پس از آنکه ظهور ویروس کووید-19 در ایران رسانه‌ای شد، این استان‌های مرکزی و شمالی بودند که در موج اول مورد هجوم ویروس کرونا قرار گرفتند و پس از آن بود که این استان‌ها با تعطیلی گسترده و شیوع بیماری و مرگ‌‌و‌‌میر شدید (آن‌هم در مدت زمان کوتاه) روبه‌رو شدند، به صورتی که موج اصلی سفرهای نوروزی به استان‌های شمالی کاهش چشمگیری یافت و حتی در بسیاری موارد ساکنان بومی استان‌های گیلان و مازندران و... که برای کار در پایتخت ساکن هستند از سفر به شهرهای خود خودداری کردند تا شاید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش تردد بین استانی و حتی درون استانی در مقابل شیوع و گردن‌کشی کووید-19 بایستند.

مجبور به ترک قرنطینه‌ایم

سلامت نیوز: پس از آنکه ظهور ویروس کووید-19 در ایران رسانه‌ای شد، این استان‌های مرکزی و شمالی بودند که در موج اول مورد هجوم ویروس کرونا قرار گرفتند و پس از آن بود که این استان‌ها با تعطیلی گسترده و شیوع بیماری و مرگ‌‌و‌‌میر شدید (آن‌هم در مدت زمان کوتاه) روبه‌رو شدند، به صورتی که موج اصلی سفرهای نوروزی به استان‌های شمالی کاهش چشمگیری یافت و حتی در بسیاری موارد ساکنان بومی استان‌های گیلان و مازندران و... که برای کار در پایتخت ساکن هستند از سفر به شهرهای خود خودداری کردند تا شاید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش تردد بین استانی و حتی درون استانی در مقابل شیوع و گردن‌کشی کووید-19 بایستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، با توجه به تمهیدات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای کنترل بیماری و همچنین تذکراتی که از سوی رسانه‌ها داده می‌شد با آغاز سال جدید بسیاری در خانه‌های خود ماندند و برخی هم در فضای مجازی با هشتگ «#در_خانه_می‌مانیم» در حال مبارزه با این بیماری بودند. بعد از گذشت چند هفته خبرها از این حکایت داشتند که با رعایت شهروندان، میزان تلفات انسانی و همچنین آمار مربوط به بیماران به‌ صورت چشمگیری کاهش داشته و پس از آن رفته‌رفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اماکن زیارتی، تجاری، توریستی، ورزشی، فرهنگی و... برای کاهش صدمات اقتصادی و خروج اقتصاد کشور از رکود، بازگشایی شدند و این‌بار شهروندان با استفاده از هشتگ «#ماسک_‌‌بزنیم» سعی در کنترل این بیماری داشتند اما این پایان کار نبود؛ هر چند کارگران و کارمندان و بازاری‌ها در تلاش بودند تا اجازه پیشروی به این بیماری را ندهند اما کرونا در دیگر استان‌ها شروع به تولد دوباره کرد و این‌بار در حالی که استان‌های شمالی و مرکزی به حالت نابسامان خود بازمی‌گشتند، استان‌های غربی و جنوبی هم به صدر اخبار شیوع کرونا اضافه شدند به طوری که حالا مسئولان دولتی و شهری در حال تصمیم‌گیری برای قرنطینه‌ای دوباره هستند و تا این لحظه که این گزارش تنظیم شده، استاندار تهران محدودیت‌های جدیدی را اعلام کرده است. در این بین استان‌های غربی و جنوبی مانند کردستان، خوزستان، هرمزگان و... بیش از سایر استان‌ها در وضعیت قرمز به سر می‌برند، از این رو  ماتماس‌هایی با برخی از اهالی مرزنشین استان‌های کردستان و هرمزگان داشتیم و وضعیت کنونی را جویا شدیم تا بدانیم در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا از چه منبعی کسب درآمد می‌کنند یا اینکه از طریق کدام نهاد تاکنون حمایت شده‌اند؟
قهرمان‌پور یکی از ساکنان شهر مریوان که در ماه‌های اخیر جزو شهرهای قرمز ایران محسوب شده، عامل چنین وضعیتی را مشیت الهی می‌داند و به این نکته اشاره می‌کند که بعد از ماه‌ها تعطیلی و بیکاری مراکز تجاری و تردد در مرز باشماق به تازگی وضعیت عادی پیدا کرده است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با این شهروند مریوانی و همچنین یکی از صیادان بوشهر می‌خوانید.
 
وضعیت از کنترل خارج است
اسماعیل قهرمان‌پور، شهروند مریوانی که از راه مبادله کالا بین ایران و عراق درآمد کسب می‌کند با ابراز امیدواری در مورد کاهش شیوع و مرگ‌‌و‌‌میر بیماران کرونایی به خبرنگار ما می‌گوید: «از اواخر سال گذشته رفته‌‌رفته بیماری در بین مردم شایع شد اما به دلیل اینکه همه در پی کسب درآمد آخر سال بودند به قرنطینه تن ندادند. یعنی هنوز وضعیت به مرز هشدار نرسیده بود که بخواهند به قرنطینه فکر کنند. به همین دلیل کرونا نه‌تنها در مریوان بلکه در دیگر شهرهای استان و همچنین کشور عراق و شهرهای هم مرز با ایران شایع شد و به حدی رسید که تصمیم گرفتند برای جلوگیری از بیمار شدن در خانه بمانند. به این نکته هم باید اشاره کنم که وقتی همه جهان در برابر این بیماری ناتوان هستند باید از خدا بخواهیم که از ما نگهداری کند.» او با اشاره وضعیت توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و کمبودهای مربوط به آن، ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه شهرستان مریوان در مرز بین ایران و عراق واقع است بسیاری از ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده به دلیل سودآوری قاچاق می‌شوند و همین موضوع باعث شده تا قیمت این لوازم بالا رود. ما در برخی از روزها با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی روبه‌رو هستیم و این موضوع برای برخی نگران‌کننده است و باعث افزایش استرس می‌شود اما این موضوع به‌ سرعت بر طرف می‌شود و در این خصوص تنها مشکل ما افزایش روزافزون این لوازم است. به ناچار شهروندان رو به دوخت ماسک و تولید محدود مواد ضدعفونی خانگی آورده‌اند.»
قهرمان‌پور با توصیف وضعیت اقتصادی شهر مریوان بعد از شیوع بیماری کووید-19 اضافه می‌کند: «در ابتدای اردیبهشت ماه که مریوان هم جزو شهرهای درگیر با ویروس کرونا در وضعیت هشدار قرمز قرار گرفت، شهروندان و بازاری‌ها تصمیم گرفتند که شهر را تعطیل کنند و به غیر از مغازه‌های خدماتی دیگر مغازه‌ها و مراکز تجاری تصمیم به تعطیلی گرفتند اما نزدیک به یک هفته است که کم‌‌کم مغازه‌ها و مراکز تجاری به فعالیت عادی خود بازگشته‌اند و با توجه به اینکه مرز باشماق بازگشایی شده و تردد ماشین‌های سنگین هم به روال سابق بازگشته می‌توان نتیجه گرفت با وجود اینکه بیماری همچنان باقی ‌مانده اما برای کاهش صدمات اقتصادی باید بیرون رفت و درآمد کسب کرد؛ هرچند این درآمد محدود باشد.»
 
با استرس و ترس صیادی می‌کنیم
اسحاق تندرو، صیاد سنتی استان هرمزگان با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی به‌وجود آمده بعد از شیوع ویروس کرونا در سواحل این استان به خبرنگار ما می‌گوید: «با توجه به اینکه در سال‌های اخیر با کاهش ذخایر آبزیان در سواحل شمالی خلیج فارس رو‌به‌رو هستیم، درآمد صیادان کاهش چشمگیری داشته و بسیاری مجبور شدند که این شغل را رها کنند و به شغل‌های کاذب روی بیاورند و حالا پس از شیوع بیماری کووید-19 این درآمد محدود هم کاهش چشمگیری داشته است، به طوری که تنها 50 درصد شناورهای ما برای صید به آب می‌زنند تا با حداقل درآمد به خانه بازگردند.»
او با اشاره به وضعیت شیوع بیماری در استان هرمزگان ادامه می‌دهد: «نزدیک به سه ماه است که در استان وضعیت قرمز اعلام کرده‌اند و به همین دلیل تردد در دریا و شهرهای هرمزگان کاهش پیدا کرده است. وضعیت اقتصادی هم نیازی به توصیف ندارد. ما هم مانند سایر مردم کشور در محدودیت مالی به‌سر می‌بریم. ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس که یکی از منابع درآمدی ما محسوب می‌شود هم به دلیل شیوع بیماری بسیار محدود شده و به همین دلیل باید بگوییم تنها باید به این امیدوار باشیم که وضعیت از این حالت خارج شود تا بتوانیم درآمد و صید را به وضعیت سابق بازگردانیم و با شناورها به آب بزنیم.»
تندرو با توصیف چگونگی صید صیادان در چنین وضعیتی اضافه می‌کند: «شغل صیادی به نوعی است که با ادوات مختلف تماس زیادی داریم و همین موضوع باعث شده که هربار که همکاران ما به دریا می‌زنند کار با استرس و اضطراب همراه باشد. هرچند که با تمام تلاش می‌خواهند پروتکل‌ها را رعایت کنند اما با این وجود وضعیت کاملا پرخطر است و امکان دارد در هر سفری که می‌روند مبتلا شوند و ویروس را به دیگران هم منتقل کنند. در این باره نگرانی‌ها بسیار است اما وقتی که چاره‌ای نباشد باید به آب زد.» این صیاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دیگر مشاغل در استان هرمزگان و شهر بندرعباس، می‌گوید: «تقریبا می‌توانم بگویم که بندرعباس تعطیل است و مراکز تجاری هم فعالیت‌های محدودی دارند و در واقع کرکره‌ها را تا نیمه پایین داده‌اند، حتی ادارات دولتی هم با کمترین تعداد نیرو در حال خدمات‌رسانی هستند و با توجه به اینکه سرعت شیوع این بیماری بالا است همه تلاش می‌کنند تا به‌ نوعی از انتقال آن جلوگیری کنند. شهر در حالت نیمه‌تعطیل به سر می‌برد و از شواهد چنین بر‌می‌آید که تا سفید شدن وضعیت فعالیت‌های اقتصادی در همین وضعیت به باقی بماند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha