معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آزمایشگاه های پزشکی کشور، گفت: آزمایشگاه های پزشکی بدون اخذ تائیدیه، مجاز به انجام آزمایش کرونا نیستند.

آزمایشگاه ها بدون تائیدیه مجاز به انجام آزمایش کرونا نیستند

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آزمایشگاه های پزشکی کشور، گفت: آزمایشگاه های پزشکی بدون اخذ تائیدیه، مجاز به انجام آزمایش کرونا نیستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، قاسم جان بابایی، در خصوص نحوه خدمات رسانی آزمایشگاه های پزشکی کشور در دوران کرونا، اعلام کرد: فضای انتظار آزمایشگاه های پزشکی یکی از محل های تجمع مراجعین، از جمله بیماران و ناقلین احتمالی کووید ۱۹ است. مدیریت آزمایشگاه باید، ضمن رعایت تمامی دستورات مرتبط با آلودگی زدایی و پیشگیری از انتقال ویروس در محیط کار کارکنان، ترتیبی اتخاذ کند که فاصله گذاری فیزیکی در آزمایشگاه رعایت شده و با به حداقل رساندن تراکم مراجعین و تامین تهویه مناسب، از انتقال ویروس در صف انتظار بیماران پیشگیری شود.


وی افزود: آزمایشگاه های پزشکی بدون اخذ تائیدیه تضمین کیفیت و ایمنی زیستی برای آزمایش های اختصاصی کووید ۱۹ از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مجاز به پذیرش و انجام آزمایش های اختصاصی مربوط به این بیماری نیستند.


جان بابایی با بیان اینکه تجویز آزمایش های اختصاصی کووید۱۹، مانند آزمایش تشخیص مولکولی وسرولوژی و تفسیر آنها باید با توجه به سوابق و علائم بالینی انجام شود، تصریح کرد: این فعالیت در صلاحیت پزشکانی است که از دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت مطلع بوده و آنها را اجرا می کنند.


وی ضمن تاکید بر اینکه آزمایشگاه های پزشکی باید از تبلیغات و پذیرش مستقیم مراجعین خودداری کنند، بیان کرد: مراجعه مستقیم و بدون تجویز به آزمایشگاه های پزشکی، خصوصا در مورد افراد بدون علامت، علاوه بر تحمیل هزینه غیر ضروری، باعث گمراهی و سردرگمی بیماران و مراجعین می شود.


معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تمامی آزمایشگاه های پزشکی که مجوز تشخیص مولکولی بیماری کووید ۱۹ را دریافت کرده اند، ملزم به گزارش روزانه آمار آزمایش های انجام شده و موارد مثبت به دانشگاه علوم پزشکی، که تحت پوشش آن بوده، هستند، عنوان کرد: بیماران و مراجعینی که از خدمات آزمایشگاه های پزشکی و عدم رعایت استانداردها و تعرفه های مصوب ناراضی هستند، می توانند شکایت خود را به معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی منعکس و یا از طریق شماره ۱۹۰ به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گزارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha