كرونا در حالی 183 هموطن دیگرمان را از ما گرفت كه ایرج حریرچی، معاون كل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گزارشی اعلام كرده اگر هر خانوار ایرانی به دلیل مسائل بهداشتی و درمانی در ایام كرونا حدود یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی كرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های كمرشكن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد.

هزینه‌های سربار جدید ناشی از كرونا یک میلیون و 600هزار تومان برای هر نفر

سلامت نیوز:كرونا در حالی 183 هموطن دیگرمان را از ما گرفت كه ایرج حریرچی، معاون كل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گزارشی اعلام كرده اگر هر خانوار ایرانی به دلیل مسائل بهداشتی و درمانی در ایام كرونا حدود یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی كرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های كمرشكن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی كه دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است كه هر روز ما عددهایی نزدیك 200 نفر را درباره تعداد جان‌باختگان اعلام می‌كنیم و گمان نمی‌كنیم كه این عددها نمایانگر انسان‌ها و خانواده‌های‌شان است. در میان همین 183 قربانی اخیر كووید19 یكی از همكاران رسانه‌ای ما هم بود؛ «سهیل گوهری».

او همین اواخر مسوولیت روابط عمومی باشگاه استقلال را پذیرفته بود. اما حدود 10 روز قبل خبر رسید كه او به ویروس كرونا مبتلا شده و به سبب وخامت حالش با دستگاه ونتیلاتور تحت درمان قرار گرفت اما دیروز صبح همه خبرنگاران و اهالی رسانه روز خود را با خبر مرگ او آغاز كردند.

هنوز هم هیچ كس باور نمی‌كند كه «سهیل گوهری» از بابت ابتلا به ویروس كرونا جان باخته است. برای همین است كه باید درباره این عددهایی كه هر روز خانم لاری سخنگوی وزارت بهداشت مرور می‌كند، شفاف‌تر و صریح‌تر سخن بگوییم و نه آنكه آن را در قالب چند عدد از ذهن بگذرانیم. با این حال به عادت همه روزهایی كه در 5 ماه گذشته پشت سر گذاشتیم، عددهایی كه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام كرده را مرور می‌كنیم. اما یادمان باشد هر یك از آنها یكی از جنس ماست یكی مثل «سهیل گوهری».

بر اساس گزارشی كه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ارایه داد: تاكنون ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ نفر در كشور به‌طور قطعی به ویروس كرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۳ نفر در ۲۴ ساعت منتهی به جمعه 27تیر99، شمار جان‌باختگان كرونا در كشور به ۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.سیماسادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس كرونا در كشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان كرد:

در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی شد كه هزار و ۸۵۲ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ رسید.معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاكنون ۲۳۲ هزار و ۸۷۳نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

همچنین ۳۵۰۹ نفر از بیماران مبتلا به كووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری در توضیح وضعیت موجود تشخیص بیماری نیز بیان كرد: تاكنون دو میلیون و ۹۸ هزار و ۹۸۵ آزمایش تشخیص كووید۱۹ در كشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت افزود:

استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران (به خصوص آمل)، كرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند و در استان‌های كرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و كردستان با رعایت پروتكل‌های بهداشتی توسط هموطنان عزیز شاهد روند نسبتا كاهشی در موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر هستیم.او همچنین تاكید كرد: از مردم می‌خواهیم از تردد بی‌هدف و تفننی در اماكن عمومی خودداری كنند، زیرا دفعات حضور و زمان حضور در اماكن عمومی احتمال ابتلا به ویروس كرونا را بیشتر می‌كند.

همچنین دورهمی‌های خانوادگی را از شكل حضوری به مجازی تبدیل كنیم. یادمان باشد كه تنها راه پیشگیری از ابتلا به كرونا رعایت سه اصل فاصله‌گذاری فیزیكی ۱.۵ تا دومتر، استفاده از ماسك و شستن مداوم دست‌هاست.این در حالی است كه حریرچی در وبینار فاصله‌گذاری هوشمند؛ همراهی اقتصاد با سلامت توضیح داد: اگر هر خانوار ایرانی به سبب مسائل بهداشتی و درمانی در ایام كرونا حدود یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی كرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های كمرشكن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد.

در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی كه دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می‌یابد.او افزود: بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی كووید ۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنیا به منفی ۴ درصد در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. همچنین ركود اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، خیلی بدتر از اقتصادهای ضعیف خواهد بود چون اقتصادهای پیشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بیشتری دارند.معاون كل وزارت بهداشت گفت:

در شرایط شیوع كرونا هزینه‌های مستقیمی مانند هزینه‌های انجام آزمایش و گرافی قبل از تشخیص، درمان بیماران در بخش‌های بستری، سرپایی و مراقبت‌های ویژه، مراقبت از بیماران در منزل، تامین اقلام حفاظت فردی، تامین دارو در بازار آزاد و غیررسمی در برخی خانوارها و خوددرمانی مثلا استفاده بی‌رویه از ویتامین‌های دی و ث به سبد خانوار اضافه می‌شود.

دكتر حریرچی با اشاره به تحمیل برخی هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در شرایط اپیدمی كرونا گفت: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها كه منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر می‌شود و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشكلات اقتصادی از جمله مهم‌ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.

او تاكید كرد: كرونا هزینه‌های سنگینی بر نظام سلامت تحمیل كرده و خواهد كرد. هزینه تخت روز برای بیماران در بخش‌های عادی كه شامل هزینه‌های اسكان، غذا و مراقبت‌های لازم است، حدود ۲۳۵ هزار تومان محاسبه می‌شود اما در اسفندماه كه دچار كمبود وسایل حفاظتی و مجبور به تامین آن از بازار آزاد بودیم، به ازای یك روز مراقبت از یك بیمار كووید۱۹، فقط ۷۰۰ هزار تومان برای تامین لباس محافظتی هزینه كردیم.معاون كل وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر برای هر بیمار كووید ۱۹ با متوسط ۲.۵ روز بستری در بیمارستان‌ها، حدود ۵۰۰ هزار تومان فقط برای وسایل محافظتی از بیمار هزینه می‌شود كه بر نظام سلامت تاثیر می‌گذارد.

هزینه مستقیم یك كیت تشخیصی PCR حدود ۲۴۰ هزار تومان و هزینه غیرمستقیم آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.۹۵ درصد از بیماران كووید۱۹ كه در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، به اكسیژن نیاز دارند و تعداد زیادی اكسیژن‌ساز به قیمت حدود یك میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بیمارستان‌ها تهیه و تامین شده است.

مراقب نوزادان باشیم

 به نظر می‌رسد ویروس كرونا حتی به نوزادان هم رحم نمی‌كند و برخلاف ماه‌های گذشته كه كمتر می‌شنیدیم كه نوزادان قربانی كووید19 شده‌اند در خبرهای دیروز دست‌كم دو نوزاد به دلیل ابتلا به ویروس كرونا جان باخته ‌بودند. یكی از این نوزادان كه به تعبیری كوچك‌ترین قربانی كرونا از نظر سنی در گناباد خراسان رضوی بوده است و دیگری در استان بوشهر. خبرگزاری خبرآنلاین در این باره گزارش داد متاسفانه یك نوزاد دو روزه در گناباد، جان خود را به دلیل ابتلا به كروناویروس از دست داده و به یكی از كوچك‌ترین قربانی كروناویروس در دنیا تبدیل شده است.

حدود یك ماه پیش گاردین گزارش داده بود كه كوچك‌ترین قربانی كرونا در انگلیس نوزادی ۱۳ روزه بوده كه به دلیل ابتلا به كرونا فوت كرده است، جز او كودكی سه روزه هم در ویلز به دلیلی مشابه فوت كرده بود، البته ابتلا به كروناویروس دلیل ثانویه مرگ این نوزاد و دلیل اصلی مرگ او عدم ارسال اكسیژن به مغز اعلام شد. براساس گزارش ایندیپندنت یك نوزاد یك روزه در لوئیزیانای امریكا هم به دلیل ابتلا به كروناویروس فوت كرده است.

در همین حال تسنیم در خبری نوشت: سعید كشمیری رییس دانشگاه علوم پزشكی بوشهر با اشاره به روند صعودی بیماران، بستری‌ها و فوتی‌های كرونایی استان بوشهر یك نوزاد ۲۳ روزه به ‌دلیل ابتلا به كرونا جان باخت.سعید كشمیری در جمع خبرنگاران در بوشهر، با بیان اینكه بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان بوشهر همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد، اظهار داشت: روند افزایشی بیماران مبتلایان به كرونا در استان بوشهر از نیمه دوم خرداد آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha