شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از درگیرشدن دوباره تمام بیمارستان‌های این استان خبر داده و استاندار پیش‌بینی کرده است که تا اواخر هفته آینده این استان وارد وضع قرمز می‌شود معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم : موارد ابتلا در دو سه هفته اخیر بالا رفته , روند ابتلا به صورت آرام و تدریجی درحال افزایش است

کرونا در قم جان دوباره گرفت

سلامت نیوز:رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از درگیرشدن دوباره تمام بیمارستان‌های این استان خبر داده و استاندار پیش‌بینی کرده است که تا اواخر هفته آینده این استان وارد وضع قرمز می‌شود معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم : موارد ابتلا در دو سه هفته اخیر بالا رفته , روند ابتلا به صورت آرام و تدریجی درحال افزایش است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،پرستاران دو بیمارستان قم: پیک دوباره بیماری از تیرماه شروع شد، موارد بستری در بیمارستانی مثل کامکار که ٧٠ تا ٨٠ بیمار بود، به یک‌باره به ١٦٥ نفر رسید ١٣٧ پرستار مبتلا شدند، آمار ابتلا در میان پرستاران قم بالاست، تا دو هفته دیگر وارد وضع قرمز می‌شویم  خیز دوباره کووید-١٩ در قم. منابع رسمی از بالا رفتن آمار ابتلا به ویروس خطرناک در این استان و ورود به وضع قرمز خبر می‌دهند. براساس اعلام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از دو، سه هفته اخیر شمار مبتلایان بالا رفته است و بیمارستان‌ها باید آمادگی خودشان را بیشتر کنند. کادر پرستاری از فرسودگی نیروها می‌گویند.

براساس اعلام رئیس نظام پرستاری قم ١٣٧ پرستار این استان مبتلا به کرونا شده‌اند. آمار ابتلا در این گروه بالاست. محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم به تازگی اعلام کرده است که دوباره تمام بیمارستان‌های این استان درگیر کرونا شده‌اند. درحال حاضر ١١٠بیمار مبتلا در بیمارستان کامکار و ٤٠ بیمار در بیمارستان فرقانی بستری‌اند و دستور داده شده است تمام بیمارستان‌های این استان، بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس را پذیرش کنند. او روند ابتلا را در استانش بالا اعلام کرده و از شرایط نگران است.

حالا براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونای این استان از امروز تمام مراسم عروسی، ختم و تشییع جنازه لغو شده است و از هر گونه تجمعی که امکان انتشار ویروس را می‌دهد، جلوگیری‌می‌شود. درحال حاضر ٢٢٠ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری‌اند که وضع ٥١ نفر از آنها وخیم گزارش شده است. او قبلا اعلام کرده بود که میزان سرایت ویروس در این استان سه تا پنج برابر قبل شده است و همه‌گیری ویروس دور از انتظار نیست. قبلا ٨٠‌درصد مردم رعایت می‌کردند، حالا کمتر از ٣٠ درصد.

اولین موارد مشکوک به کرونا در ایران، در  قم دیده شد. سی‌ام بهمن ‌سال گذشته بود که پس از اما و اگرهای فراوان بر سر ورود کرونا به ایران به‌طور ناگهانی خبر ابتلای دو نفر به این بیماری مسری در شهر قم گزارش شد. همان دو نفر هم در کمتر از ٢٤ساعت جان‌شان را از دست دادند و اولین موارد ابتلا و مرگ، تنها در یک روز به این شهر تعلق گرفت.

از آن روز نزدیک به ١٥٠ روز می‌گذرد و روند ابتلا به ویروس در کشور ازجمله در قم تصاعدی است. حالا همه نگران بازگشت شرایط اسفند ماه در قم هستند؛ شهری که به‌عنوان کانون اصلی شیوع کووید-١٩ شناخته می‌شود، هر چند به گفته مسئولان بهداشتی و درمانی این شهر، قم از ابتدا کانون نبوده و فقط اولین موارد ابتلا در آن شناسایی شده است.

با اینکه مسئولان علوم‌پزشکی این استان از کنترل بیماری تا خردادماه خبر داده بودند، اما حالا کرونا در قم جان تازه‌ای گرفته، به طوری که به گفته محمود پرهام، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی این استان موارد ابتلا از دو، سه هفته گذشته بالا رفته و براساس اعلام پرستار بخش ‌آی‌سی‌یو بیمارستان فرقانی قم تا دو، سه هفته دیگر احتمال اینکه این استان وارد وضع قرمز شیوع بیماری شود،  بسیار زیاد است. با اینکه روز گذشته نام قم در فهرست استان‌های با وضع قرمز قرار نداشت، اما استاندار قم پیش‌بینی کرده است که  این استان از اواخر هفته آینده وارد وضع قرمز ‌شود. بهرام سرمست گفته بود که باید از شیوع دوباره این بیماری در استان جلوگیری شود.


روند صعودی؛ آرام و تدریجی است

آمار ابتلا در مقایسه با اسفند تفاوت پیدا کرده، کمتر شده و شدت بیماری به آن اندازه نیست، اما میزان سرایت بالا رفته است؛ این را معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  می‌گوید. به گفته او مردم در این مدت برخی نکات مثل شرکت‌نکردن در مراسم عروسی و عزا و تجمع‌ها را رعایت نکردند و حالا نتیجه آن در آمارها دیده می‌شود: «روند ابتلا به کرونا در این استان بسیار تدریجی و آرام است.»

موارد ابتلا با سرعت آرامی درحال حرکت است، اما به اعتقاد رئیس نظام پرستاری قم که خود در بیمارستان شهید بهشتی این شهر فعالیت می‌کند، همین روند ممکن است در آینده نگران‌کننده شود، به ‌طوری که در پاییز و زمستان با بالا گرفتن موارد ابتلا و اضافه شدن موارد آنفلوانزا وضع بحرانی شود.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم فاکتورهای زیادی را در بالارفتن آمارها دخیل می‌داند. به گفته او فاکتورهای ویروس‌زایی کرونا تغییر کرده، رفت‌وآمد مردم زیاد شده و رعایت نکات بهداشتی از سوی آنها پایین رفته است.

همین امر باعث شده تا موارد ابتلا در این استان روند صعودی به خود گیرد. با این همه پرهام معتقد است اگر مردم رعایت کنند، به احتمال زیاد تا دو هفته دیگر بیماری فروکش کند. حالا هم برای کنترل بیشتر بیماری با دستور وزارت بهداشت قرار است تمام بیمارستان‌های این استان بیماران مشکوک و مبتلا را پذیرش کنند. ١٠بیمارستان این استان آماده پذیرش بیماران هستند، با این حال سه بیمارستان فرقانی، کامکار و شهیدبهشتی به‌طور ویژه به‌عنوان سانتر کرونا شناخته می‌شوند.


قدرت انتقال ویروس سه برابر شده است

علی‌اکبر قربانی، پرستار بخش ‌آی‌سی‌یو بیمارستان فرقانی می‌گوید این بیمارستان در کنار بیمارستان کامکار بیماران را پذیرش می‌کند. او  درباره آخرین وضع بیماران این بیمارستان توضیح می‌دهد: «قدرت انتقال ویروس نسبت به قبل سه برابر افزایش پیدا کرده است و ٥٠‌درصد آزمایش‌های پی‌سی‌آر مثبت می‌شود. این آمار در اسفند ماه وجود نداشت. تعداد افراد ناقل بدون علامت در جامعه بالا رفته است.

هر یک نفری که مثبت می‌شود، به معنی مثبت بودن ١٠ نفر دیگر است که شناسایی نشده‌اند.» با وجود همه‌گیری بیشتر بیماری اما قربانی تأکید می‌کند که موارد مرگ‌ومیر نسبت به اسفند ماه کاهش پیدا کرده و از نظر سن ابتلا هم تفاوت خاصی نداشته است: «بیمارستان‌ها وضع روان‌تری پیدا کرده‌اند. اورژانس شلوغ نیست، اما شدت ریسک نسبت به اسفند‌ماه پایین نیامده است. شدت مخاطره ویروس کم شده، اما از آن طرف میزان آمادگی نیروها و ظرفیت بیمارستان‌ها کم شده است.

بیش از ٧٠‌درصد درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها افت پیدا کرده است و حتی فعالیت‌های داوطلبانه و گروه‌های جهادی که در ابتدای شیوع در این استان متمرکز شده بودند، دیگر دیده نمی‌شود. ظرفیت و آمادگی ما دچار اختلال شده که این نگران‌کننده است.» به گفته این پرستار دایره همه‌گیری عوارض کرونا بزرگ‌تر شده است. کادر درمان خسته است و شیوع ویروس در میان مردم و حتی کادر درمان تبدیل به موضوعی عادی شده است.

قربانی می‌گوید بیمارستان‌ها و اجتماعات دو کانون خطر انتقال ویروس هستند: «ما به شدت نگران افزایش انتقال این ویروس هستیم و هر چند پیش‌بینی می‌شود حدود ٦٠‌درصد از اهالی قم مبتلا به این ویروس شده‌اند، اما باز هم خطر ابتلای مجدد وجود دارد، این درحالی است که از مهر ماه ممکن است ویروس جهش پیدا کند و در کنار ویروس آنفلوآنزا شکل دیگری از خود نشان دهد.» او می‌گوید ظرفیت ریه مردم کاهش پیدا کرده است.

به اعتقاد این پرستار که ماه‌هاست در بخش کرونای بیمارستان فرقانی قم فعالیت می‌کند، استان‌های با وضعیت قرمز شرایط قم در فروردین ماه را تجربه می‌کنند. قم در وضع قرمز نیست و حتی در حال پیش‌روی به وضع سفید بود که با افزایش موارد ابتلا مواجه شد: «به نظر می‌رسد با شیب خزنده‌ای به سمت قرمز بودن پیش می‌رویم. تا ١٥ روز دیگر احتمالا این اتفاق می‌افتد.»

بیمارستان‌ها باید آمادگی بیشتری پیدا کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم هم می‌گوید که باید آمادگی لازم برای پذیرش بیماران بیشتر ایجاد شود. همین امر هم باعث شد تا بیمارستان امیرالمومنین(ع) در این استان ساخته شود و به گفته پرهام تا چند روز دیگر از سوی پیمانکار تحویل داده می‌شود.

این بیمارستان ظرفیت حدود ٣٠ تخت ‌آی‌سی‌یو را دارد، اما با این حال باید به ٢٠ دستگاه ونتیلاتور مجهز شود. استان در حال کامل کردن تجهیزات بیمارستانی است تا ظرفیت پذیرش بیماران بیشتری را پیدا کند؛ بیمارانی که به گفته معاون درمان این استان حالا به صورت خانوادگی مراجعه می‌کنند: «قبلا یک نفر از خانواده مبتلا می‌شد و حالا چند نفر از اعضای یک خانواده.

هنوز هم مشخص نیست ژنتیک چقدر تأثیرگذار است، اما به‌طور قطع موارد مرگ‌ومیر کاهش پیدا کرده است.» او می‌گوید که یک گروه اپیدمیولوژیست در دانشگاه علوم پزشکی قم تحقیقات‌شان را برای بررسی دلایل بالا رفتن آمار ابتلا شروع‌کرده‌اند: «این گروه درحال بررسی نقش فاکتورهای مختلف در افزایش آمار ابتلا در این استان هستند.»


پیک دوباره ویروس از تیرماه

بیمارستان شهید بهشتی که از ابتدا بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کرد، از خرداد با کاهش موارد ابتلا و ارجاع به بیمارستان، قصد تعطیل‌کردن بخش کرونا را داشت که از تیرماه بار دیگر با بالا رفتن موارد بستری مواجه شد. علیرضا طریقی‌خدام، رئیس نظام پرستاری قم و پرستار بیمارستان شهیدبهشتی قم است.

او  می‌گوید پیک جدید بیماری از تیرماه شروع شده است. موارد بستری در بیمارستانی مثل کامکار که ٧٠ تا ٨٠ بیمار بود، به یک‌باره به ١٦٥ نفر رسید، همین امر هم باعث شد تا بخش‌های کرونا در بیمارستان بزرگ‌تر شود و درحال حاضر بیمارستان کامکار پر شده است. بیمارستان فرقانی یک طبقه دیگر را برای این بخش اختصاص داده است و در بیمارستان شهید بهشتی که اورژانس و آی‌سی‌یو مخصوص بیماران کرونایی بود، حالا یک طبقه دیگر را خالی کرده است.

به گفته طریقی چهار بخش بیمارستان شهید بهشتی برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است. او یکی از دلایل بالا رفتن آمارها را رفت‌‌وآمد مسافران به شهرهای جنوبی کشور و حضور در مکان‌های پرتردد می‌داند: «مردم همچنان به مکان‌های مذهبی رفت‌وآمد می‌کنند و هر چند میزان استفاده از ماسک در آنها بیشتر شده است، اما ترددها ادامه دارد.» رئیس نظام پرستاری قم به نکته دیگری هم اشاره می‌کند.

او می‌گوید که با بالا رفتن تعداد بیماران نیاز به پرستاران هم زیاد شده است، درحالی‌که پرستاران به شدت خسته و نزدیک به ١٣٧ نفر از آنها مبتلا به کرونا شده‌اند. آمار ابتلا در میان کادر پرستار بسیار بیشتر از مردم عادی است. آنها کمبود تجهیزات و وسایل حفاظت شخصی دارند، به طوری که در برخی از بیمارستان‌ها در بخش‌های عادی امکانات لازم به پرستاران داده نمی‌شود. همه اینها درحالی است که وضع در فصل سرد‌ سال بحرانی‌تر هم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha