رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره وضعیت تخت‌های بیمارستانی مختص کرونا، درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود نیرو برای مقابله با کرونا، گفت: اکنون به دلیل درگیری و بیماری پزشکان و کادر درمان با کرونا، در برخی رشته‌ها در برخی استان‌ها کمبودهایی داریم که البته مدیریت شده است.

احتمال ورود بیمارستان ها به «فاز خطر»

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره وضعیت تخت‌های بیمارستانی مختص کرونا، درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود نیرو برای مقابله با کرونا، گفت: اکنون به دلیل درگیری و بیماری پزشکان و کادر درمان با کرونا، در برخی رشته‌ها در برخی استان‌ها کمبودهایی داریم که البته مدیریت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،دکتر گلپیرا درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، گفت: اولا باید توجه کرد که هنوز تخت‌های بیمارستانی مربوط به کرونا در کشور ظرفیت خالی دارند و اینطور نیست که بگوییم همه تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند.


وضعیت تخت های بیمارستانی
وی افزود: اما، در حال حاضر در حقیقت داریم به ظرفیتی می‌رسیم که در سیستم رسیدن به وضعیت رنگ نارنجی یا فاز خطر را احساس می‌کنیم؛ چراکه وضعیت کنونی مانند شرایط عید نیست که تمام خدمات غیر‌کرونایی را تعطیل کرده باشیم، بلکه در حال حاضر هم به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه می‌دهیم و هم سرویس‌دهی به سایر بیماران را نیز انجام می‌دهیم. گلپیرا ادامه داد: در واقع به طور کلی باید در بیمارستان‌هایمان مراقب ظرفیت تخت‌ها باشیم.

بهترین حالت زمانی است که 30 درصد ظرفیت تخت‌های خالی یک بیمارستان را به کرونا اختصاص دهم. در این صورت خیال‌مان راحت است که تعداد کسانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند و تعداد کسانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند، در یک بازه زمانی مناسب، حرکت و چرخش تخت مناسبی را ایجاد می‌کنند. حال اگر این درصد بالاتر رود، وارد فاز خطر می‌شویم و در حال حاضر احساس می‌کنیم که ممکن است به این فاز برسیم.

زیرا ممکن است به صورت ناگهانی اتفاقی رخ دهد، تعداد بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان افزایش یابد و بیمارستان مجبور شود در اورژانس بیماران را نگه دارد.گلپیرا با بیان اینکه اکنون تمام بیمارستان‌های دولتی زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی به غیر از بیمارستان‌های تک تخصصی بیماران مبتلا به کرونا را می‌پذیرند، ادامه داد: در حال حاضر داریم یک ارزیابی مجدد از وضعیت بیمارستان‌هایمان انجام می‌دهیم.

با این ارزیابی خودمان را تا مهر ماه برای آنفلوانزا آماده می‌کنیم. بر این اساس تمامی جاهایی که فکر می‌کنیم با توجه به شیوع بیماری و سابقه‌ای که از سال‌های گذشته در زمینه آنفلوآنزا داشتیم، ارزیابی می‌کنیم تا بدانیم که چه مناطقی را باید تجهیز ویژه انجام دهیم.


کادر درمانی فرسوده شده است
وی درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود نیرو در برخی استان ها برای مقابله با کرونا و درخواست نیروی داوطلب، گفت: کادر درمان به‌شدت خسته و فرسوده شده است. واقعا کشش در کادر درمان بسیار کاهش یافته است. به هر حال در هر صنف و رشته‌ای یک زمان تعطیلی و استراحت وجود دارد. این در حالی‌ است که زمان استراحت کادر درمان مان به شدت کم است.

علاوه بر این درصد زیادی از کادر درمان و پرسنل از آنجایی که به شدت درگیر بیماران سخت و شدید هستند، درگیر کرونا و بیماری شدند و هر یک از این پرسنل به مدت دو هفته از سیستم خارج می‌شوند. وی با بیان اینکه تاکنون 10 تا 12 هزار نفر در کادر درمانی کشور با کرونا درگیر شده‌اند و همچنان هم این وضعیت ادامه دارد، گفت: این موضوع برای سیستم درمانی دردسر ایجاد کرده است.

ما برای پرسنل‌مان ناراحتیم که برای خدمت دهی به مردم از جان‌شان گذشتند. حال در این وضعیت با کمبود کادر درمان مواجه شده‌ایم. کادر درمانی که باید روزانه شش تا هشت ساعت کار کند، اکنون گاهی باید 12 ساعت کار کند. حتی گاهی 24 ساعت شیفت دارد. بنابراین فشار زیادی به سیستم درمان وارد می‌شود.


استقبال از نیروهای داوطلب
گلپیرا گفت: در گروه پزشکی هم وضعیت به همین منوال است. با توجه به اینکه ما همیشه سعی کردیم که با تمهیدات زیادی، تمامی پزشکان و متخصصان مختلف در همه بیمارستان‌هایمان داشته باشیم، اکنون به دلیل درگیری و بیماری پزشکان با کرونا، در برخی رشته‌ها در برخی استان‌ها کمبود داریم که این وضعیت جالب نیست. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم، بتوانیم جایگزینی مناسب را ایجاد کنیم و به ظرفیت پیشین بازگردیم.

هر کس که می‌تواند به سیستم درمان کمک کند، خوشحال می‌شویم که نیروهای داوطلب به دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند و بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. بحث کمبود نیرو را کمابیش در برخی استان‌ها می‌بینیم، اما به هر حال مدیریت شده است.


مردم رعایت کنند
گلپیرا گفت: طی این مدت پنج ماهه 10 تا 12 هزار نفر از کادر درمانی کشور با کرونا درگیر شده و مبتلا شده‌اند. از مردم خواهش می‌کنیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، حتما از برگزاری اجتماعات جلوگیری کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha