نتایج یك مطالعه جدید نشان داد گروهی از داروهای ایدز كه اغلب برای درمان این بیماری در آفریقا و دیگر مناطق فقیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند موجب پیری زودرس و بروز بیماریهای ناشی از پیری مثل امراض قلبی و زوال عقل شوند.

سلامت نیوز :نتایج یك مطالعه جدید نشان داد گروهی از داروهای ایدز كه اغلب برای درمان این بیماری در آفریقا و دیگر مناطق فقیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند موجب پیری زودرس و بروز بیماریهای ناشی از پیری مثل امراض قلبی و زوال عقل شوند.

به گزارش ایسنا، در مطالعه‌ای كه در مجله نیچر ژنتیك به چاپ رسیده است، متخصصان علوم پزشكی در انگلیس دریافتند كه این داروها موسوم به NRTIs به مولكول‌های وراثتی دی‌ان‌آ در میتوكندری‌های بیماران ایدزی می‌شوند. میتوكندری‌ها در واقع اجزاء سلولی هستند كه بعنوان باطری‌هایی برای تولید انرژی مورد نیاز تك‌تك سلولهای بدن عمل می‌كنند.

این متخصصان تصریح كردند تركیب‌های جدیدتر داروهای ایدز كه تولید شركت‌هایی مثل گیلید، مرك، پزیفرر یا گلاسكو اسمیت كلین هستند احتمال فاقد این تاثیرات مضر روی دی‌ان‌آ ندارند چون تصور می‌شود كه كمتر برای متیوكندری‌ها سمی باشند، اما با این حال برای اطمینان از این مطلب انجام مطالعات بیشتر ضروری است.

این یافته حاصل مطالعات متخصصان دانشگاه نیوكسل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha