شبكه خبر هر شب در اخبار ساعت 23 یك گزارش تصویری دارد و خبرنگاران تلویزیون به خیابان‌ها می‌روند و با دوربین و میكروفن از مردم می‌پرسند كه چرا ماسك نزده‌اند.

بستری 890 بیمار كرونا ظرف 24 ساعت

سلامت نیوز:شبكه خبر هر شب در اخبار ساعت 23 یك گزارش تصویری دارد و خبرنگاران تلویزیون به خیابان‌ها می‌روند و با دوربین و میكروفن از مردم می‌پرسند كه چرا ماسك نزده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،جواب مردم هم مودبانه است و بعضی‌ها به سرعت ماسك از جیب‌شان بیرون می‌آورند و عذرخواهی می‌كنند و به صورت می‌زنند یا تعداد انگشت‌شماری هم با نزاكت می‌گویند كه «اعتقادی به ماسك ندارم» یا جواب‌هایی از این دست. ظرف روزهای گذشته مسوولان وزارت بهداشت در همین شبكه تلویزیونی گفته‌اند كه توصیه یا حتی اصرار به استفاده از ماسك بهترین و واجب‌ترین «امر به معروف» است چون این توصیه و اجبار، احترام به حقوق انسانی شهروندان و حفظ سلامت مردم را در خود مستتر دارد.

اما برخی شهروندان می‌گویند خارج از این ساعت‌ها، وقتی از دوربین تلویزیون و میكروفن خبرنگار خبری نیست، مردمی كه در مترو و اتوبوس ماسك به صورت ندارند و از آنها می‌خواهی ماسك‌شان را بزنند، بسیار بی‌ادبانه جواب می‌دهند و واكنش‌های تندی دارند كه حتی خطر درگیری لفظی و فیزیكی هم پیش می‌آید.

برخی از مردم فقط وقتی دوربین تلویزیون می‌بینند بافرهنگ و متمدن می‌شوند و خارج از قاب دوربین، همان آدم‌های بی‌منطق و بی‌مسوولیتی هستند كه مقابل چلوكبابی بازارها، در صفوف فشرده می‌ایستند و بابت دریافت یك لیوان آبمیوه مجانی در مراسم افتتاحیه یك آبمیوه‌فروشی همدیگر را هل می‌دهند كه از یك لیوان آب و شكر و رنگ جا نمانند و ماسك استفاده شده و دستكش یكبار مصرف آلوده را كف خیابان پرت می‌كنند چون به نظرشان، جمع كردن زباله‌ها «وظیفه» رفتگر است و آنها شأن خود را بالاتر از این می‌دانند كه زباله‌شان را با دست خودشان در سطل زباله بیندازند.

به همین دلیل هم دیروز ستاد فرماندهی مقابله با ویروس كرونا در كلان‌شهر تهران بر تمدید محدودیت‌ها در شهر تهران به توافق رسید چون حتی ظرف دو روز گذشته و پس از بازگشت محدودیت‌های صنفی برای صنوف غیرضروری هم رفتار آن مردمی كه در مترو و اتوبوس ماسك نمی‌زنند و بی‌توجه به «حق الناس» آزادانه در مترو و اتوبوس تردد دارند و هیچ كسی هم مانع حضورشان نمی‌شود هیچ تغییری نكرده و تغییری هم نخواهد كرد چون آنها باید یاد بگیرند كه بی‌توجهی به حقوق انسانی آدم‌ها یك گناه است؛ گناهی معادل دروغ گفتن و دزدی و كلاهبرداری كردن. 


محدودیت‌های تهران را تمدید كنید

 دیروز علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلان‌شهر تهران در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با ویروس كرونا و در حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، نظارتی، شهرداری، نیروهای مسلح و روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی مستقر در تهران از بستری 4000 نفر مبتلای كووید 19 در پایتخت آن هم ظرف بازه 48 ساعته 23 تا 25 تیر ماه به‌ شدت ابراز نگرانی كرد و ضرورت بازنگری در اعمال محدودیت‌ها و ایجاد فرآیندهای مقابله با كرونا را مورد تاكید قرار داد و با اشاره به اینكه استفاده از ماسك برای پیشگیری از انتقال زنجیره كووید ۱۹ یك الزام است با هشدار نسبت به اینكه شرایط بیماران مزمن بدحال غیركرونایی و افزایش مبتلایان به كرونا، سیستم بهداشت و درمان را دچار چالش كرده در توضیح مصداق‌های این معضل بسیار نگران‌كننده گفت:

«بستری روزانه بیماران كرونایی در تهران معادل‌ آمار یك استان با وضعیت قرمز است. به این معنا كه در برخی استان‌های با وضعیت قرمز، كل بیماران بستری كرونا ۸۹۰ تا ۹۰۰ نفر بوده اما در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۰ بیمار جدید كرونایی در تهران بستری شده‌اند كه در واقع معادل یك استان قرمز در تهران در ۲۴ ساعت گذشته بیماران جدید بستری كرده‌ایم. باوجود اینكه دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های حداكثری خود استفاده می‌كنند ولی كماكان چالش‌هایی در حوزه ارایه خدمت و تخت‌های بستری وجود دارد.

متاسفانه الگوی مراجعان به شكل قابل‌توجهی تغییر یافته به شكلی كه مبتلایان كووید 19 با علائم شدیدتری روبه‌رو می‌شوند. این موضوع بار كاری مجموعه بهداشت و درمان را بیش از پیش سنگین كرده و آمار مبتلایان به كرونا و بستری‌ها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه هم رو به افزایش است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد هر فرد مبتلا حالا می‌تواند 7 تا 8 نفر را آلوده كند.»

زالی با تاكید بر ضرورت تمدید محدودیت‌های كسب وكار و و فعالیت‌های غیرضروری در پایتخت، كاهش ساعات كاری كاركنان بخش‌های دولتی و استفاده از ظرفیت ۵۰درصدی نیروی كار، تعلیق طرح ترافیك، كاهش ظرفیت مترو، توزیع ماسك رایگان برای افراد كم برخوردار و لغو آزمون‌های دانشگاه‌ها را خواستار شد و با انتقاد از بی‌توجهی مردم نسبت به هشدارها گفت:«متاسفانه در برخی مناطق هنوز مراسم عروسی و عزا با حداكثر ظرفیت تجمع به صورت غیرقانونی برگزار می‌شود كه این موضوع مشكلات جدی و پیچیده‌ای برای شهروندان و سیاستگذاران در پاندمی كرونا ایجاد كرده است.

كادر درمان ما در 5 ماهه اخیر تجربه مناسبی در مواجهه با كرونا كسب كرده و وسایل حفاظتی نظیر ماسك، دستكش و الكل هم توزیع مناسبی دارد اما متاسفانه با آمار بالای ابتلای كادر درمان به ویروس كرونا مواجه هستیم كه این مهم می‌تواند ناشی از ضعف سیستم ایمنی مدافعان سلامت بر اثر خستگی یا جهش‌های بیولوژیك ویروس باشد.

علاوه بر این ظرف 5 ماهه گذشته با افزایش 5 برابری پسماندهای پزشكی در تهران مواجه شده‌ایم چنانكه تا قبل از شیوع كرونا، میزان پسماندهای پزشكی تهران حداكثر ۲۰ تن بود كه متاسفانه این آمار با شیوع اپیدمی به ۱۰۰ تن رسیده است.» زالی با ابراز نگرانی از وضعیت تهران بر تمدید دوباره محدودیت‌های كسب وكار در تهران تاكید كرد و گفت:

«محدودیت‌های یك هفته‌ای تهران كافی نیست. ستاد تهران درخواست تمدید این محدودیت‌ها را دارد. اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود در بازگشایی مشاغل دیگر هم تجدیدنظر خواهد شد. تمام اجتماعات بالای ۱۰ نفر ممنوع است، مساجد باز است اما نماز جماعت فعلا امكان برگزاری ندارد. تهران شرایط برگزاری هیچ آزمونی را ندارد و تمام آزمون‌های مدارس و... باید تعطیل شود. پیشنهاد جدی تعطیلی غربالگری پیش‌دبستانی و دبستانی‌ها را هم داده‌ایم.»


آخرین وضعیت كشور 

 ۱۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و ۱۸۷ شهرستان به وضعیت قرمز رسیده‌اند.  این؛ آخرین اعلام وزارت بهداشت از وضعیت شیوع كووید 19 در كشور است. ایرج حریرچی، معاون كل وزارت بهداشت دیروز در گزارشی از وضعیت كشور اعلام هشدار داد:«۴۶‌درصد مبتلایان به ویروس كرونا در یك استان را زنان تشكیل داده‌اند كه این موضوع به دو دلیل است؛ حضور آنها در مراسم عروسی، عزا و دورهمی و دیگر اینكه همسران آنها از محل كار این ویروس را به خانه منتقل كرده‌اند آن هم در حالی كه استان همدان در زمره استان‌های پاك بود اما در تعطیلات چهاردهم و پانزدهم خرداد ۱۷۰ هزار نفر یعنی حدود ۱۰‌درصد جمعیت به این استان مسافرت كردند و مسافرت‌ها به صورت دسته‌جمعی بود.

استان زنجان هم بالاترین میزان بستری را دارد و بستری روزانه به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در زنجان حدود ۷ نفر و در خراسان‌جنوبی حدود ۶ نفر است. حالا ۱۸۷ شهرستان قرمز، ۹۲ شهرستان نارنجی، ۵۹ شهرستان سفید و یك شهرستان در وضعیت سبز است كه البته این اعداد مایه نگرانی است.

گزارش‌های ما نشان می‌دهد كه ۴۱‌درصد مبتلایان در استان همدان به دلیل حضور در مراسم عروسی و عزا گرفتار كووید 19 شده‌اند و 51‌درصد موارد ابتلا مربوط به انتقال خانوادگی و ۸‌درصد به دلیل مواجهات شغلی بوده است. این اعداد برای ما تاسف‌آور است زیرا میزان مرگ كشور به ۳۲ نفر كاهش پیدا كرده بود اما الان به حدود ۲۲۰ و ۱۸۰ نفر افزایش یافته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha