چند روز پیش یکی از رسانه‌های رسمی استان مازندران گزارشی از وضعیت درمان بیماران کرونایی در آمل تهیه کرد و مدعی ساخت شربت درمان بیماری کووید ۱۹ از گیاهان دارویی توسط محققان این شهرستان شد ، ادعایی که به موجی از درخواست‌ها از نقاط مختلف کشور برای دسترسی به این دارو و ایجاد دردسر برای داروخانه داران و بخشی از شهروندان آملی شد.

دردسرهای یک داروی پر اما و اگر کرونایی در مازندران

سلامت نیوز:چند روز پیش یکی از رسانه‌های رسمی استان مازندران گزارشی از وضعیت درمان بیماران کرونایی در آمل تهیه کرد و مدعی ساخت شربت درمان بیماری کووید ۱۹ از گیاهان دارویی توسط محققان این شهرستان شد ، ادعایی که به موجی از درخواست‌ها از نقاط مختلف کشور برای دسترسی به این دارو و ایجاد دردسر برای داروخانه داران و بخشی از شهروندان آملی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، البته ادعای مطرح شده در این گزارش رگه بسیار کم رنگی از واقعیت با خود به همراه داشت و آن هم آزمایش یک شربت گیاهی بر روی تعدادی از بیماران بود ، کاری که از آغاز شیوع ویروس کرونا در تمامی بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی کشور بر روی طیف وسیعی از داروها اعم از قرص ، شربت و آمپول در حال انجام است ، چون ویروس کرونا یک ویروس جدید با رفتارهای ناشناخته است و محققان تلاش دارند تا با آزمایش داروهای مختلف به صورت کنترل شده و محدود در مقیاس آزمایشگاهی ، رفتار این ویروس را شناسایی کنند.


گزارش مخابره شده که احتمالا با نیت امیدآفرینی در جامعه تهیه و مخابره شد ، این ادعا را هم مطرح کرد که کاشفان دارو پشت در دانشگاه علوم پزشکی منتظر دریافت مجوز تولید انبوه و توزیع سراسری شربت هستند ، ادعایی که اگر چه بلافاصله تکذیب رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران را در پی داشت ولی دردسرهای آن برای شهروندان آملی بویژه داروخانه داران و افرادی که آشنا یا فامیلی در استان های دیگر دارند ، ایجاد کرده است.


آنچه که در گزارش مخابره شده برای شهروندان در اقصی نقاط کشور جالب توجه و جذاب بود ، این که ادعا شده که شربت بر روی ۲۹۳ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ آزمایش شد و تمامی آنها نه تنها به سرعت بهبود یافتند ، بلکه میزان مرگ و میر هم در میان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) آمل ، محل آزمایش شربت به صفر رسید.


انتشار این گزارش و بازنشر گسترده آن در فضای مجازی منجر به مراجعه تعداد زیادی از شهروندان آملی برای تهیه شربت معرفی شده از داروخانه ها شد. حتی تعدادی از ساکنان استان های دیگر نیز در تماس با مردم مازندان خواستار دسترسی به این دارو شدند در حالی که هنوز توزیع آن به صورت رسمی اعلام نشد. خبرنگار ایرنا در آمل تنها در ۴۸ ساعت گذشته چندین تماس از استان های تهران ، کرمان و اصفهان برای دریافت این شربت دریافت کرده و برخی از این افراد با خواهش و التماس تاکید می کردند که برای دریافت آن محدودیت مالی ندارند.


برخی از شهروندان آملی هم در تماس با خبرنگار ایرنا نه تنها در مورد چند و چون شربت جدید ساخته شده پرسش هایی را مطرح کردند ، بلکه خواستار معرفی محل فروش این دارو شدند. این موضوع نه تنها موجب افزایش بار ترافیکی در داروخانه ها و بیمارستان های شهرستان آمل شد ، بلکه موجبات سودجویی برخی را نیز فراهم آورد. 


ماهرخ تقوی یکی از کارکنان داروخانه در آمل در گفت وگو با خبرنگار ما گفت : ما نیز در رسانه و فضای مجازی گزارش کشف شربت درمان ویروس کرونا را دیدیم و تاکنون هیچ داروخانه ای به شربت مورد نظر دسترسی نداشته یا حداقل اینطور که من خبر دارم در داروخانه ها توزیع نشده است. 
وی افزود: با این وجود در روزهای اخیر تعداد زیادی از مراجعه کنندگان با در دست داشتن تصاویر شربت مورد نظر برای خرید آن به داروخانه ما مراجعه کردند که نه تنها منجر به افزایش مراجعان به داروخانه شده ، بلکه خدمات دهی ما را نیز با اختلال همراه کرد.
تقوی گفت: بر اساس شنیده های ما از داروخانه های دیگر و همکارانمان در شهرهای همجوار نیز تعدادی زیادی از مردم برای خرید شربت معرفی شده در فضای مجازی به داروخانه ها مراجعه کرده اند. 


وی افزود : حتی برخی در فضای مجازی به کارکنان داروخانه ها سفارش این دارو را نیز داده اند از جمله خود من چندین سفارش دریافت کرده ام. 


رسانه‌ای کردن داروهای اثبات نشده کرونایی خلاف مقررات است
 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز سه‌شنبه در واکنش به این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت : هرگونه داروی جدید ضدکرونایی یا موثر در درمان این ویروس باید از سوی وزارت بهداشت ودرمان اثبات و سنجش شود.


دکتر سمین بابایی افزود : رسانه ای کردن اینگونه مطالب در باره تحقیقات پزشکی خلاف مقررات وزارت بهداشت و شرایط فعلی است و متاسفانه رسانه ای کردن این دارو ، شتابزده و بدون توجه به دستور العمل های وزارت بهداشت بوده است.
وی توضیح داد : دارویی که معرفی شده در حال حاضر در فرآیند تحقیقات و آزمون و خطا توسط خود محققان سازنده قرار دارد. این تحقیقات هنوز به پایان نرسیده و نباید به این شتابزدگی اطلاع رسانی می شد. 


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : صدور مجوز تجویز و توزیع یک دارو پس از تکمیل تحقیقات توسط سازندگان باید توسط وزارت بهداشت نیز مورد راستی آزمایی قرار بگیرد که در مورد داروی معرفی شدهه تاکنون به آن مرحله نرسیده است. 
بابایی در مورد ادعای آزمایش این دارو بر روی بیش از ۲۰۰ بیمار کرونایی شهر آمل هم گفت : نه تنها جامعه آماری مورد آزمون به لحاظ کمی مورد قبول برای تجویز یک دارو نیست ، بلکه هنوز صحت تاثیر این دارو بر ویروس کرونا هم مشخص نیست. 


وی افزود : متاسفانه رسانه ای کردن دارویی که محققان همچنان در حال تحقیق در باره آن هستند و اثربخشی آن نامعلوم است و مراحل راستی آزمایی را طی نکرده خطا بوده است و همه شهروندان باید بدانند که هر داروی جدیدی که کشف شود در صورتی که به تایید وزارت بهداشت برسد و از سوی این وزارتخانه معرفی شود ، قابل اعتماد است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه شرایط روانی جامعه در موقعیت حساسی قرار دارد ، تاکید کرد : نباید با انتشار شتابزده اخبار تایید نشده بار فشار روانی جامعه را سنگین تر کرد. 
مازندران اکنون در حال سپری کردن سومین هفته از آغاز پیک دوم شیوع ویروس کرونا است. بنابر آمارهای رسمی از حدود ۱۵ روز پیش تا کنون تعداد بستری های کرونایی در بیمارستان های مازندران بیش از پنج برابر شده است. 


دارویی برای درمان کووید ۱۹ کشف نشد
معاون تحقیقاتی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز پیش از این اعلام کرد که دارویی برای درمان ویروس کرونا در مازندران کشف نشد. 
دکتر مجید سعیدی درباره اعلام نتیجه موثر استفاده از یک شربت گیاهی در درمان بیماران کرونا در شهر آمل که در رسانه‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: استفاده از این شربت یک طرح تحقیقاتی بوده است که مجوز این طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران فقط برای استفاده روی تعدادی از بیماران صادر شده است.


وی گفت: برای اعلام اثربخشی دارو باید مورد مطالعه بیشتری قرار گیرد و در حال حاضر به لحاظ علمی و به صورت قطعی نمی‌توانیم تایید کنیم که این داور موثر است به این دلیل که تعداد نمونه‌ها کم بوده است.


سعیدی با تاکید بر اینکه براساس قانونی که مسائل پژوهشی دارد به مجری طرح اعلام شد که درخواست‌شان را مطرح کنند تا در شورا طرح شود و اگر موافقت شد روی تعداد نفرات بیشتری ادامه دهند اظهار کرد: ما به دنبال اثبات  اثر بخشی دارو هستیم و روند علمی آن باید طی شود و برای تایید نهایی لازم است که روی تعداد نمونه‌های بیشتری آزمایش شود، البته خود مجری طرح نیز اعلام کرده تایید این دارو بر اساس داده‌های ما قابل استناد نیست و باید روی نفرات بیشتری آزمایش شود.


حال بد مردم را بدتر نکنیم
یک کارشناس جامعه شناسی نیز درباره انتشار اخبار غیرموثق درباره کشف داروهایی برای درمان ویروس کرونا ، گفت : انتشار اینگونه اخبار و یا حتی شایعات در مورد کشف یا ساخت داروی یک بیماری همه گیر در صورت غیر واقعی بودن می تواند نه تنها حال روحی مردم را بدتر کند ، بلکه تبعات اجتماعی همچون ناامیدی را به همراه خواهد داشت. 


صدیقه خسروانی افزود: خبر کشف و یا ساخت دارویی برای درمان ویروس کرونا که تمام دنیا نیازمند آن است خبری بسیار خوب با برد زیاد و پر اهمیت و امیدآفرین است و مثل بمب در فضای افکار عمومی منفجر می شود ، ولی باید به یاد داشته باشیم اگر چنین خبری صحت نداشته باشد و دایم بر اساس هیچ تلاش شود در جامعه امیدآفرینی شود ، نتیجه معکوس خواهد داد .


این کارشناس جامعه شناسی دست اندرکاران رسانه ها را به آموزه های دینی و اخلاقی پیرامون چنین رفتاری ارجاع داد و گفت : ما در ادبیاتمان از این دست آموزه ها زیاد داریم مانند قصه چوپان دروغگو. این دست خبرهای نامطمئن به همان میزانی که در ابتدا مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرد و برای فعالان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازدیدکننده می آورد ، در صورت تکرار به ضد خودش تبدیل می شود چرا که وقتی مردم دریابند که اینگونه اخبار صرفا برای نمایش رسانه ای یا بازاریابی بوده ، نه تنها اعتماد خود به جامعه زحمت‌کش پزشکی را از دست می دهند ، بلکه خود را در معرض بازیچگی و سوء استفاده روانی می بینند که می تواند تبعات بعدی را برای جامعه در پی داشته باشد از جمله کمترین آن بی تفاوتی و بی اعتمادی است.


خسروانی با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری مدیریت بحران کرونا نیازمند اعتماد مردم به الگوهای رفتاری تجویز شده پزشکی و مسئولان دارد، افزود : اینگونه اخبار غیرموثق مردم را از احترام و اجرای پروتکل های بهداشتی باز می دارد زیرا تصور می کنند که حال بد آنها در معرض سوء استفاده قرار گرفته است. 
به گفته این کارشناس جامعه شناسی ، نه تنها مسئولان بایدجلوی تکرار چنین اتفاقاتی را بگیرند، بلکه رسانه ها نیز باید نسبت به انتشار اخبار خود وسواس به خرج داده تا حال بد مردم را بدتر نکنند. 


وی افزود : در حال حاضر امید نیاز اساسی مردم ایران در مبارزه و مقابله با ویروس کرونا است . به اندازه کافی بدنه جامعه از شیوع ویروس کرونا از لحاظ اقتصادی و روحی آسیب دیده و جامعه اکنون به مرحله شکنندگی رسیده است. به همین خاطر نباید با نشر اخبار تایید نشده یا کاذب سنگینی فشار عصبی مردم را افزایش داد. 
اگر چه بسیاری شتابزدگی خبرنگار و رسانه را سبب انتشار شایعه کشف داروی ضد کرونا به عنوان خبر می دانند ، ولی تحلیلگرانی که وضعیت شهرستان آمل را رصد می کنند بر این اعتقادند که شرایط حاکم بر این منطقه در موج دوم کرونا سبب شده است تا رسانه ها هم تحت فشار قرار گرفته و از استانداردهای خود فاصله بگیرند.


به اعتقاد این افراد ، در حال حاضر برابر اعلام و آمارهای رسمی ، شهرستان آمل قرمزترین وضعیت کرونایی را در مازندران دارد و انتشار ادعای کشف دارو هم به هدف امیدآفرینی در جامعه صورت گرفته است.


طبق آخرین گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر یک هزارو ۷۲۵ بیمار کرونایی در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند و ۱۳ شهرستان در شرایط قرمز کرونایی به سر می برند. 
همچنین شهرستان آمل با بیشترین میزان درگیری رتبه نخست بستری بیماران کرونایی را دارد و تخمین ها حاکی از این است که یک سوم بیماران کرونایی بستری استان مربوط به شهرستان آمل است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha