این روزها با افزایش شمار مبتلایان در موج دوم کرونا که با شدت بیشتری در کشور خود را نشان داده، به‌طور میانگین از ۲۵۰۰ نفری که در یک روز به کرونا مبتلا می‌شوند، حدود ۱۵۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری خواهند شد و این موضوع بیش از هر زمان دیگری پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها را دچار خستگی مفرط کرده است.

وضعیت قرمز بیمارستان‌ها در موج دوم کرونا

سلامت نیوز: این روزها با افزایش شمار مبتلایان در موج دوم کرونا که با شدت بیشتری در کشور خود را نشان داده، به‌طور میانگین از ۲۵۰۰ نفری که در یک روز به کرونا مبتلا می‌شوند، حدود ۱۵۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری خواهند شد و این موضوع بیش از هر زمان دیگری پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها را دچار خستگی مفرط کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به تقل از روزنامه آرمان ملی ،در بسیاری از بیمارستان‌ها به‌دلیل کمبود نیروی درمانی و پرستاری، تعدادی از آنها که به کرونا مبتلا شده‌اند، مجبورند در سر کار خود حاضر شوند و در تعداد زیادی از بیمارستان‌های کشور، پرستاران و پرسنل محدود، ناگزیر از فعالیت در چند شیفت هستند و همین امر باعث به صدا درآمدن آژیر کمبود سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا در مراکز درمانی شده است. آماری نیز که چندی پیش سازمان نظام پزشکی اعلام کرد، نشان از وضعیت قرمز در بیمارستان‌ها دارد، طبق اعلام این سازمان تاکنون ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا شهید شده‌اند و طبق آخرین آمار ۲۰.۳۷‌درصد از شهدا در گروه پرستاری بودند.

جامعه پزشکی اعم از عمومی و متخصص ۶۰‌درصد از شهدا را به خود اختصاص دادند که از این تعداد ۲۸‌درصد پزشکان عمومی هستند و ۳۲‌درصد از تخصص‌های مختلف بوده‌اند.وزارت بهداشت آمار فهرست مفصلی را با عنوان «بیمارستان‌های معین» اعلام کرد. این بیمارستان‌ها برای بستری بیماران مبتلا به کووید-19 تعیین شده‌اند. این راهکاری است برای اینکه بخشی از فشاری که بر بیمارستان‌های سنتر کرونا وارد می‌شود، کاسته شود.

در تهران بیشتر بیمارستان‌ها به‌ویژه بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، شهدای تجریش، مسیح دانشوری و شهدای یافت‌آباد که از ابتدای بروز و شیوع کرونا جزو مراکز اصلی پذیرش بیماران مبتلا به کرونا بودند، از نظر پذیرش بیماران جدید و نیز ابتلای کادر درمان به کرونا وضع بسیار پر‌فشاری را می‌گذرانند.

پیش از این رئیس بیمارستان شهدای تجریش از ابتلای 172تن از پرسنل این بیمارستان به کرونا خبر داده بود. چندی پیش یکی از پرستاران بیمارستان مسیح دانشوری که در بخش مبتلایان به کرونا خدمت می‌کند به برنا گفته بود: «‌قرار بود در اردیبهشت بگوییم کرونا را شکست دادیم، اما متاسفانه ما کادر درمان را شکست دادیم چراکه آنها واقعا خسته هستند و بسیاری از آنها باوجود اینکه تست‌ آنتی بادی‌شان مثبت است اما به‌دلیل کمبود نیرو، هنوز سرکار می‌آیند».

براساس اعلام سازمان نظام پرستاری 9هزارتن از پرستاران در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند و در شرایط فعلی هم به‌دلیل طولانی شدن دوره بیماری و ابتلای تعداد زیادی از پرستاران، بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند. بر این اساس، از 9‌هزار پرستارِ مبتلا به کرونا، حدود چهار‌هزار نفر همچنان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و عملا از چرخه خدمت خارج شده‌اند. این 4‌هزار نفر نیروهای پرستار متخصص، ماهر و باسابقه هستند که می‌توانستند تعداد زیادی از تخت‌های بیمارستانی را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.


افزایش افسردگی در میان پرستاران
در این رابطه یک مددکار اجتماعی و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران  می‌گوید: با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در کشور، امروزه بسیاری از پرستاران به دلایلی همچون خستگی بیش از اندازه، ابتلا به کرونا و افسردگی مجبور به ترک کار شده‌اند و میزان افسردگی و تبعات روحی و روانی در میان آنها نگران‌کننده است.

ایرج خسرو نیا معتقد است که آن پرستاری که چند روز برای بیمار کرونایی با همه کمبودها و ترس از ابتلای خود و خانواده‌اش به کرونا، زحمت کشیده، اما در نهایت نتیجه‌ای نداد و بیمارش جلوی چشمانش جان می‌دهد، باعث افسردگی او خواهد شد و این افسردگی به خستگی بیش از اندازه جسمی منجر خواهد شد. همچنین بسیاری از پرستاران بچه کوچک دارند و24 تا 48 ساعت آنها را نمی‌بینند.

او از خانواده و فرزندش دور است و وقتی در بخش بیمارستان آنها چند بیمار در روز فوت می‌کنند، به‌دلیل اینکه این فکر به ذهنش می‌رسد که زحماتش بی‌نتیجه بوده، دچار بیماری‌های روحی و روانی خواهد شد. خسرونیا معتقد است که اگر شرایط به همین شکل پیش برود، کادر درمانی ما ضعیف‌تر خواهد شد و در صورت تداوم این شرایط باید هرچه سریع‌تر دولت برای کمبود پرستاران تدابیر جدی بیندیشد و گرنه در روزهای آینده و در آستانه فصل پاییز دچار مشکلات جدی خواهیم شد.


سرانجام قراردادهای 89 روزه
در این شرایط قرار است و همزمان با فراگیری شیوع کرونا در کشور و به‌دلیل کمبود کادر درمانی، پرستاران با قراردادهای موسوم به «قرارداد 89 روزه» به خدمت فرا خوانده شدند تا در بخش‌های بیماران مبتلا به کرونا خدمت کنند، در شرایطی که دولت وعده داده بود که این پرستاران در اولویت استخدام بوده و در پایان این مدت استخدام می‌شوند، اما به‌یکباره اعلام شد که قراردادهای آنها دوباره به مدت 89 روز دیگر تمدید می‌شود و همین امر موجب اعتراض بسیاری از آنها در استان‌هایی همچون گیلان شد.

با این حال روز گذشته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در واکنش به این قرارداد‌ها اعلام کرد: مشکلات استخدام پرستاران 89 روزه به‌زودی و در آینده نزدیک برطرف خواهد شد. اگرچه این قرارداد از لحاظ حقوقی هیچ‌الزامی به تمدید ندارد اما با دستور وزیر بهداشت و رئیس جمهوری باتوجه به اضافه شدن این افراد به گروه‌های درمانی در بحران کرونا، قرار شد در صورتی که مجوز استخدامی صادر شود، اولویت با این افراد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha