سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

تیغ خشم کرونا هر روز خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند. دیروز هم 217 بیمار خانواده ایرانی دیگر داغدار ‌شدند و تعداد مجموع فوتی‌های کرونا در کشورمان به 14 هزار و 405 نفر رسید.

مردم همراه کادر درمان باشند

سلامت نیوز:تیغ خشم کرونا هر روز خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند. دیروز هم 217 بیمار خانواده ایرانی دیگر داغدار ‌شدند و تعداد مجموع فوتی‌های کرونا در کشورمان به 14 هزار و 405 نفر رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،دیروز همچنین اعلام شد که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه، 30 تیر، 2414 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند.سخنگوی وزارت بهداشت ظهر دیروز آمار مربوط به مبتلایان جدید کرونا و فوتی‌ها را اعلام کرد و باز هم مشخص شد که کرونا همچنان به تاخت و تاز خود ادامه داده و سر آرام ‌شدن ندارد.

به گفته خانم سیماسادات لاری، تاکنون 276 هزار و 202 نفر در کشور به این ویروس منحوس گرفتار شده‌اند که از این تعداد، 240 هزار و 87 نفر از بیماران بهبود یافته‌اند اما باز هم تعداد فوتی‌های بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: وضعیت استان‌های قرمز و هشدار در کشور همانند روزهای گذشته است و کماکان مهم‌ترین توصیه ما، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک در مجامع عمومی، ادارات و سایر نقاط 67 تا 83 درصد گزارش شده است که البته این برای مهار بیماری کافی نیست. لاری عنوان کرد: بانک‌ها و رستوران‌ها بهترین عملکرد را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتند که از آنها تشکر می‌کنیم؛ ضمن اینکه بالغ بر هشت هزار واحد صنفی به علت عدم‌رعایت پروتکل‌ها پلمب شده‌اند.

آمار جهانی کرونا نیز نشان می‌دهد که تا ظهر دیروز 608 هزار و 978 بیمار کرونایی در جهان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که شمار مبتلایان کروناویروس جدید در جهان به ۱۴ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۷۰۷ نفر رسیده است.

بر‌اساس آمارهای جهانی از میان پنج میلیون و ۲۹۹ هزار و ۸۹۴ مورد ابتلای فعال در سراسر جهان، ۹۹درصد موارد یعنی پنج میلیون و ۲۴۰ هزار و ۲۸۸ نفر وضعیت خفیف داشته‌اند و فقط ۵۹ هزار و ۶۰۶ مورد معادل یک درصد از کل موارد در وضعیت وخیم قرار‌دارند. همچنین از ۹ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۸۱۳ پرونده مختومه بیماران مبتلا به کرونا، هشت میلیون و ۷۳۷ هزار و ۸۳۵ نفر معادل ۹۳ درصد از موارد بهبود یافته و ۶۰۸ هزار و ۹۷۸ نفر معادل هفت درصد از موارد جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر بهداشت و درمان کشور نیز روز گذشته در اجلاس مجازی با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اطلاعات بیشتری درباره وضعیت کرونا در کشور و تلاش‌های کادر درمان اعلام کرد. دکتر سعید نمکی با اشاره به ایثار و تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان در مقابله با کرونا، گفت: تردید ندارم این اقدامات شما در تاریخ این سرزمین به عنوان یک حرکت بی‌بدیل ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به شعار «به مدد الهی کرونا را شکست می‌‌دهیم»، افزود: با همین شعار روز اول، مجددا برای مهار بیماری در اقصی نقاط کشور پیمان می‌‌بندیم؛ البته انتظار داریم مردم نیز با ما همراهی کنند، عروسی‌‌هایی نگیرند که زنجیره‌‌ای از عزا را در پی داشته باشد و دورهمی‌هایی نگیرند که باعث تفرق طولانی‌مدت مردم سرزمین‌مان شود.

وزیر بهداشت با به تصویر کشیدن منحنی‌هایی از فاصله مرگ‌ها با موارد بستری، ادامه داد: در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار این بیماری شدیم، مرگ‌ها و بستری‌ها دوشادوش هم می‌رفتند، اما امروز شما توانستید فاصله مرگ با بستری را با اندوختن تجربه و جانفشانی بیشتر و ده‌ها تمهید دیگر، کم کنید که افتخارآمیز است. نمکی همچنین خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: به عنوان یک سیاست باید مراکز سرپایی 16 ساعته را افزایش دهیم؛ این یکی از اولین گام‌هایی است که در بسیج ملی در دوره‌های اول و دوم دیدیم که چقدر توانست کمک‌کننده باشد. 

رنج مردم را جارو می‌کنیم

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: می‌دانم که در این ایام باوجود همه تلاش‌های سخت، گاهی هم مورد بی‌مهری قرار گرفتید که آن را هم به خدا بسپارید زیرا ما در این راه پرخطر فقط با خدا معامله کردیم و برای سلامتی مردم‌مان آمدیم تا جانفشانی کنیم و در زمانی که عده‌ای دارند در این ایام سخت پول پارو می‌کنند، رنج مردم را جارو می‌کنیم. نمکی گفت: در عین حال تقاضای دیگرم این است که برای گروه‌های هدف مانند سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌‌ای برنامه‌ها را مفصل‌تر و مبسوط‌تر اجرا کنید. در این مدت حدود 12.3 درصد از موارد گرفتاری‌‌هایی که منجر به مرگ می‌‌شد، کسانی بودند که بیماری‌های زمینه‌ای و سن بالا نداشتند.اکثرا مواردی از مرگ‌ها به سن بالای 60 سال و بیماری‌های زمینه‌ای و در جوان‌ترها، چاقی مرتبط بود.

 بیمارستان‌های کرونایی جدا شوند

وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال خواهشم این است که بیمارستان‌‌‌های کرونایی را از غیرکرونایی جدا کنم. ماه‌هاست که مردم به دلیل برخی بیماری‌های غیرکرونایی نیازمند خدمت هستند و ممکن است در صف طولانی منتظر مانده و جرات نکنند که به بیمارستانی بیایند که در آنجا بیمار کرونایی بستری شده است؛ البته ممکن است که در برخی استان‌ها امکان جدا ‌کردن بیمارستان‌ها نباشد، در آنجا هم در حداکثر ممکن باید بتوان جدا‌‌سازی را انجام داد.

توزیع بیمارستانی رمدسیویر و فاویپیراویر

نمکی با بیان اینکه بحث دارو، بحث جدی ماست، گفت: خواهشم از روسای دانشگاه‌ها این است که به تله پروتکل‌های غیرعلمی نیفتند. اینکه یک تحقیق در یک جای دنیا می‌گوید که فلان دارو موثر است، آن را به عنوان یک پروتکل در دانشگاه‌ها تعریف نکنید و ما را به تله بازاریابی شرکت‌ها گرفتار نکنید. در عین‌حال ما تلاش کردیم که داروهایی که تا امروز مشخص شده که در درمان کووید19 حداقل اثر را دارد، مهیا کنیم.

بر همین اساس رمدسیویر را برای دانشگاه‌ها توزیع کردیم و در اواخر این هفته رمدسیویر تولید داخل که از ماه‌های قبل در چند کمپانی داخلی شروع شده، به بازار می‌آید. فاویپیراویر را هم در داخل تولید کردیم. خواهشم این است که توزیع‌شان فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص باشد. نباید یک داروی ضدویروس را که می‌تواند مقاومت جدید در سایر ویروس‌ها ایجاد کند، هر کسی نسخه کند و هر داروخانه‌ای هم آن را به دست بیمار بدهد. خواهشم این است که دارو را به صورت مناسب و علمی تامین کرده و در اختیار بگذارید، اما بیهوده آن را مصرف نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha