کره جنوبی در مدیریت بحران کرونا بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است، از زمان اعلام رسمی ورود کرونا به این کشور و بعد از پیک بیماری از ۲۹ فوریه تعداد مبتلایان جدید روزانه کاهش پیدا کرده است.

چگونه کره جنوبی تنها ظرف مدت ۲۰ روز بحران ویروس کرونا را مدیریت کرد؟

سلامت نیوز: کره جنوبی در مدیریت بحران کرونا بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است، از زمان اعلام رسمی ورود کرونا به این کشور و بعد از پیک بیماری از ۲۹ فوریه تعداد مبتلایان جدید روزانه کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران، این کشور یکی از دلایل موفقیت خود را استفاده از پیام های هشدار و اپلیکشن های گوشی های هوشمند عنوان داشته است که در این خصوص به تازگی مقاله ای بین المللی به چاپ رسیده است. با استفاده از این اپلیکشن ها اطلاعات مربوط به انواع تست ها، ارتباطات روزهای اخیر افراد بایکدیگر، به اشتراک گذاشته می شود و همچنین پزشکان می توانند به درمان الکترونیک سایر بیماران نیز بپردازند. بااستفاده از این روشها کره جنوبی جزء یکی از سریع ترین کشورهایی است که بحران کرونا را پشت سر گذاشته است.

کره روش خود را؛ مسطح کردن منحنی کویئد۱۹ نامیده است، روشی که درک درستی از پشت سرگذاشتن بحران، در کمتر ازسه ماه به ما ارائه می دهد.

بنابرمقالات چاپ شده در کره؛ راز موفقیت این کشور استفاده از اطلاعات و ارتباطات تکنولوژیکی می باشد، بااستفاده از ارتباطاتِ مبنی بر تکنولوژی، کره به تستِ گستره شهروندان پرداخت، نقشه هایی که مناطق پرشیوع را نشان می دهند را طراحی کرد و تمامی نتایج و اطلاعات را به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار دارد.

 کره تنها ظرف مدت ۲۰ روز منحنیِ تعداد مبتلایان را بدون استفاده از روش های محدودیتیِ سخت گیرانه ای که آزادی شهروندان و حمل و نقل ها را محدود می سازد؛ مسطح کرد. در اینجا بطور خلاصه اقدامات کلیدی کره جنوبی خدمتتان ارائه می گردد:

    تست همگانی و استفاده بهینه از قرنطینه به همراه اشتراک گذاری اطلاعات:
    اولین مبتلا به کرونا ویروس در۲۰ ژانویه در کره شناسایی شد، در ماه بعد تعداد مبتلایان بسیار ملایم رو به افزایش گذاشت و به تدریج به یک پیک تبدیل شد اما کره جنوبی سریعاً برنامه یک تست همگانی را اجرایی کرد که براساس آن کادر درمانی توانستند بیماران بالقوه را شناسایی کرده و سپس آنها را به مراکز درمانی و نقاهتگاه ها ارجاع دهند. تاقبل از تاریخ ۱۷ مارچ روزانه بیش از  ۲۷۰ هزار کره ای در ایستگاه های تستی که رانندگان وارد آنها می شوند در خودرو های خود تست شدند و افراد فاقد اتومبیل در ایستگاه های تست خیابانی تست انجام دادند. از تاریخ ۲۹ فوریه به بعد آمار مبتلایان روزانه کره جنوبی رو به کاهش گذاشت. کره ده هزار و ششصد مورد ابتلا و ۲۲۹ مرگ را گزارش کرد، این مقادیر یکی از کمترین مقادیر در جهان می باشد. برخلاف چین و آمریکا کره هرگز از تعطیلی و قرنطینه سراسری استفاده نکرد، کره تنها مدارس را تعطیل کرد و حکومت نظامی را شبها در برخی از شهرها برقرار ساخت.


    دولت هر ساعت نمودار جغرافیایی متمرکز مبتلایان در شهرها و همچنین نقشه مناطق شهری را بروزرسانی می کند و سایت های خبری و ملی را تغییر می دهد در ادامه نیز تعداد بستری، تست های انجام شده و موارد حاد بستری را گزارش می دهد. هم چنین اپلیکیشن رایگانی در گوشی های هوشمندشهروندان  قابل نصب است که به کمک آن می توان یک پیام رایگان اورژانسی به مراکز درمانی محلی ارسال کرد و به دنبال آن پیام، نیروهای درمانی به سرعت به آن آدرس اعزام و در محل حاضر می شوند.


    همچنین شهروندان می توانند سوالات خود را در خصوص انواع پروتکل های بهداشتی به طور رایگان از طریق پیام کوتاه با مشاوران در میان بگذارند.
    همچنین دولت اپلیکیشن رایگان دیگری بنام کرونا ویروس ۱۱۹ را در اختیار شهروندان قرارداده است که سایر بیماران می توانند به کمک آن علائم سرماخوردگی و  یا سایر بیماری های خود را در این برنامه ثبت کنند و سپس به یک تماس تصویری ارجاع داده شوند و با پزشک مختصص مربوطه مشورت کنند، تشخیص های اولیه آنها داده می شود، نسخه خود را نیز از طریق پیامک دریافت می دارند.


    از طریق اپلیکیشن ماسک نیز می توانند اطلاعات مربوط به انواع ماسک ها، فروشگاه های موجود و قیمت ماسک های مختلف را دریافت دارند و از فروشگاه موردنظر خود ماسک خریداری نمایند.


    هنگامی که تست کرونای شهروندی مثبت گردد اپلیکیشن رایگانی در گوشی هوشمند وی نمایان می گردد که به دیگر شهروندان اجازه می دهد موقعیت قرنطینه وی را مشاهده کنند و فرد مبتلا می تواند با شماره گیری تنها یک عدد در گوشی خود به پزشک متصل گردد و سوالات خود را مطرح و یا از وی کمک اورژانسی طلب کند.


    همچنین سیستم اورژانس در این اپلیکیشن طراحی شده است که بافشردن تنها یک عدد در گوشی، پیام اخطار در نزدیک ترین مرکز درمانی به صدا در می آید، پرستار آن مرکز میتواند آدرس و نام فرد را بر روی کامپیوتر مشاهده و تیم امداد به آنجا اعزام می شوند.


    همچنین هنگامیکه تسمت کرونای شهروندی مثبت اعلام شود مسئولین ویژه کادر درمان از طریق مصاحبه بافرد مبتلا، جی پی اس گوشی هوشمندی وی، خریدهای ثبت شده از کارت های بانکی آن شهروند، به افراد در تماس با وی اطلاع می دهند که برای تست به مراکز درمانی مراجعه نمایند. هم چنین وب سایت دولتی ای وجود دارد که در هر تاریخ، ساعتی را که فرد مبتلا به آدرس های مختلف مراجعه کرده است را نشان می دهد، شهروندان با توجه به تاریخ و ساعت اعلام شده می توانند (در صورت حضور در آن مکان) برای تست کرونا مراجعه نمایند. اپلیکیشن دیگری نیز بر روی گوشی های هوشمند نصب شده است که زمانیکه شهروندان به فاصله ۱۰۰ متری از محلی که مبتلا به تازگی از آنجا عبور کرده است نزدیک می گردند، گوشی های هوشمند شروع به دادن اخطار و پیام می کنند.


    همچنین مسافری که به کره وارد می شود بایستی اپلیکیشنی را به طور رایگان روی گوشی خود نصب نمایدکه بطور مداوم علائم وی را می سنجد و همچنین در صورت نیاز مسافر می تواند تماسی رایگان با مراکز درمانی و پزشکان برقرار سازد و سوالات خود را مطرح سازد.

    مقامات بهداشت کره آماده هستند که تجربیات خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذارند، چراکه از نظر این مقامات تبادل اطلاعات و تجربیات به نفع جامعه جهانی خواهد بود. شعار ریاست جمهوری کره جنوبی مون جی این (moon jae-in) در تاریخ هشتم اپریل بدین شرح است: کره جنوبی نقش فعالی را در جامعه جهانی ایفا خواهد کرد تا جهان متفقاً بتواند سریع و دقیق بیماری کوئید۱۹ را مهار کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha