محدودیت‌های مربوط به کرونا از امروز در تهران اعمال می‌شود. بر خلاف روزهای ابتدایی شیوع کرونا که تمامی تصمیمات در سطح کشوری گرفته می‌شد، حالا این روند تغییر کرده و برای اعمال محدودیت‌ها برای هر استان جداگانه تصمیم گرفته می‌شود.

کرونا حریف طرح ترافیک نشد

سلامت نیوز:محدودیت‌های مربوط به کرونا از امروز در تهران اعمال می‌شود. بر خلاف روزهای ابتدایی شیوع کرونا که تمامی تصمیمات در سطح کشوری گرفته می‌شد، حالا این روند تغییر کرده و برای اعمال محدودیت‌ها برای هر استان جداگانه تصمیم گرفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،اکنون با روند رو به افزایش شیوع کرونا در کشور تصمیمات جدیدی در راستای مقابه با این ویروس برای برخی از شهرها گرفته شده است. در یک نمونه استان تهران قرار است از امروز شاهد برخی از محدودیت‌ها باشد. همچنین آمارهای روز گذشته حکایت از 183مورد فوتی ناشی از ابتلا به کووید19 دارد.بازگشت محدودیت‌ها به تهران با توجه به روندی که کرونا طی چند هفته گذشته از خود نشان داد، قابل تصور بود. به گفته محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت «از شنبه این هفته (28تیرماه) محدودیت‌هایی در تهران اعمال می‌شود.»

آن طور که ایسنا به نقل از فرهادی در این باره نوشته، قرار است «کارکنان مؤسسات و ادارات دولتی به شکل یک‌سوم دورکار و دوسوم حاضر در محل کار فعالیت ‌کنند. استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های پر برخورد مانند کشتی، کاراته، جودو و... ممنوعیت در فعالیت دارند و در ورزش‌های تیمی تنها لیگ برتر به واسطه حساسیت خاص خود مجبور به برگزاری مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.»

وی درباره سایر محدودیت‌ها عنوان کرده که «برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها بویژه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی سالنی از شنبه(امروز) در تهران تعطیل هستند.»

با وجود این‌که قرار است از امروز تمامی محدودیت‌هایی که اعلام شده است اجرایی شود، اما کماکان خبری از لغو طرح ترافیک نیست، این در حالی است که علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران خواستار لغو آن شده بود.با این وجود روز گذشته «رضا کرمی محمدی» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون اعلام کرد که «طرح ترافیک در ماجرای کرونا مزایا و معایبی دارد که همه اینها در ستاد ملی کرونا و به دکتر نمکی(وزیر بهداشت) مطرح شده است.

تصمیمی که در مجموع گرفته شده است، این است که طرح ادامه پیدا کند، اما از نظر شهرداری هر تصمیمی که ستاد ملی بگیرد آن را اجرا می‌کند. اما چون در بحث‌های انجام شده مصوب نشد، از این‌رو لغو طرح ترافیک قابل اجرا از روز شنبه نیست.»

 بنابراین با این توضیحات از امروز همچنان طرح ترافیک در تهران برقرار است، حمل و نقل عمومی به شیوه سابق خدمات می‌دهد، اما استفاده از ماسک در آنها به‌ویژه مترو اجباری است. این در حالی است که معاونت درمان وزارت بهداشت بر نقش 30درصدی حمل‌ونقل عمومی در شیوع کرونا تاکید کرده است. از این رو گروهی به عدم لغو طرح ترافیک واکنش نشان دادند. در این رابطه شعبه حزب ندای ایران در تهران خواستار لغو طرح ترافیک شده است.

در بخشی از بیانیه حزب ندای ایرانیان آمده است که «آثار اجرای دوباره طرح ترافیک تهران را امروز با قرمز شدن وضعیت این شهر و افزایش مبتلایان به بیماری منحوس کرونا را بیش از گذشته مشاهده می‌کنیم به طوری که قبل از اجرای دوباره این طرح مبتلایان در شهر تهران به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما با آغاز دوباره طرح ترافیک و هجوم مردم برای رفت‌وآمد به محل کار خود، تعداد مبتلایان نیز به صورت خطرناکی افزایش پیدا کرده است.»

حالا باید دید طی روزهای آینده با توجه به اعمال محدودیت‌ها شرایط شیوع کرونا در تهران بهتر می‌شود؟چرا که به گفته «رضا جلیلی خشنود» معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران، «موج دوم کرونا از موج اول آن سخت‌تر است.»

این طور که خشنود به ایسنا گفته «فعلا بناست که این محدودیت‌ها یک هفته ادامه پیدا کند و اگر در جلسات بعدی نتایج به خوبی پیشرفت کند، شاید قرنطینه چند روز یا چند هفته بعد ادامه پیدا کند تا بتوانیم این موج دوم را کنترل کنیم.» به گفته خوشنود که خودش به ویروس کرونا مبتلا شده است«تهران با دو مشکل کمبود تخت بستری و کمبود کادر درمان مواجه است.کادر درمان اکثرا آلوده می‌شوند یا این‌که اقوام درجه یک‌شان مبتلا می‌شوند که مجبورند از آنها مراقبت کنند.»

همه این مشکلات در حالی است که آمارها نشان می‌دهد کرونا فعلا سر سازش ندارد، به گفته سخنگوی وزارت بهداشت «تا ظهر روز گذشته 27تیرماه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.»لاری روز گذشته عنوان کرد که «متاسفانه ۳۵۰۹ بیمار در وضعیت بدحال و شدید هستند.» همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در مدت مشابه «۱۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha