انجام جراحی کاشت مو فرصت نادری برای نشان دادن اعتمادبه‌نفسی است که از ظاهر جدیدتان گرفته‌اید. اما نکات مهمی برای پس از کاشت مو وجود دارد که متخصصان برای رسیدن به بهترین نتایج به بیماران خود توصیه می‌کنند.

نکات بسیار مهمی که باید پس از جراحی کاشت مو رعایت کنید

سلامت نیوز: انجام جراحی کاشت مو فرصت نادری برای نشان دادن اعتمادبه‌نفسی است که از ظاهر جدیدتان گرفته‌اید. اما نکات مهمی برای پس از کاشت مو وجود دارد که متخصصان برای رسیدن به بهترین نتایج به بیماران خود توصیه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، عدم رعایت صحیح دستورالعمل‌های پس از کاشت مو موجب آسیب رسیدن به مو و حتی ریزش بیشتر می‌شود. کلینیکی که کاشت مویتان را در آنجا انجام داده‌اید، نکاتی درباره آراستن و شستشوی موها در اختیارتان قرار خواهد داد که باید به‌درستی آن‌ها را رعایت کنید.

جراحی کاشت مو یک‌شبه به موفقیت نمی‌رسد. معمولاً روند بهبودی طولانی و دشوار است و نتایج برخلاف میل بیمار به‌سرعت مشخص نمی­‌شوند. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا گرافت‌های مو کاملاً بهبود یابند و شروع به تولید مو کنند اما چند نکته مهم برای مراقبت‌های پس از جراحی کاشت مو وجود دارد که بیماران باید رعایت کنند تا روند بهبودی را تسهیل کرده و از بروز عفونت جلوگیری کنند. اکثر نکات مراقبتی که در ادامه می‌خوانید در مورد کاشت ابرو هم صدق می‌کنند. امیدواریم با رعایت کامل این نکات روند بهبودی را به بهترین شکل طی کنید.


ملاحظات اولیه پس از جراحی کاشت مو

باید به مدت دو هفته پس از جراحی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و انجام ورزش‌های سنگین بپرهیزید. هنگام بهبودی پس از کاشت مو ممکن است با دلمه‌هایی مواجه شوید. بر وسوسه خود غلبه کنید و این دلمه‌ها را دستمالی نکنید، اجازه دهید موهایتان خودشان بهبود یابند.

ممکن است پس از کاشت واحد فولیکولی (FUT) کمی دچار خارش شوید. اما هرگز آن محل را نخارانید. می‌توانید از محلول سالین استفاده کنید تا آن محل را مرطوب نگه داشته و تحریک را کاهش دهید.

معمولاً جراحان یا پزشکان کاشت مو، یک روز پس از جراحی وقتی چکاپ بعد از جراحی کاشت مو می‌گذارند تا نواحی تحت جراحی را ارزیابی کنند و اطلاعات کافی درباره نحوه مراقب از گرافت‌ها در دوره بهبودی در اختیار بیمار بگذارند. احتمالاً چند چکاپ دیگر هم در ماه‌های آینده خواهند داشت تا جراحان مطمئن شوند که گرافت‌ها به‌خوبی در حال بهبودی هستند. در ادامه به نکاتی درباره کاشت مو اشاره خواهیم کرد که به روند بهبودی پس از جراحی کاشت مو کمک و آن را تسهیل خواهد کرد.


9 نکته مهم درباره بهبودی پس از جراحی کاشت مو
به‌صورت عمودی بخوابید

یکی از مهم‌ترین نکات پس از کاشت مو این است که هنگام خواب سرتان را بالا نگه دارید. از یک یا دو بالش استفاده کنید یا اگر ممکن بود به‌صورت نشسته روی مبل راحتی بخوابید. با این کار، تورم کاهش می‌یابد چون جریان خون از پوست سر دور می‌شود.

اولین هفته پس از جراحی کاشت واحد فولیکولی (FUT)، مهم‌ترین دوره در روند بهبودی است چون جراحات پس از جراحی هنوز تازه هستند و فولیکول‌های تازه کاشته شده هنوز بسیار آسیب‌پذیرند. شاید چندان خوشایند به نظر نرسد اما بیمار نباید خم شود یا سرش را پایین بگذارد. بیماران باید در حالت عمودی بخوابند و با استفاده از بالش، بالاتنه خود را بالا نگه دارند یا روی مبل راحتی به‌صورت نشسته بخوابند. این کار به جلوگیری از تحریکات، تورم و خونریزی شدید کمک می‌کند.


گرافت‌ها را بلافاصله نشویید و دستمالی نکنید

بیماران برای شستن موهایشان حداقل 48 ساعت باید صبر کنند مگر اینکه پزشکشان توصیه‌ی دیگری به آن‌ها کرده باشد. پس از این مدت می‌توانند به‌آرامی موهایشان را با شامپو و آب گرم بشویند و با آب ولرم آب بکشند. این روش باید در 14 روز اول پس از جراحی ادامه پیدا کند تا دلمه‌ها زیاد نشوند. پس از آن، بیمار با توصیه پزشک می‌تواند به عادات عادی شستشوی موهای خود بازگردد اما بازهم باید مراقب باشد. رسیدگی به موها پس از کاشت مو باید با دقت و احتیاط زیاد صورت گیرد.


روی گرافت‌ها فشار کمی وارد کنید

اگر بیمار پس از شستن موها دچار خونریزی یا تورم کمی شد می‌تواند با استفاده از گاز یا پارچه مرطوب و تمیز به مدت حدوداً 10 دقیقه به‌آرامی روی ناحیه مورد نظر فشار وارد کند. بیمار نباید آن ناحیه را با ضربات آرام خشک کند چون با این کار احتمال عفونت و دلمه بستن افزایش می‌یابد. کمی دلمه بستن روی زخم‌ها در ابتدا، قسمت کاملاً طبیعی روند بهبودی است اما بیمار نباید دلمه‌ها را بکند تا به‌طور یکنواخت و به‌خوبی بهبود یابند. وارد آوردن فشار ملایم روی گرافت‌های کاشته شده پس از حمام کردن موجب می‌شود که خون جذب شود و احتمال تورم غیرضروری کاهش یابد.


داروهای تجویزی را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید

ممکن است پس از جراحی کمی جای زخم باقی بماند. به همین دلیل مصرف همه داروهای پس از کاشت مو که تجویز می‌شوند، اهمیت دارد. این داروها به کاهش تحریکات پوست هم کمک می‌کنند. یکی از نکاتی که پزشکان به آن اشاره می‌کنند این است که تا زمانی که روند بهبودی کامل نشده با وسوسه لمس کردن پوست سرتان مقابله کنید.


همه دستورالعمل‌های پس از جراحی پزشک را رعایت کنید

پزشکی که کاشت مو را انجام می‌دهد، فهرستی از دستورالعمل‌های پس از جراحی به شما خواهد داد که باید رعایت کنید. چندین بار آن را بخوانید. اگر پرسشی درباره رسیدگی به موها پس از کاشت مو داشتید، حتماً یادداشت کنید و قبل از جراحی از پزشک بپرسید. چون پرسش درباره‌ی مراقبت‌های پس از جراحی، آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید حتماً قبلاً آن‌ها را مطرح کنید.


موهایتان را بلند نگه دارید تا فولیکول‌هایی را که شاید مشخص باشند پنهان کنید

تقریباً یک تا دو هفته پس از جراحی کاشت مو، بخیه‌ها کشیده می‌شوند و دلمه‌ها باید بهبود پیدا کرده باشند. تعداد بسیار کمی از بیماران دچار «تأثیر سایه» می‌شوند که در آن فولیکول‌ها مشخص خواهند بود. برای اینکه کسی متوجه نشود که شما جراحی کرده‌اید، یکی از بهترین نکات پس از کاشت مو این است که موهایتان را به حدی بلند نگه دارید که روی زخم‌ها و فولیکول‌های قابل مشاهده را بپوشاند. برخی بیماران پس از جراحی موهایشان کمی کم‌پشت می‌شود. این اتفاق بسیار نادری است؛ احتمالاً پزشک برای پیشگیری از ریزش مو برایتان دارو تجویز می‌کند.


فعالیت‌های سنگین را کنار بگذارید

تقریباً تا پایان هفته اول پس از جراحی کاشت مو، بیماران باید از هرگونه فعالیت جسمی یا سنگین که ضربان قلبشان را بالاتر از حالت استراحت می‌برد، بپرهیزند. برخی از این فعالیت‌ها عبارت‌اند از: دویدن، دوچرخه‌سواری، تنیس، یوگا و وزنه‌برداری. بیماران باید بسیار مراقب باشند که هنگام سوار یا پیاده شدن از خودرو سرشان به چیزی برخورد نکند یا تماس نداشته باشد. فولیکول‌های مو در چند هفته اول به‌راحتی حرکت می‌کنند یا کنده می‌شوند.


برای ارتقای بهبودی در رژیم غذایی خود تغییرات مثبت ایجاد کنید

بخشی از روند بهبودی پس از کاشت مو، تغییر در رژیم غذایی است. اگر مواد غذایی پر ادویه و تند دوست دارید باید در دوران بهبودی از آن‌ها پرهیز کنید.
صبور باشید!

مهم‌ترین کاری که افراد در دوران بهبودی می‌توانند انجام دهند، صبوری است. حداقل سه تا شش ماه طول می‌کشد تا موها شروع به رشد کنند. قبل از آن، گرافت‌ها در حال بهبودی هستند. خوشبختانه، پس از نه ماه، گرافت‌ها باید تولید مو را تمام کرده باشند و از آن زمان به بعد، موها به‌طور طبیعی رشد خواهند کرد و حتی مشخص نخواهد شد که فرد جراحی کاشت مو انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha