سهم تهران از آمارهای مرگ‌ومیر مبتلایان به كرونا بالاست، اگر تا ماه گذشته تنها شنونده روایت مرگ‌های كرونایی بودیم حالا خودمان هم راوی هستیم . مرگ تا نزدیكی خانه‌های‌مان آمده.جلسات شورای شهر تهران هم متاثر از افزایش آمار كرونا با محدودیت‌های تازه‌ای برگزار شد.

تهران در وضعیت قرمز کرونا؟

سلامت نیوز:سهم تهران از آمارهای مرگ‌ومیر مبتلایان به كرونا بالاست، اگر تا ماه گذشته تنها شنونده روایت مرگ‌های كرونایی بودیم حالا خودمان هم راوی هستیم . مرگ تا نزدیكی خانه‌های‌مان آمده.جلسات شورای شهر تهران هم متاثر از افزایش آمار كرونا با محدودیت‌های تازه‌ای برگزار شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،درهای صحن علنی شورا روی خبرنگاران بسته شد و تنها از سالن طبقه اول شورا امكان پوشش اخبار بود. گفته می‌شد تعداد زیادی از كاركنان شورای شهر تهران مبتلا به كرونا شده‌اند و دوباره از اعضای شورای شهر تست كرونا گرفته شده است. یكی از كارشناسان شورای شهر تهران هم چند روز پیش در اثر این بیماری آسمانی شد.   سخنان رییس شورای شهر تهران هم با هشدار دوباره درخصوص موج جدید كرونا در تهران آغاز شد. 


محسن هاشمی با بیان اینكه موج جدید بیماری كرونا موجب افزایش ابتلا، شرایط حاد بیماری و درگذشت شهروندان شده است، گفت: متاسفانه هم در بعد خودمراقبتی مردم و رعایت فاصله اجتماعی و هم از منظر تمهیدات مدیریتی كشور با چالش مواجه هستیم و اگر با همین روند هفته‌های اخیر شیوع كرونا افزایش یابد، زیرساخت‌های درمانی و سلامت كشور پاسخگوی بیماران نخواهد بود.

او در توصیف آنچه می‌گفت، افزود: در این شرایط حمل‌ونقل عمومی یكی از گلوگاه‌های انتقال ویروس كروناست كه با توجه به عدم تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و اداری با تصمیم ستاد ملی كرونا، تنها راه كاهش ابتلای شهروندان، افزایش ظرفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی است كه متاسفانه در سال‌های اخیر با كاهش منابع و اعتبارات آن، كمبود ناوگان عمومی به‌شدت احساس می‌شود.  نطق پیش از دستور ناهید خداكرمی با آمارهایی در خصوص تهران بیش از هشدار هاشمی نشان‌دهنده وضعیت قرمز در تهران بود. 

رییس كمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینكه ورود كرونا ویروس به ایران در تاریخ 30 بهمن ماه گزارش شده است، گفت: ‌اولین مرگ كرونا ویروس در تهران را در تاریخ اول اسفند داشتیم كه این نشان می‌دهد ورود كرونا به ایران خیلی قبل‌تر از تاریخ رسمی اتفاق افتاده. امروز بیش از هفت هزارو 167 مورد از كسانی كه به این ویروس آلوده شده‌اند، در بهشت زهرا آرام گرفته‌اند.

به گفته او در یك ماه اخیر 14 هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.  خداكرمی با اشاره به نتایج تحقیقاتی درخصوص كشندگی این بیماری گفت: از 14 فروردین در این مطالعه 275هزار نفر شركت كردند. یعنی علائم ویروس را داشتند. اما در طول انجام این مطالعه، تعداد 3هزار و 696 نفر از بیماران در تهران كه نتیجه تست پی‌سی‌آر آنها مثبت قطعی بوده است وارد مطالعه شدند. از تعداد كل افراد مورد مطالعه 550 نفر معادل 14.9 درصد فوت شدند كه نشان می‌دهد میزان كشندگی بیماری در موارد بستری 14.9 درصد بوده است.

از كل افراد 1530 نفر (41.4%) بهبود پیدا كردند و 1619 نفر باقی‌مانده تا زمان جمع‌آوری اطلاعات این مطالعه تحت درمان بوده‌اند. جالب است كه میانگین سن ابتلا 57 سال و 4 ماه بود. كم‌سن‌ترین مورد قطعی تا تاریخ 14 فروردین در یك كودك یك‌ساله همین‌طور مسن‌ترین نمونه فردی صدساله بوده است.از نظر تحصیلات 62 درصد مبتلایان زیر دیپلم بودند و جالب این است كه میزان مرگ هم در بین آنها بیشتر بوده.

همچنین متاهل‌ها بیشترین میزان ابتلا و 42 درصد آنها سرپرست خانوار بودند. یعنی ما داریم نیروی كار خود را از دست می‌دهیم. به گفته این عضو شورای شهر تهران در هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به كنترل ویروس نشدیم. ما در كشور هم هنوز نتوانسته‌ایم مطابق دیگر كشورهای جهان این بیماری را كنترل كنیم. ما در اواسط اردیبهشت 9 مرگ در تهران داشتیم، ولی دیروز (شنبه 28 تیرماه) 101 مرگ در تهران ثبت شد و این نشان‌دهنده سطح ابتلای رو به افزایش است. 

خداكرمی با بیان اینكه بیشترین مراجعه ما همراه با سرفه و تب بود، در میان فوت‌شدگان تب بیشتر بوده و مهم‌ترین دلیل مراجعه‌شان تنگی نفس و دیسترس تنفسی گزارش شده است، گفت: بیشترین مبتلایان بیماری زمینه‌ای در تهران فشارخون بوده است. 22 درصد از افراد مورد تحقیق ما به دلیل ارتباط با فرد مبتلا، آلوده شدند و 67 درصد هم سابقه شركت در اجتماعات را داشتند.

  به گفته او مبتلایان به ویروس كرونا تقریبا تمامی مناطق تهران را فراگرفته‌اند. گرچه تا حدودی در نواحی شرقی تعداد مبتلایان از تراكم بیشتری برخوردار است، این در حالی است كه موارد فوتی از الگوی مكانی خاصی پیروی نمی‌كند اما در همین حال بیشتر موارد ترخیص شده در نواحی غربی یا به گرایش به غرب است. تراكم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراكم جمعیتی مانند مناطق 4 و 8 و 13 همین‌طور وجود برخی خوشه‌های بیماری در محله‌هایی مانند تهرانپارس، خیابان‌های آیت و پیروزی از نكات قابل‌توجه است.

برعكس فراوانی كمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران مانند مناطق 9 و 18 و 21 و 22 از یافته‌های مطالعه است. هرچند در این مناطق هم خوشه‌هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه 18 و شرقی منطقه 21 دیده می‌شود. خداكرمی پس از  ارایه این آمارها تاكید كرد اگر همه‌گیری كووید19 ادامه یابد و به بخشی از زندگی عادی ما تبدیل شود، نه تنها تعاملات انسانی ترسی بیشتر از شادی ایجاد می‌كند و بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت بلكه هزاران شغل خدماتی ناپدید می‌شوند.

ما در قرنی پر رفاه زندگی می‌كنیم و فراموش كردیم كه چگونه طاعون در دو همه‌گیری گسترده نیمی از جمعیت كشور ما و جهان را از بین برد.  خداكرمی نسبت به ركود برخی از كسب وكارها هشدار داد و گفت: ‌امروز كسب و كارهای كوچك، خرده‌فروشی، خدمات تفریحی، اوقات فراغت و گردشگری در خط مقدم آسیب از این همه‌گیری قرار دارند.

شاید تنها فرصت جلوگیری از ركود بازار كار در تهران، برنامه‌ریزی برای تقویت سرمایه‌گذاری هوشمندانه ضد پاندمی در زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و تاسیس پردیس سلامت شهر تهران است تا این شیوع وحشتناك بتواند از ما دور شود. باید به فكر تهیه برنامه‌هایی باشیم كه دارای اولویت‌بندی اقتصاد دایره‌ای، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و رفع تبعیض و نابرابری باشد.

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران همچنین طرح تفصیلی منطقه 22 و طرح اصلاحیه ماده واحده مصوبه «نظام یكپارچه بلیت الكترونیك حمل و نقل عمومی شهر تهران» به تصویب رسید. انتظار روشن شهروندان تهرانی از مسوولان بانك مركزی و وزارت نفت، تسریع وتسهیل در بخش اعتبارات حمل ونقل عمومی تهران است، در صورتی كه بانك مركزی ظرف امروز و فردا، دستور انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشاركت تامین اتوبوس و مترو را برای تهران توسط بانك رفاه صادر نكند، این اعتبار كه مربوط به سال 1398 خواهد بود، باطل خواهد شد. 

به دلیل مشكلات مختلف در برخی از بزرگراه‌ها تعطیلی پل‌های عابر مكانیزه ادامه دارد كه یكی از دلایل آن بدهی‌هایی است كه به اداره برق دارند. در سه ماهه نخست سال هزار و 25 تماس از سوی شهروندان مناطق 22گانه با موضوع تعطیلی و بلااستفاده بودن پل‌های مكانیزه ثبت شده است.در تعدادی از شعب كمیسیون ماده صد به دلیل عدم معرفی قضات دادگستری و تكمیل نبودن اعضا اقدامات و پاسخگویی به مراجعان ماه‌ها به تاخیر افتاده است كه لازم است در راستای اعمال ضوابط و همچنین رعایت حقوق شهروندان رسیدگی به پرونده‌ها تسریع شود. 

برخی از پروژه‌هایی كه هر ساله انجام می‌شد متوقف شده و در پاسخ به پیگیری اهالی گفته می‌شود كه «در حال پیگیری هستیم كه این طرح‌ها در طرح‌های در اولویت می‌گنجد یا خیر»، موضوعی مثل لكه‌گیری معابر یك فعالیت معمول است و هر سال برای آن اعتبار پیش‌بینی شده است.

قرار نیست كه مردم را سر كار بگذاریم و بگوییم كه در حال بررسی هستیم.  تنها 48ساعت برای انتشار اوراق مشاركت به مبلغ 1500میلیارد تومان جهت توسعه مترو و اتوبوس زمان باقی مانده، شهرداری باید به سرعت نسبت به انتشار آن اقدام كند.قراردادی یك و نیم میلیاردی در معاونت شهرسازی در خصوص اصلاح ساختار این معاونت به امضا رسیده كه در سامانه شفافیت ثبت نشده است. این موضوع سوال‌برانگیز است. چرا چنین قراردادی كه در آن شبهه ایجاد شده را نمی‌توانیم در این سامانه مشاهده كنیم.


 خداكرمی پس از  ارایه این آمارها تاكید كرد اگر همه‌گیری كووید19 ادامه یابد و به بخشی از زندگی عادی ما تبدیل شود، نه تنها تعاملات انسانی ترسی بیشتر از شادی ایجاد می‌كند و بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت بلكه هزاران شغل خدماتی ناپدید می‌شوند. ما در قرنی پر رفاه زندگی می‌كنیم و فراموش كردیم كه چگونه طاعون در دو همه‌گیری گسترده نیمی از جمعیت كشور ما و جهان را از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha