آنتی اکسیدان ها می توانند آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو از رادیکالهای آزاد را به تأخیر اندازند یا حتی از آن جلوگیری کنند. اکسیداتیو با سرطان، بیماری های قلبی عروقی، آرتروز و برخی بیماری های عصبی مرتبط است. غذاهای فوق العاده آنتی اکسیدانی وجود ندارند. بهترین راه برای به دست آوردن مقدار کافی آنتی اکسیدان ها، خوردن مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات است.

چرا آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت بدن اهمیت بالایی دارند؟

سلامت نیوز: آنتی اکسیدان ها می توانند آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو از رادیکالهای آزاد را به تأخیر اندازند یا حتی از آن جلوگیری کنند. اکسیداتیو با سرطان، بیماری های قلبی عروقی، آرتروز و برخی بیماری های عصبی مرتبط است. غذاهای فوق العاده آنتی اکسیدانی وجود ندارند. بهترین راه برای به دست آوردن مقدار کافی آنتی اکسیدان ها، خوردن مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مکمل های آنتی اکسیدانی می توانند سلامتی را بهبود ببخشند، و حتی در برخی موارد، آنها می توانند خطرناک باشند.

در صورت داشتن رژیم غذایی سالم، مکمل های آنتی اکسیدانی لازم نیست و در بعضی موارد می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد بتاکاروتن – ماده شیمیایی که هویج و سیب زمینی شیرین را نارنجی می کند – در صورت استعمال سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که در غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزیجات، پالس ها، قهوه و چای به همراه مکمل ها یافت می شوند. آنها برای سلامتی ضروری هستند زیرا آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کنند یا آنها را به تأخیر بیاندازند.

رادیکال های آزاد یک محصول جانبی طبیعی زندگی انسان ها هستند. رادیکال های آزاد همچنین می توانند از منابع خارج مانند دود سیگار، آلودگی هوا، داروهای خاص و نور خورشید ناشی شوند.

مشکل رادیکال های آزاد این است که آنها به گونه ای به سلول ها متصل می شوند که به پروتئین و DNA درون آنها آسیب برساند. با این حال، این تهدید توسط آنتی اکسیدان ها خنثی می شود. به همین دلیل برای مقابله با آسیب های رادیکال آزاد در بدن، مصرف مداوم آنتی اکسیدان ها به طور مداوم حائز اهمیت است.

هنگامی که بسیاری از رادیکالهای آزاد amok بیش از حد در حال کار هستند، می تواند به صورت استرس اکسیداتیو منجر به آسیب سلولی – به ویژه در غشای سلولی، بافت چربی، DNA و پروتئین ها – شود که با تعدادی از بیماری ها از جمله: بیماری های قلب و عروقی، سرطان، آرتروز، شرایط عصبی مثل آلزایمرمرتیط می شوند.

 با این حال، فقط به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها در بدن می توانند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند، که این به این معنی نیست که مصرف آنتی اکسیدان ها – به طور خاص – می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

هیچ پاسخ قطعی در مورد مصرف یا عدم مصرف آنتی اکسیدان ها، از طریق غذا یا مکمل ها، کاهش خطر ابتلا به سرطان یا بهبود سلامت قلب وجود ندارد.

در نهایت، فواید سلامتی مرتبط با آنتی اکسیدان ها به احتمال زیاد با فواید داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل و ایجاد یک سبک زندگی سالم همراه است.

دانشمندان می دانند که آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش التهاب کمک کنند، فرآیندی که سلولهای سفید خون بدن را از مهاجمان بیرونی مانند باکتری و ویروس محافظت می کنند. هنگامی که سلول ها در اثر اضافه بودن رادیکال های آزاد آسیب دیده می توانند یک واکنش التهابی ایجاد کنند.

بدن به طور طبیعی مقداری آنتی اکسیدان مفید به شکل گلوتاتیون و آلفا لیپوئیک اسید تولید می کند. اما همچنین می توان از رژیم غذایی خود آنتی اکسیدان دریافت کرد. میوه ها، سبزیجات و قهوه همه سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین هایی مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن و همچنین مواد معدنی مانند سلنیوم و منگنز هستند. آنها در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند، از زغال اخته گرفته تا شکلات تیره.

یک مطالعه پزشکی به محتوای آنتی اکسیدان بیش از ۳،۱۰۰ غذا، نوشیدنی، ادویه جات، گیاهان و مکمل ها پرداخت و نشان داد که یک رژیم غذایی گیاهی مناسب برای محافظت در برابر استرس اکسیداتیو است. این بدان دلیل است که غذاهای گیاهی از ۵ تا ۳۳ برابر بیشتر آنتی اکسیدان از محصولات گوشتی دارند. طبق همان مطالعه، برخی غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از: دارچین، ریحان، شوید، قهوه، چای، انواع توت ها، شکلات تیره، کلم پیچ

فراتر از رژیم غذایی، سایر گزینه های زندگی سالم مانند جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و آلاینده های هوا، می توانند خطر استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha