سلامت نیوز :سیستم پزشکی از راه دور با هدف کاهش مرگ و میر مادران باردار در مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان به کار گرفته خواهد شد .
در این سیستم با وارد کردن شرح حال پزشکی مادر باردار توسط کارشناسان مراکز بهداشتی درمانی در نرم افزار و ارسال آن از طریق اینترنت به متخصص زنان در مرکز استان ، مادران باردار پر خطر شناسایی و تا هنگام زایمان توسط پزشک متخصص تحت مراقبت های ویژه و مشاوره  قرار می گیرند .
6 درصد زایمان های کشور در مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد این در حالیست که این استان 12 درصد مرگ و میر های مادران باردار را نیز به خود اختصاص داده است که 90 درصد این بارداری ها در زمره بارداری های پرخطر بوده اند.
دکتر منصور شکیبا رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می گوید: 23 درصد مرگ و میر مادران باردار در مرکز و جنوب استان به علت مسمومیت حاملگی بوده است که البته با استفاده از این سیستم درصد زیادی از آنها قابل پیشگیری است .
دکتر کامبیز بهاء الدینی متخصص انفورماتیک پزشکی هم معتقد است : استفاده از سیستم پزشکی از راه دور تا کنون توانسته نقش بسزایی در جلوگیری از مرگ مادران باردار بر اثر مسمومیت حاملگی داشته باشد .
استفاده از این سیستم در استان های کرمان و اصفهان توانسته است موجب کاهش مرگ و میر مادران باردار بر اثر مسمومیت حاملگی شود.
سیستم پزشکی ازراه دور همچنین می تواند در درمان زندانیان بدون نیاز به خروج از زندان ، ارائه خدمت به بیماران در منزل و سرای سالمندان نیز موثر باشد .
قرار است سیستم پزشکی از راه دور در دو شهرستان در مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان که دارای درصدی از مرگ و میر مادران باردار می باشند اجرا شود و در صورت موفقیت آمیز بودن ، این طرح در سایر شهرستان های استان نیز اجرایی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha