احتساب این میزان اضافه وزن بر مقدار مایعات نوشیدنی خود در فصل گرم سال اضافه کند.

به گفته طبخی، هر چند بر اثر تعریق ناشی از گرما مقداری از املاح و الکترولیت های بدن از جمله سدیم و پتاسیم دفع می شود و دفع پتاسیم مانع تجمع و هایپرکالمی در بدن بیماران دیالیزی می شود اما هیچ گاه به این بیماران قرار گرفتن در معرض گرمای شدید برای افزایش تعریق پوستی توصیه نمی شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha