183، 188، 209، 217، 229 و 219. اشتباه كردیم از ابتدا پای عددها را وسط كشیدیم. این 6 رقم تنها 6 عدد نیست كه با آنها جمع و تقسیم كنیم. این 6 عدد مثل آن اعدادی نیست كه «جیكوب» در سریال لاست نوشته بود. این 6 عدد آمار هموطنان و همشهریان ماست كه از جمعه 27 تیر 99 تا نخستین روز مرداد امسال به سبب آلوده شدن به ویروس كرونا جان باختند. اشتباه كردیم كه هر روز عدد جانباختگان را نوشتیم و منتشر كردیم.

سلامت نیوز: 183، 188، 209، 217، 229 و 219. اشتباه كردیم از ابتدا پای عددها را وسط كشیدیم. این 6 رقم تنها 6 عدد نیست كه با آنها جمع و تقسیم كنیم. این 6 عدد مثل آن اعدادی نیست كه «جیكوب» در سریال لاست نوشته بود. این 6 عدد آمار هموطنان و همشهریان ماست كه از جمعه 27 تیر 99 تا نخستین روز مرداد امسال به سبب آلوده شدن به ویروس كرونا جان باختند. اشتباه كردیم كه هر روز عدد جانباختگان را نوشتیم و منتشر كردیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،باید تك‌ به تك می‌گفتیم كی كه چه كاره بوده است؟ باید هر روز می‌گفتیم كی كه سرپرست خانواده بوده است، باید تك به تك می‌گفتیم آنهایی را كه از دست دادیم چه كسانی بودند تا باورمان شود اینها عدد نیستند اینها من و شمایی هستند كه زودتر قربانی شیوع یك بیماری ناشناخته شده‌اند. همان عدد 183 را نگاه كنید.

این عدد مربوط به روز جمعه 27 تیر 99 است. یكی از 183 نفری كه جان باختند مرحوم «سهیل گوهری» از اهالی رسانه بود كه احتمالا عكس‌ها و مطالبی از او در روزنامه اعتماد هم دیده و خوانده باشید. شاید تا این فعال رسانه‌ای كشور از بین ما نرفت اثر ویروس كرونا را لمس نكردیم. یا آن عدد 217 را می‌بینید. عدد 217 قربانی ویروس كرونا در سی‌امین روز تابستان است.

یكی از این 217 نفر «روح‌الله رجایی» روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه جام‌جم بود. به جای اعداد هر روز باید برای‌تان می‌نوشتیم فلانی كه از نزدیكان‌تان بود، فلانی كه همسایه‌تان بود و همین‌طور بقیه كسانی كه جان‌شان را بر سر ابتلا به ویروس كرونا دادند تا باورمان می‌شد كه اینها فقط عدد نیستند.

آن روز كه خبر رسید مرحوم «فاطمه رهبر» نماینده منتخب تهران بر اثر كرونا جان باخته است یا «محمدعلی رمضانی دستك» منتخب مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس یازدهم یا «عیسی جعفری» نماینده مردم بهار و كبودرآهنگ سومین نماینده‌ای كه تازگی بر اثر آلوده شدن به ویروس كرونا جان باخت، همه كسانی بودند كه ما می‌شناختیم و از كنار هم قرار گرفتن آنها این عددها ساخته می‌شد و هر روز «كیانوش جهانپور» یا حالا «سیماسادات لاری» پشت تریبون قرار می‌گرفتند و می‌گیرند تا به ما بگویند وضعیت شیوع بیماری كووید19 ناشی از آلوده شدن به ویروس كرونا چیست. 

مرگ حق است اما فراموش نكنیم كه ما ضرب‌المثلی داریم با این مضمون كه «مرگ حقه ولی برای همسایه.» ما همواره گمان می‌كنیم حادثه برای دیگران رخ می‌دهد و ممكن نیست خودمان قربانی حادثه‌ای شویم. اما باز هم فراموش می‌كنیم كه «حادثه یك‌بار رخ می‌دهد» و «خبر هم نمی‌دهد.» وقتی هر روز سخنگوی وزارت بهداشت پشت تریبون قرار می‌گرفت و عددهایی را به عنوان گزارش برای همه می‌خواند به یكی از گزینه‌ها تحت عنوان «مبتلایان وخیم» كه عموما در آی‌سی‌یو بستری بودند چقدر توجه كردیم؟ عموما این افراد كاندیداهای بعدی پیوستن به آمار مرگ ناشی از كووید 19 هستند.

اشتباه كردیم كه فقط با عدد از جانباختگان ناشی از ابتلا به كووید19 سخن گفتیم شاید همان موقع كه پزشكی از میان تیم درمان به سبب ابتلا به كووید19 جان باخت باید از همان اعداد كمك می‌گرفتیم كه می‌دانید چند سال باید انرژی و اعتبار صرف شود و چند سال باید تجربه آموخته شود تا یك عضو جامعه جایگزین پزشك شود؟ برای جایگزین شدن یك پزشك دست‌كم 30 سال زمان لازم است و برای جایگزین شدن یك پرستار حدود 20 سال.

این عددها فقط مربوط به دوره تحصیلات آنهاست و دوره كسب تجربه را هم به آن باید بیفزاییم، بنابراین وقتی دكتر حسین كرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی از مرگ 138 نفر از كادر درمان خبر می‌دهد و از آنها به عنوان شهید سلامت یاد می‌كند نباید آن عدد را عددی مثل عددهای دیگر ببینیم. ماجرای سال‌ها تحصیل و كسب تجربه است.

حتی آن عضو كادر درمان كه امور دفتری یا خدماتی را برعهده داشته سال‌ها تجربه كسب كرده بوده و فضا و كار را می‌شناخته و اینك جایگزین او مدت‌ها باید تلاش كند تا بتواند جای خالی او را پر كند. پس اگر بعدازظهرها شبكه خبر تلویزیون را روشن می‌كنید تا از آخرین وضعیت ناشی از شیوع ویروس كرونا باخبر شوید به عددها جور دیگری توجه كنید.

فقط در همین 6 روز گذشته ما یك‌هزار و 245 هموطن‌مان را از دست داده‌ایم. یك‌هزار و 245 خانواده داغدار شده‌اند و نظم زندگی‌شان به‌هم ریخته است. یك‌هزار و 245 شاغل یا صنعتگر یا عضوی از جامعه را از دست داده‌ایم و اگر به این راحتی اعضای جامعه را از دست بدهیم به راحتی نمی‌توانیم آنها را جایگزین كنیم. پس اگر در ادامه آخرین گزارش سیماسادات لاری‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت را می‌خوانید با این دید بخوانید كه آنچه در گزارش او قید شده فقط چند عدد نیست.

اگر سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفته است در فاصله آخرین روز تیر تا اول مرداد ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی و یك‌هزار و ۹۳۴ نفر از آنها بستری شدند و در عین حال در این 24 ساعت، ۲۱۹ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسید از ذهن‌مان بگذرانیم كه هر یك از این عده چه جایگاهی در جامعه و كشور داشتند كه ما دیگر از داشتن آنها محروم شدیم؟با این وصف باید گفت كه لاری در گزارش دیروز خود گفت:

خوشبختانه تاكنون ۲۴۴ هزار و ۸۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ولی سه هزار و 609 نفر از بیماران مبتلا به كووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این تعداد و این عدد همان عددی است كه خبرهای خوبی در خود ندارد. به گفته لاری، تاكنون دو میلیون و ۲۲۸ هزار و ۲۷۷ آزمایش تشخیص كووید۱۹ در كشور انجام شده است.سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاكید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسك به‌ویژه هنگام خروج از منزل و حضور در مكان‌های عمومی و سرپوشیده، افزود:

همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان‌رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، كرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.اگر تا اینجا این مطلب را خوانده‌اید به این پرسش هم پاسخ دهید: آیا شما هم ماسك می‌زنید؟سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت:

استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مركزی، خراسان‌شمالی، همدان، خراسان‌جنوبی، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، اردبیل و كهگیلویه‌وبویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.لاری در بخش دیگری از گزارش خود توضیح داد: در مجموع شهرستان‌های قرمز 8درصد كاهش داشته اما شهرستان‌های هشدار ۴۰درصد افزایش داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha