سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 29685
سلامت نیوز : رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری آرتروز نیازمند تعویض مفصل است.
دکتر عکاشه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مفصل زانو به دلیل حرکات بیشتر نسبت به مفاصل دیگر و فشارهای وارده یک مفصل کلیدی بین قسمت های فوقانی و تحتانی بدن می باشد.

وی بیان داشت: این مفصل مهم بدن در معرض خدمات بسیاری از جمله تصادفات، پیچ خوردگی ها، زمین خوردگی ها و غیره است که بیشترین تخریب آن مربوط به حرکت های ناموزون نیز در طول عمر انسان می باشد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران تصریح کرد: چاقی اندام فوقانی از دیگر مواردی است که آسیب های فراوانی بر روی زانو وارد می کند.

وی در ادامه نشستن چهارزانو، دو زانو و یا بهره گیری نامناسب از زانو در مسایل فرهنگی و مذهبی از جمله استفاده از توالت فرنگی، عزای مراسم مذهبی سنتی به صورت طولانی و ناآگاهانه موجب آسیب های بیشتر به این مفصل می شود.

دکتر عکاشه یادآور شد: به دلایل عنوان شده مفصل زانو بیشترین مفصل نیازمند تعویض می شود که در طول عمر انسان اتفاق می افتد.

وی بیان داشت: در صورتی که اشخاص در زمان مناسب به عوارض چاقی، اضافه وزن آگاه شوند می توانند با رعایت اصول کلی استفاده بهینه از زانو و ورزش های منسب از جمله شنا از بیماری های مفصلی زانو پیشگیری نموده و عمر زانو را طولانی نمایند.

* تغییر نوع فرهنگ نشستن از ضروریات پیشگیری از بیماری های ارتوپدی می باشد

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: انحراف زانو (کجی به داخل یا خارج) شکستگی هایی که بد جوش خورده اند نیز از دیگر عوامل ایجاد تخریب زودرس زانو می باشند که در مراحل ابتدایی مشلکات زانو کاهش وزن و تغییر نوع و فرهنگ نشستن ورزش و تغذیه مناسب می توان مشکلات مفاصل زانو را کاهش داده و عمر زانو را در حد طبیعی نگه داریم.

وی یادآور شد: کجی اندام که زانو به طرف داخل خم شده باشد نیز عمر زانو را به شدت کاهش می دهد که تغییر شكل زانو نمی گذارد عمر زانو به حد طبیعی برسد.

عکاشه گفت: در صورتی که زانو تغییر شکل داده باشد باید شکسته و به حالت طبیعی درمان شود چرا که در صورت عدم توجه بیماری آرتوروز نهایتا به تعویض مفصل می رسد.

* تعویض مفصل در ایران نتایج عالی داشته است

رئیس انجمن جراحان ارتوپد در ادامه یادآور شد: تعویض مفصل در ایران طی سال های اخیر شروع شده و برخلاف آمریکا و اروپا که بیشتر از نیم قرن نتایج بسیار درخشانی داشته اند در ایران طی سال های کمی که آغاز شده نتایج بسیار عالی داشته و بیماران به تدریج برای نجات بخشی زانو امیدوار می شوند.

وی اظهار داشت: تعویض مفصل زمانی که هیچ درمان دیگری نتیجه ندهد برای بیماران انجام می شود که در این درمان سن اهمیت زیادی ندارد ولی بالاتر بودن سن نتیجه کاری بهتری دارد.

دکتر عکاشه در پایان خاطرنشان کرد: در صورت بهره گیری از تکنیک درست و علم درست می توان به این درمان امیدوار بود و عمر طولانی برای مفصل تعویضی در نظر داشت./ط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha