سلامت نیوز :یك متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینكه بروز بیماری‌های شدید اسهالی، سلامت كلیه‌ها را تهدید می‌كند، گفت: در چنین شرایطی بدن و به‌ ویژه كلیه‌ها در معرض كم‌ آبی شدید قرار می‌گیرند و حتی ممكن است فعالیت كلیه‌ها متوقف شود.

بهرام حاجی ‌كریم در گفت وگو با ایسنا با اشاره به افزایش بیماری‌های گوارشی در فصول گرم سال، اظهار كرد: این بیماری‌ها در صورت عدم پیگیری و درمان، فرد را دچار عوارض جبران‌ ناپذیری می‌كند.

وی استفاده از محلول O.R.S را در زمان بروز بیماری‌های اسهالی توصیه كرد و افزود: بهترین و مناسب‌ترین درمان در صورت بروز این بیماری، استفاده از این محلول است ولی در صورت شدت بیماری، حتماً باید به پزشك مراجعه شود.

حاجی‌ کریم، عوامل میكروبی و ویروسی را شایع‌ترین علل بروز بیماری‌های اسهالی در فصول گرم سال عنوان كرد و گفت: این عوامل از طریق مواد‌ غذایی و آب آلوده وارد بدن فرد می‌شوند.

وی با اشاره به اینكه پیروی از رژیم غذایی خاصی در این دوران توصیه نمی‌شود، خاطرنشان كرد: در حالت كلی، بیمار از مصرف مواد غذایی خاصی منع نمی‌شود و حتی استفاده از میوه‌جات و سبزیجات نیز در صورت شستشوی كامل، بلامانع است.

این متخصص همچنین استفاده از مواد غذایی حاوی مایعات زیاد را مفید دانست و افزود: در طول این دوران، استفاده از مایعات زیاد نیز برای فرد مفید است و نگرانی از مصرف بالای مایعات و تشدید بیماری بی‌مورد است.

حاجی ‌كریم در این راستا عدم مصرف یخ‌های آماده قالبی را به ‌ویژه در جاده‌های بین ‌راهی گوشزد كرد و یادآور شد: اكثر این یخ‌ها به ‌صورت غیر‌بهداشتی تهیه می‌شوند كه خود نیز عامل بسیار مهمی در ابتلا به بیماری‌های گوارشی در فرد هستند.

متخصص بیماریهای عفونی، خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی و شستن مكرر دست‌ها در طول روز، از نكات بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی به ‌خصوص بیماری‌های اسهالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha