پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان در ده سال اخیر، بالاخره دولت قبول کرد که از محل بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی، ۳۲هزار‌میلیارد تومان پرداخت کند و با این مبلغ، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران اجرایی شود.

شکاف دستمزد و تورم /شرمنده سفره‌های خالی

سلامت نیوز: پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان در ده سال اخیر، بالاخره دولت قبول کرد که از محل بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی، ۳۲هزار‌میلیارد تومان پرداخت کند و با این مبلغ، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران اجرایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،دولت برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ باید ۵۰‌هزار‌میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، اما این مبلغ به‌صورت نقدی نخواهد بود و مقرر بر این شد که شرکت‌های سودآور دولت که درآمد خوبی دارند به سازمان تامین اجتماعی واگذار شوند تا این سازمان با عرضه این شرکت‌ها در بورس، کسب درآمد و همسان‌سازی‌ را اجرا کنند، بنابراین قانون یک بازنشسته حداقل بگیر، تا دومیلیون و۶۰۰‌هزار تومان در ماه دریافتی دارد. اما این میزان افزایش مستمری و دستمزد باعث رضایت بازنشستگان نشده و در چند وقت اخیر به شکل‌های مختلف به این حقوق‌ها اعتراض کرده‌اند. آنها معتقدند زمانی‌که خط فقر در کشور حدود چهار و نیم‌میلیون تومان است، مبالغ دو و سه‌میلیون تومان در ماه چطور می‌تواند جوابگوی هزینه‌های درمانی، خانواده، فرزندان و نوه‌هایشان باشد.

چند روز بعد از تصویب این قانون شماری از بازنشستگان در ۲۵ تیر امسال همزمان با روز تامین اجتماعی، تجمعاتی را در چندین شهر برگزار کردند. تهران، مشهد، کرج، تبریز، اصفهان، کرمانشاه، اهواز ، اراک و ایلام از جمله شهرهایی بودند که تجمعات بازنشستگان در آنها برگزارشد. افزایش حقوق‌ها و مستمری‌ها و اجرای قانون همسان‌سازی بازنشسته‌ها با شاغلان و حقوق مصوب شورای عالی کار از جمله خواست‌های اصلی بازنشستگان معترض بود.

روز 27 تیر امسال بود که وزیر تعاون در حساب توئیتر خود نوشت: «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری با تامین منابع و همکاری سازمان برنامه و قول مساعد رئیس این سازمان در شهریورماه نهایی و از ابتدای مهرماه عملیاتی می‌شود» و روز بعد محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که «همه بازنشستگان کشوری و لشکری از اول مهرماه معادل 90‌درصد حقوق شاغلین فعلی را دریافت خواهند کرد» در این بین قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اول مردادماه اجرایی خواهد شد.


اعتراض بازنشستگان
در چند روز گذشته برخی از بازنشستگان با تماس گرفتند و به این افزایش حقوق که با نرخ تورم و حداقل رقم سبد معیشت تطابق ندارد، اعتراضاتی کردند. یکی از این بازنشستگان می‌گوید: اجرای همسان‌سازی حقوق هیچ‌مشکلی را از ما برطرف نمی‌کند و باید دولت به خط فقر نگاهی بیندازد و آن زمان این افزایش حقوق را در نظر بگیرد.

همچنین در ماده 111 این قانون ذکر شده که مستمری ازکارافتادگی کُلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان، در هر شرایطی نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد. این سازمان مکلف است که هر سال بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار که حداقل میزان دستمزد را تعیین می‌کند، مطابق با این مصوبه، دستمزد ما را نیز افزایش دهد، که این موضوع در همسان سازی حقوق بازنشستگان رعایت نشده است.

همچنین بازنشسته دیگری می‌گوید: «من از سال 1347 تا 1366 در سازمان بازنشستگی کشوری، شاهد مشکلاتی بودم. در روز 26 خرداد امسال از قول حسن تاجیک معاون سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور در روزنامه آرمان ملی منتشر شد که برای جلوگیری از ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشوری باید شرکت‌های زیرمجموعه سازمان، وارد بورس شوند.

در حالی که در تبصره ذیل ماده 82 قانون بودجه سال 1363، تمام شرکت‌های زیر مجموعه این تبصره، تعداد زیادی اموال منقول و غیرمنقول دارند که می‌توان از طریق فروش آنها این سازمان را نجات داد.» همچنین برخی دیگر از بازنشستگان تامین اجتماعی به میزان حقوق‌شان در 10 تا 17 سال خدمت اعتراضاتی داشتند و معتقد بودند که در این شرایط باید دوباره به کار و شغل‌های کاذب روی بیاورند.


در این شرایط در تهران بر مبنای ثبت نام بیمه تکمیلی، حدود 580‌هزار نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر وجود دارد که این رقم در کشور حدود سه‌میلیون و 100‌هزار نفر است. در این رابطه رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران به «آرمان ملی» می‌گوید: همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای مردادماه اجرایی خواهد شد.

علی دهقان‌کیا همچنین بر این باور است که ما 10 سال به‌دنبال متناسب سازی حقوق و دستمزد بازنشسته‌ها بودیم در این مدت هرسال با وعده و وعید این امر محقق نمی‌شد، او همچنین می‌افزاید: در برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی مکلف شد که این متناسب سازی حقوق و دستمزدها را اجرایی کند.

در سال 97 بودجه 50 هزارمیلیارد تومانی تصویب شد که دولت باید از محل بدهی خود به این سازمان، آن را پرداخت می‌کرد تا متناسب سازی اجرایی شود، در اواخر سال 98 بودجه‌ای که از طریق کمیسیون تلفیق تصویب شد قرار بر این شد آن 50‌هزار‌میلیارد تومان را دولت پرداخت کند و حدود 30‌درصد این مبلغ بابت متناسب‌سازی در نظر گرفته شود که در این رابطه مدیرعامل وقت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، دکتر سالاری بیشترین تلاش را در این رابطه انجام داد و این بار سنگین که کمر کانون‌های استانی و کانون عالی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی را خم کرده بود، با متناسب سازی حقوق از دوش ما برداشته شد.

این افزایش مبلغ در سال اول درنظر گرفته شد و سال آینده به این مبالغ افزوده خواهد شد. از دید شما این میزان از افزایش حقوق و دستمزدها می‌تواند شکاف تورم و درآمد خانواده‌های با سرپرست بازنشسته را پرکنند؟‌ دهقان کیا در پاسخ به این سوال می‌گوید: متاسفانه امسال بیشترین نرخ تورم را داشتیم و سرعت تورم چیزی حدود 100‌درصد بود و افزایش حقوق بازنشستگان 60‌درصد اعمال شد.

هنوز در این رابطه عقب هستیم، اما اگر این اتفاق، امسال نیز فقط در حد وعده بود، بازنشستگان واقعا نابود می‌شدند. مدیرعامل سازمان بارها حرف دل بازنشستگان را به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه انتقال دادند، که یک بازنشسته در یک ماه چهار بار می‌میرد و زنده می‌شود. چون هر جمعه فرزندان، نوه‌ها و فامیل به منزل آنها می‌آیند و آن بازنشسته که در هزینه‌های درمانی و خانوادگی‌اش مانده است، نمی‌تواند میزبان خانواده‌اش باشد.

مدیرعامل این موضوعات را به وزیر اقتصاد و رئیس جمهور انتقال دادند که باعث شد از 50‌هزار‌میلیارد تومان بدهی دولت، مبلغ 32‌هزار‌میلیارد تومان از آن پرداخت شود که برای مطالبه 10‌ساله همسان سازی حقوق در نظر گرفته شود. امیدواریم دولت 18‌هزار‌میلیارد مابقی بدهی‌اش را پرداخت کند که این متناسب سازی‌ها تداوم پیدا کند.


بازنشستگان زیر خط فقر
در این بین معاون سابق سازمان تامین اجتماعی نظرات قابل تأملی دارد، او در گفت‌و گو با «آرمان ملی» اظهار می‌کند: تقریبا بیش از 70 تا 75‌درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی مطابق با حداقل دستمزد، حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. محسن ایزدخواه بر این باور است که شکافی میان حداقل دستمزد که مصوبه شورای عالی کار است و خط فقر وجود دارد، با این همسان‌سازی دستمزد برطرف نمی‌شود و می‌افزاید:

اگر میانگین خط فقر را 4.5‌میلیون تومان در نظر بگیریم با همسان‌سازی حقوق یک بازنشسته با 30 سال خدمت و آیتم‌هایی که وجود دارد، نهایتا حقوق او به دو و نیم تا سه‌میلیون تومان خواهد رسید، هر چند که این میزان نسبت به حقوق قبل آنها حدود 26‌درصد افزوده شده است و یک قدم به جلو برداشته شده، اما تا برقراری یک زندگی عزت‌مندانه و شرافت‌مندانه برای بازنشستگان فاصله زیادی وجود دارد. ایزدخواه در ادامه خاطر نشان می‌کند:

باید اذعان کنیم که جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران که آینه آینده کارگران هستند، از یک نجابت توام با خویشتنداری و اعتقاد به کلیات نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردارند و اگر اعتراضات نجیبانه‌ای می‌کنند، این اعتراضات صنفی و بحق است که دولت باید به آنها پاسخگو باشد، اما با این حجم از مشکلات که دولت به لحاظ تحریم‌ها، کرونا، رویکردهای غلط اقتصادی که موجب خام فروشی و تضعیف نظام اقتصادی شده است، دولت را با کسری بودجه‌های عجیب و غریبی روبه‌رو کرده است و دستاورد آن پایین آمدن قدرت خرید جامعه مستمری بگیران و بازنشستگان در تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگان کشوری یا صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح شده است.

اگر دولت نتواند تورم را کنترل و رشد نقدینگی را کُند نماید و ثبات قیمت ارز به‌وجود بیاورد، طبیعتا اگر مطابق نرخ تورم بالای 40‌درصد حقوق‌ها را افزایش دهد، این قدرت خرید، ارزش خود را از دست خواهد داد. این کارشناس تامین اجتماعی در رابطه با افرادی که زیر 30 سال بازنشسته می‌شوند و با حداقل حقوق و مستمری زندگی می‌کنند، اظهار می‌کند:‌ متاسفانه دولت و مخصوصا مجلس که فکر می‌کنند می‌توانند با بازنشستگی‌های زودهنگام و خارج کردن عده ای از چرخه کار، به رفع بحران اشتغال کمک کرد که این موضوع مشکلات زیادی را برای بازنشستگان در آینده به‌وجود می‌آورد.

در سال‌های متمادی مجلس در تبصره‌های بودجه‌ خود، برای تامین اجتماعی تکلیف کرده است که افرادی با 10 سال و بالاتر سابقه و سن بیش از 60 سال، می‌توانند با میزان مستمری که برایشان تعیین شده، بازنشسته شوند. اما این افراد با نصف حداقل دستمزد بازنشسته می‌شوند و حقوق دریافتی از تامین اجتماعی کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد. ضمن اینکه این افراد مجدد به چرخه کار بازمی‌گردند و عامل نارضایتی، انباشت انتظار و تقاضا برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha