شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 296821

پژوهشگران موفق به ابداع راهکاری جدید برای تست کرونا شده‌اند که بر خلاف سایر روش‌ها بدون درد و آزار بیمار بوده و از طریق غرغره کردن چندثانیه‌ای یک مایع و آنالیز آن می‌توان ویروس کرونا را تشخیص داد.

تست کرونا با روشی بدون درد

سلامت نیوز: پژوهشگران موفق به ابداع راهکاری جدید برای تست کرونا شده‌اند که بر خلاف سایر روش‌ها بدون درد و آزار بیمار بوده و از طریق غرغره کردن چندثانیه‌ای یک مایع و آنالیز آن می‌توان ویروس کرونا را تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، علی‌رغم اعمال قرنطینه و سایر اقدامات پیشگیرانه مانند فاصله گیری اجتماعی و قرنطینه بیماران، تعداد موارد کرونا ویروس در بسیاری از کشورها همچنان رو به افزایش است. با افزایش روند هشدار دهنده ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان، کارشناسان بیماری‌های عفونی در دانشگاه جآن‌هاپکینز (John Hopkin’s University) بر لزوم انجام آزمایش‌های جهانی برای شناسایی عملکرد واقعی این ویروس با هدف مدیریت بهتر بحران، تأکید کرده‌اند.

این آزمایش برای ویروس‌های خاصی مانند کرونا کاربرد دارد، زیرا پروتئین‌های مربوطه فقط در ساختار ویروس SARS-CoV-2 دیده می‌شود. به گفته آن‌ها، این روش آزمایش در مراحل اولیه بیماری هنگامی که ویروس‌های زیادی در دهان و گلو وجود دارد، قابل استفاده است.

در این میان انجام تست‌های تشخیص ویروس کرونا با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که عمده‌ترین آن‌ها RT-PCR، آزمایش سریع آنتی ژن و آزمایش آنتی بادی هستند. تمامی این روش‌های آزمایش نیاز به استخراج نمونه‌های مخاط بینی یا گلو یا نمونه‌های خون دارند که انجام آن بسیار دردناک است.

سؤالی که ذهن بسیاری از پژوهشگران را به خود مشغول کرده، این است که آیا روشی غیر تهاجمی و بدون درد برای آزمایش عفونت کووید ۱۹ وجود دارد؟ به تازگی روشی جدید و بدون مشکل برای تست کرونا ابداع شده که شما فقط باید یک مایع را غرغره کرده و در اختیار آزمایشگاه قرار دهید.

تیمی از پژوهشگران و داروسازان دانشگاه مارتین لوتر، هال ویتنبرگ (Martin Luther University Halle-Wittenberg) یک روش آزمایش جدید را تهیه کرده‌اند که ویروس کرونا را در نمونه‌های غرغره شده تشخیص می‌دهد. در این روش جدید، در آزمایشگاه پروتئین‌های ویروس را اندازه گیری می‌کنند، نه ماده ژنتیکی با استفاده از طیف سنجی جرمی. طیف سنجی جرمی اجازه می‌دهد تا مولکول‌ها بر اساس جرم و بار آن‌ها دقیقاً مشخص شوند. این عمل ممکن است تست‌های معمولی را تکمیل کند.

پروفسور آندره سینز (Andrea Sinz)، متخصص طیف سنجی جرمی در انستیتوی داروسازی در دانشگاه مارتین لوتر، معتقد است که روش جدید می‌تواند آزمایش فعلی PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمر) را تکمیل کند.


روشی که در مراحل اولیه بیماری قابل استفاده است

در این پژوهش، محققان از محلول‌های غرغره سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ استفاده کردند. دکتر کریستین ایلینگ (Christian Ihling) که سرپرستی این آزمایش‌ها را بر عهده داشت در این رابطه اعلام کرد :اگرچه آن‌ها فقط مقدار کمی از محلول غرغره را دریافت کرده‌اند، اما قادر به شناسایی اجزای پروتئین‌های مرتبط با ویروس SARS-CoV-2 بودند. نتیجه این مطالعات بسیار شگفت آور است زیرا آن‌ها انتظار نداشتند که این روش آزمایشی واقعاً مفید باشد.

محققان خاطرنشان كردند كه این آزمایش برای ویروس‌های خاصی مانند کرونا کاربرد دارد، زیرا پروتئین‌های مربوطه فقط در ساختار ویروس SARS-CoV-2 دیده می‌شود. به گفته آن‌ها، این روش آزمایش در مراحل اولیه بیماری هنگامی که ویروس‌های زیادی در دهان و گلو وجود دارد، قابل استفاده است.

پرفسور سینز در این رابطه گفت: آزمایش کرونا بر اساس آنالیز مایع غرغره شده، در حال حاضر حدود 15 دقیقه طول می‌کشد، اما اعضای تیم پژوهشی در تلاش هستند تا زمان تجزیه و تحلیل را کاهش دهند. به همین دلیل پژوهشگران می‌خواهند از یک روش طیف سنجی جرمی دیگر استفاده کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد اندازه گیری‌ها را طی چند ثانیه انجام دهند.

استفاده از این تست تا چند ماه دیگر امکان پذیر است

با استفاده از این روش جدید آزمایش، آماده سازی نمونه دیگر زمان نمی‌برد و حتی افراد غیر متخصص می‌توانند اندازه گیری‌ها را انجام دهند؛ اما این روش تا چند ماه آینده به طور عمومی در دسترس نخواهد بود. شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از نتایج اولیه این تحقیقات در آخرین شماره مجله تحقیقات پروتئین (Proteome Research) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha