شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 296838

سازمان ملل هشدار داده است که درحال حاضر پاندمی و بحران اقتصادی ناشی از آن می‌تواند تا پایان‌ سال باعث شود ٢٦٥‌میلیون نفر به گرسنگی دچار شوند، همچنین باعث خواهد شد تا برای اولین‌بار در ٣٠‌سال گذشته فقر جهانی افزایش یابد زیرساخت‌های بهداشتی هند به شدت تحت فشار قرار گرفته است.اما بیش از همه، این فشار به شهروندان فقیر این کشور وارد شده است.

کرونا جهان را به زانو درآورد

سلامت نیوز:سازمان ملل هشدار داده است که درحال حاضر پاندمی و بحران اقتصادی ناشی از آن می‌تواند تا پایان‌ سال باعث شود ٢٦٥‌میلیون نفر به گرسنگی دچار شوند، همچنین باعث خواهد شد تا برای اولین‌بار در ٣٠‌سال گذشته فقر جهانی افزایش یابد زیرساخت‌های بهداشتی هند به شدت تحت فشار قرار گرفته است.اما بیش از همه، این فشار به شهروندان فقیر این کشور وارد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،حدود ٧٤‌میلیون نفر در مناطق زاغه‌نشین، شانه‌به‌شانه یکدیگر زندگی می‌کنند؛ جایی که هنوز آب بهداشتی وجود ندارد و صحبت از فاصله‌گذاری اجتماعی برای آنها بیشتر شبیه یک شوخی است  اوایل دیروز مبتلایان هند از مرز یک‌میلیون نفر گذشت و این کشور پس از آمریکا و برزیل به سومین کشور دنیا بدل شد که بیش از یک‌میلیون مبتلا دارد.

در هر سه این کشورها، پاندمی کرونا تأثیرات وحشتناکی روی سیستم‌های بهداشتی، اقتصادی و زندگی روزانه ساکنان گذاشته است.آمریکا دارای بالاترین تعداد موارد ابتلا در جهان است؛ بیش از ٣,٥‌میلیون مبتلا از آغاز پاندمی در این کشور ثبت شده است. دیروز فقط بیش از ٧٧‌هزار مورد جدید ثبت شد. تعداد موارد جدید ابتلا تنها در چند هفته پیش، بیش از سه برابر شده است.

در اوایل ماه ژوئن تعداد مبتلایان جدید در آمریکا حدود ٢٥‌هزار نفر بود.ایالت‌هایی که به شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند، از سایر ایالت‌ها درخواست نیروهای امدادی کرده‌اند و بیمارستان‌ها درحال تمام‌کردن تخت‌های آی.سی.یو هستند. در آریزونا و تگزاس، ایالت‌هایی که به شدت آسیب دیده‌اند، اجساد را با کامیون‌ها و سردخانه‌های سیار جابه‌جا می‌کنند.در برزیل هر روز ده‌ها‌هزار نفر به تعداد موارد اضافه می‌شود. براساس داده‌های دانشگاه جانز ‌هاپکینز درحال حاضر این کشور بیش از ٢‌میلیون مورد ابتلا و نزدیک به ٧٧‌هزار کشته را ثبت کرده است.

دولت به علت توانایی نداشتن برای مقابله با این وضعیت، تحت فشار منتقدان قرار گرفته است. تست کرونای پرزیدنت بولسونارو، رئیس‌جمهوری این کشور هفته پیش مثبت شد. او پیشتر این ویروس را یک سرماخوردگی جزئی توصیف کرده بود. او حتی از مقامات محلی به علت اعمال قرنطینه انتقاد کرده و همچنین گفته بود که آنها با بالا نشان دادن تعداد مرگ‌ومیر می‌خواهند دولت مرکزی را خراب کنند.در عین حال، وزارت بهداشت برزیل همچنان توسط کسی اداره می‌شود که نظامی است و هیچ تجربه‌ای در حوزه بهداشت و درمان عمومی ندارد.

او دو ماه پیش به‌طور موقت منصوب شد و همچنان در همان سمت قرار دارد.در هند وزارت بهداشت گزارش کرده که یک‌میلیون و ٣هزار و ٨٣٢ نفر تعداد کل موارد ابتلاست و از این میان بیش از ٢٥‌هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، تعداد مبتلایان همچنان درحال افزایش است و در روزهای پنجشنبه و جمعه رکورد بالاترین میزان مبتلایان در یک روز را شکست.در سراسر این کشور بیمارستان‌های عمومی و خصوصی به علت فقدان تخت، کارکنان و تجهیزات، بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش نمی‌کنند.

زیرساخت‌های بهداشتی این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است.اما بیش از همه، این فشار به شهروندان فقیر این کشور وارد شده است. حدود ٧٤‌میلیون نفر در مناطق زاغه‌نشین، شانه‌به‌شانه یکدیگر زندگی می‌کنند؛ جایی که هنوز آب بهداشتی وجود ندارد و صحبت از فاصله‌گذاری اجتماعی برای آنها بیشتر شبیه یک شوخی است.در استرالیا، ایالت ویکتوریا نیز ٤٢٨ مورد ابتلای جدید را در یک روز گذشته اعلام کرده است. این بالاترین نرخ افزایش روزانه در دو روز متوالی است. همچنین سه مرگ دیگر در این ایالت گزارش شده است. دنیل آندره، فرماندار این ایالت گفته است: «ما درحال افزایش مکان‌های انجام تست در سراسر ایالت ویکتوریا هستیم.»

او اضافه کرده که تاکنون بیش از ١.٢‌میلیون تست از ابتدای ‌سال‌جاری میلادی صورت گرفته است.از سوی دیگر، ملبورن در قرنطینه قرار گرفته است. ملبورن پایتخت ایالت ویکتوریا و دومین شهر پرجمعیت استرالیا هفته گذشته به علت پیدا شدن موارد مبتلا، تحت قرنطینه قرار گرفته است. قرار است این قرنطینه به مدت ٦ هفته ادامه داشته باشد. پلیس و نیروهای ارتش نیز با بستن جاده‌ها مانع از بیرون آمدن افراد می‌شوند. با این حال، ساکنان همچنان می‌توانند برای خرید موارد ضروری به سوپرمارکت‌ها یا برای درمان به مراکز درمانی بروند.


اسپانیا ٩٢‌هزار راسو را کشت

مقامات اسپانیا دستور کشتار ٩٢‌هزار و ٧٠٠ راسو را در یک مزرعه در شرق شهر تروئل صادر کرده‌اند. این دستور پس از آن صورت گرفت که آزمایش کرونای برخی از راسوها مثبت شده است.خبرگزاری سی.ان.ان گزارش داده که این مزرعه از روز بیست‌ودوم ماه می‌ (دوم خرداد) پس از آنکه برخی از کارکنان مزرعه به کرونا مبتلا شدند، تحت بازرسی قرار گرفت.

به دنبال این اتفاق اداره کل کیفیت و بهداشت مواد غذایی آنجا را بست و اجازه ورود و خروج هیچ حیوان یا محصول حیوانی را به این مزرعه نداد.دپارتمان کشاورزی و محیط‌زیست این منطقه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به صورت تصادفی هفت حیوان انتخاب شد که تست همگی آنها در روز سوم ژوئن (چهاردهم خرداد)، منفی بود. روز هشتم ژوئن، دوباره از ٢٠ مورد، تست گرفته شد که یکی از آنها «شواهد مثبت غیرقطعی» از ابتلا به ویروس را نشان داده است.

آزمایش سوم در روز بیست‌ودوم ژوئن (دوم تیر) صورت گرفت که از میان ٣٠ مورد، پنج مورد مثبت شد. بنابراین دپارتمان کشاورزی با علم به اینکه کشتن راسوها می‌تواند «آسیب بزرگ اقتصادی به صاحب مزرعه» وارد کند، دستور داد آزمایش چهارم روی ٩٠ نمونه صورت بگیرد. نتیجه آن روز دوشنبه مشخص شد:   تست ٧٨ حیوان یعنی بیش از ٨٦‌درصد نمونه‌ها مثبت شد.پس از دریافت نتایج آزمایش دولت محلی به دپارتمان کشاورزی دستور داد تا همه ٩٢‌هزار و ٧٠٠ راسو را به‌عنوان اقدامی پیشگیرانه در این مزرعه بکشند.


مواجهه انگلیس با موج دوم کرونا با ٣‌میلیارد پوند

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس احتمالا امروز اعلام می‌کند که به دنبال موج دوم کرونا بیش از ٣‌میلیارد پوند (٣,٧‌میلیارد دلار) دیگر را به سیستم بهداشت ملی تزریق خواهد کرد.در بیانیه دفتر نخست‌وزیری آمده است: «پیشتر هم اقدامات محکمی برای آماده‌کردن سیستم بهداشت ملی صورت گرفته بود؛ چه به منظور مقابله با موج دوم کرونا و چه به منظور کاهش فشارهای ناشی از مراقبت‌های اضطراری.»

این کمک‌ها که به‌زودی و خیلی سریع واریز خواهد شد، به سیستم بهداشت ملی اجازه می‌دهد تا به استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی ادامه دهد. در بیانیه دفتر نخست‌وزیری آمده است:  «این بودجه باعث ایجاد ظرفیت اضافی برای تأمین نیازهای بیماران خواهد شد و به سیستم بهداشت ملی هم اجازه می‌دهد تا درمان‌ها و اقدامات روتین خود را ادامه دهد.»

از طرف دیگر قرار است امروز جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کند و در مورد استراتژی بعدی دولت برای احیای وضع پس از کرونا حرف بزند. انتظار می‌رود که او افزایش ظرفیت انجام تست را تا نیم‌میلیون تست در روز تأیید کند.

ژاپن و آغاز بحران دوباره

روز گذشته وزارت بهداشت ژاپن ابتلای ٦٢٣ مورد جدید را اعلام کرد. این بالاترین میزان ابتلا در این کشور از دهم آوریل (بیست‌ودوم فروردین) است. موارد جدید ابتلا شامل ٢٨٦ نفر در توکیو است؛ این بالاترین میزان افزایش مبتلایان در یک روز در توکیو از ابتدای پاندمی است.

شهر اوساکا، دومین شهر بزرگ این کشور نیز شاهد بالاترین میزان ابتلای روزانه خود از زمانی که دولت قرنطینه را در بیست‌وپنجم می ‌(پنجم خرداد) برداشت، بوده است. با این حال، نخست‌وزیر گفته که هنوز مرگ جدیدی در کشور اعلام نشده است. تعداد کل مبتلایان در ژاپن بیش از ٢٤‌هزار نفر و آمار مرگ نیز تاکنون ٩٩٨ نفر بوده است.


واکنش کوته‌نظرانه کشورهای ثروتمند

یکی از مقامات ارشد سازمان ملل در بخش کمک‌های انسان‌دوستانه واکنش «کوته‌نظرانه» کشورهای ثروتمند صنعتی را در مقابل پاندمی کرونا مورد انتقاد قرار داده و هشدار داده است که حمایت نکردن این کشورها از کشورهای درحال توسعه، اثرات این بحران جهانی را برای ده‌ها‌ میلیون نفر تشدید می‌کند.مارک لوکاک، رئیس بخش امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه‌ای گفته است: «این بحران همه‌گیر و رکود اقتصادی ناشی از آن درحال ویران کردن کشورهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر است. واکنش کشورهای ثروتمند تاکنون بسیار ناکافی و به طرز وحشتناکی، کوته‌نظرانه بوده است.»


تبعات ویرانگر

سازمان ملل هشدار داده است که درحال حاضر پاندمی و بحران اقتصادی ناشی از آن می‌تواند تا پایان‌ سال باعث شود ٢٦٥‌میلیون نفر به گرسنگی دچار شوند، همچنین باعث خواهد شد تا برای اولین‌بار در ٣٠‌سال گذشته فقر جهانی افزایش یابد. مارک لوکاک گفته است: «مقابله نکردن با ویروس باعث می‌شود که این ویروس به صورت آزادانه در سراسر جهان بچرخد و همه پیشرفت‌ها برای رفع فقر را به حالت قبل بازگرداند.»

لوکاک از کشورهای گروه ٢٠ که کشورهای بزرگ اقتصادی هستند، درخواست کرده است تا ١٠,٣‌میلیارد دلار برای حمایت از ٦٣کشور آسیب‌پذیر در سراسر جهان اهدا کنند. سازمان ملل اعلام کرده که تا دوازدهم جولای، کمک‌هایی به ارزش تنها ١.٦٤‌میلیارد دلار دریافت شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha