سلامت نیوز : پزشكان در یك مطالعه جدید ادعا كرده‌اند كه ژن لاغری همیشه نمی‌تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را كاهش دهد چون به تازگی ژنی را شناسایی كرده‌اند كه هم با لاغر بودن و هم با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای سوخت و سازی ارتباط دارد.

به گزارش ایسنا، متخصصان واحد همه‌گیرشناسی شورای مطالعات پزشكی انگلیس در این باره تاكید كردند این ژن موسوم به «ژن لاغری» كه با كاهش چربی بدن مرتبط است همچنین با افزایش خطر بروز دیابت و امراض قلبی ارتباط دارد در حالی كه اغلب تصور می‌شود این بیماری‌ها از اضافه وزن ناشی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دكترروت لوز كه سرپرستی این مطالعات را برعهده داشته روی كدهای ژنتیكی بیش از 75 هزار نفر بررسی كرد تا ژن‌هایی را بیابد كه درصد چربی بدن را تعیین می‌كنند.

وی در این بررسی‌ها به رابطه قوی بین ژنی تحت عنوان «IRS1 » با كاهش میزان چربی در بدن پی برد اما آزمایشات بیشتر نشان داد كه ژن IRS1 در عین حال می‌تواند منجر به افزایش غیرطبیعی و ناسالم كلسترول و قند خون شود كه هر دو نشانه‌های بیماری‌های متابولیكی هستند.

این متخصصان دریافتند كه ژن مزبور فقط با كاهش میزان چربی زیرپوستی مرتبط است اما در كاهش چربی‌های مضرتر كه در اطراف اعضای اصلی بدن هستند تاثیری ندارد.

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت بیماری قلبی بزرگترین قاتل مردم جهان است كه سالانه جان 1/17 میلیون نفر را می‌گیرد. كارشناسان می‌گویند همچنین اپیدمی جهانی چاقی در حال حاضر تهدیدی جدی و عامل موثر در بروز موجی از بیماریهای قلبی و دیابت نوع دوم است.

شرح این آزمایشات در مجله تخصصی نیچر ژنتیك منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha