سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۷

مدیر مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: خانواده‌ها مراقب باشند در دام سرزنش فرزند معتاد خود نیفتند چرا كه این كار، وضعیت را بدتر می‌كند و به جای آن باید روش‌های مناسب برخورد با معتاد را یاد بگیرند و عمل كنند.

سلامت نیوز : مدیر مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: خانواده‌ها مراقب باشند در دام سرزنش فرزند معتاد خود نیفتند چرا كه این كار، وضعیت را بدتر می‌كند و به جای آن باید روش‌های مناسب برخورد با معتاد را یاد بگیرند و عمل كنند.

به گزارش فارس، علیرضا نوروزی در همایش پیشگیری از مصرف متامفتامین در جامعه كه صبح امروز در تالار ابن‌سینای علوم پزشكی تهران برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر با همه‌گیری سوءمصرف مواد محرك در منطقه جنوب غربی آسیا مواجه هستیم.

وی افزود: روند افزایش كشفیات در این كشورها نشان می‌دهد بیشترین میزان كشفیات محرك‌های متامفتامینی در عربستان دیده می‌شود و پس از آن سوریه و اردن رتبه‌های بعدی را دارند.

نوروزی تصریح كرد: ‌در ایران موارد مصرف مواد متامفتامینی رو به افزایش است و در بیمارستان‌های روانی و اوژانس‌های روانپزشكی این موضوع بسیار دیده می‌شود.

وی با بیان اینكه در این بین نقش خانواده‌ها در پیشگیری از مصرف این مواد بسیار موثر است تصریح كرد: وقتی خانواده ضعیف باشد و كاركردهای خود را از دست بدهند میل به اعتیاد در آن بییشتر دیده می‌شود.

مدیر مركز ملی مطالعات با بیان اینكه باید خانواده‌ها مواظب باشند نباید در دام سرزنش‌كردن معتادان بیفتند یادآور شد: این كار هیچگونه كمكی به معتاد نمی‌كند لذا باید روش‌های متناسب با شرایط موجود را فرا گرفت و طبق آن عمل كرد.

نوروزی با بیان اینكه ممكن است برخی مداخلات با هدف پیشگیری اما با اثر معكوس انجام شود خاطرنشان كرد: به عنوان مثال صرف اطلاع دادن مواد مخدر به گروه‌های جوانان و البته بدون انجام نظارت‌ها خاص ممكن است حس كنجكاوی مصرف این مواد را در بین گروه مخاطب افزایش دهد لذا رویكردهای صرفا اطلاع‌رسانی می‌تواند نتیجه عكس داشته باشد.

وی گفت: خانواده‌ها باید نظارت خود را روی این موارد بیشتر كنند تصریح كرد: رابطه والد و كودك و نوجوان باید حمایتگرانه باشد بطوری كه فرزندان بتواند بگوید "من به خانواده خود افتخار می‌كنم ". لذا در این خانواده، فرزندان كمتر به سمت اعتیاد كشیده می‌شوند.

نوروزی با بیان اینكه نباید كنترل خانواده روی فرد بیش از حد باشد خاطرنشان كرد: خیلی از نوجوانها فكر می‌كنند كه هم اكنون همه هم سن و سالان ما به علت اعتماد به نفسی كه دارند سیگار می‌كشند و قرص می‌خورند. لذا اگر من نخورم از آنها عقب می‌افتم كه در اینجا نقش خانواده بسیار مهم است.

وی اضافه كرد:‌دیده شده برنامه‌هایی كه در آنها هم به خانواده و هم به فرد معتاد مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود اثردهی بالاتری دارد لذا آموزش رفتاری والدین، آموزش مهارتهای خانواده، خانواده‌درمانی و حمایت خانواده در منزل از مهمترین مواردی است كه برای مداخلات مثبت خانواده تاكید می‌شود.

مدیر مركز مطالعات ملی اعتیاد گفت: این مداخلات برای خانواده‌های معمولی حداقل 31 ساعت و برای خانواده‌هایی كه در آن فرد معتاد وجود دارد باید 100 باشد تا بتواند اثرات پیشگیرانه خود را نشان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: معمولا مشكل سوء مصرف مواد مخدر در بین زنان كمتر از مردان است كه تخمین زده می‌شود كه 10 درصد مصرف كنندگان مواد مخدر را زنان تشكیل می‌دهند.

نوروزی افزود: دلبستگی اندك، نگرانی درباره ظاهر دختران، افسردگی و استرس و احساس تایید مصرف مواد در نزد همسالان بیشترین مواردی است كه موجب شده است زنان به سمت اعتیاد روی بیاورند و از طرف دیگر عواملی مانند مهارت‌های اجتماعی ضعیف، تنهایی، از خود بیگانگی از جمله عواملی است كه مردان را به سمت اعتیاد می‌كشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha