سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 29692
سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اعتیاد مادران باردار موجب اختلال در رشد و کاهش سیستم ایمنی بدن جنین می شود .
 دکتر رضا سعیدی عضو مرکز تحقیقات نوزادان این دانشگاه با اشاره به این که مواد غیر قانونی و مخدری که مادران باردار استعمال می کنند از طریق جفت به جنین منتقل می شود، اظهار داشت: این امر موجب بروز کاهش روند رشد جنین و در نتیجه زمینه ساز بروز بیماریهای گوارشی و تنفسی در نوزاد می شود .
وی با بیان اینکه در نوزادان تازه متولد شده از مادران معتاد، علائم مسمومیت با مواد مخدر و نشانه های ترک از جمله آبریزش بینی، عطسه، خمیازه، تشنج، پرشهای عضلانی مشاهده می شود، گفت: این امر به دلیل نشانه های ترک خشن و ایجاد تشنج های شدید موجب مرگ  5درصد نوزادان تازه متولد شده از مادران معتاد می شود .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بروز اختلالات شخصیتی و روانی و احتمال انتقال بیماریهای مسری خطرناک همچون HIV و هپاتیت ویروسی از دیگر خطرهای ناشی از مصرف مواد مخدر در مادران به شمار می رود.
این فوق تخصص نوزادان  افزود: پس از تولد نوزاد از مادران معتاد، باید به مدت چهار روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبتهای بالینی و مراقبتی به منظور پیشگیری از بروز تشنج و عوارض جانبی از ترک مواد مخدر قرار گیرد.
استادیار گروه نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زنان باردار در سه ماه ابتدای بارداری به دلیل افزایش احتمال سقط جنین نباید به ترک موادمخدر اقدام کنند و بهترین زمان برای ترک مواد غیر قانونی در سه ماهه دوم بارداری است.
دکتر رضا سعیدی افزود: مادرانی که از داروهای نگهدارنده اعتیاد از جمله متادون و یا برخی از داروهای ضد تشنج همچون فنوباربیتال استفاده می کنند نیز ممکن است سندرم علائم ترک در نوزاد وی مشاهده شود .
وی گفت: همچنین در نوزادانی که یکی از اعضاء خانواده اعتیاد به مواد مخدر دارد و نوزاد در معرض دود ناشی از آن قرار می گیرد نیز ممکن است علائم مسمومیت با مواد مخدر در آن مشاهده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha