سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 29688

عضو شورای اسلامی شهر تهران از تصویب یک ماه مرخصی برای مردانی که زنانشان زایمان می کنند در مجمع مشورتی بانوان شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور خبر داد.

سلامت نیوز : عضو شورای اسلامی شهر تهران از تصویب یک ماه مرخصی برای مردانی که زنانشان زایمان می کنند در مجمع مشورتی بانوان شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور خبر داد.
معصومه آباد گفته  این مصوبه یکی از مصوبات خوب شوراها است،و در راستای تحکیم بنیان خانواده و نقش پذیری که پدران خانواده باید همراه با تولد فرزند داشته باشند. چرا که حضور مردان در کنار همسرانشان پس از زایمان یک حس مشترک عاطفی و وابستگی و تعلق را به عنوان یک همراه به زن می دهد و این امر می تواند در تحکیم بنیان خانواده موثر باشد.

آباد با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن مرخصی برای مردان کارمندی که همسرانشان زایمان می کنند، ادامه داد: در روزهای اولی که مادر دچار بحران روحی، فکری، محدودیت های حرکتی و افسردگی های بعد از زایمان است نیازمند فردی است که او را مورد حمایت جسمی و عاطفی قرار دهد. وی یادآور شد: زمان این مرخصی یکماه در نظر گرفته شده است اما این پیشنهاد برای بررسی نهایی باید به صحن مجلس برود تا مدت زمان آن دقیقا مشخص شود.

درحال حاضر روزانه حداقل 400 نوزاد در تهران و هر روز حدود سه هزار و 650 نوزاد در کشور متولد می‌شوند و بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که اگر این طرح در مجلس تصویب شود، سالانه 14هزار وششصد هفته، برای پدرهای شاغلی که بچه‌دارمی‌شوند، مرخصی در نظر گرفته می‌شود و بنابراین باید گفت که کارشناسان اقتصادی که در این سالها نسبت به درست نبودن در نظر گرفتن این میزان مرخصی برای زنان هشدار داده بودند، حالا باید برای نوشتن نقدهایشان در مورد این همه هفته ای که قرار است کارمندان کشور کار نکنند دست به قلم بشوند.

البته ایران اولین کشوری نیست که قرار است چنین قانونی در آن اجرا شود و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا برای مردان نیز مرخصی زایمان در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال بر اساس قوانین جدید ژاپن، به مردان نیز مرخصی پس از زایمان برای مراقبت از فرزندانشان اعطا می‌شود. بر اساس این قانون جدید، مردان ژاپنی که طی هشت هفته پس از تولد فرزندشان مرخصی گرفتند، اجازه دارند، دوباره مرخصی بگیرند. مقامات این کشور در پی کاهش نرخ زاد و ولد تصمیم به تصویب چنین قانونی گرفتند که هدف از آن تشویق زوجهای ژاپنی به داشتن فرزند بیشتر است.

در کشور سوئد نیز برای زنان مدت سه سال و برای مردان مدت یک سال به عنوان مرخصی زایمان در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha