شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 297189

با آغاز فصل گرما، دمای محیط بالا رفته و موجب افزایش سرعت رشد و تکثیر میکروب‌ها می‌شود و لذا مواد غذایی سریع‌تر فاسد می‌شوند. غذا نباید بیش از حد معمول در خارج از یخچال بماند و اغذیه مانده از قبل را باید پیش از مصرف مجددا حرارت داد.

مسمومیت‌های غذایی شایع در فصول گرم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،همچنین شست‌وشوی دست‌ها قبل از مصرف غذا در پیشگیری از مسمومیت غذایی بسیار موثر است. باکتری‌های موجود در غذا خیلی سخت‌تر از کپک‌ها و مخمرها از بین می‌روند و عامل اکثر موارد فساد مواد غذایی هستند.باکتری‌ها همچنین مسبب بروز انواع عفونت‌های غذایی و همچنین مسمومیت‌های غذایی هستند.در فروردین سال جاری یک گزارش علمی در خصوص مرگ و میر ناشی از بیماری‌های منتقله از غذا در ایران طی سال‌های 1390 تا 1397 منتشر شد.

یافته‌ها نشان داد که در ایران به طور میانگین 10 نفر به ازای هر یک میلیون نفر، به علت بیماری‌های منتقله از غذا فوت شده‌اند. اکثر موارد فوت در بهار و تابستان بوده‌ است.همچنین اکثر متوفیان، بالای 60 سال سن داشتند که به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن در سالمندان است.

همچنین مرگ و میر ناشی از مسمومیت غذایی در مردان ایرانی، بیشتر از زنان بود که به علت برخی رفتارهای پرخطر ناشی از مصرف غذاهای گوشتی و کبابی به صورت نیم‌پختهاست.دل درد، اسهال و استفراغ مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی هستند که در بسیاری از موارد با استراحت کافی و نیز دریافت منظم مایعات نظیر آب آشامیدنی، آب میوه‌های طبیعی، چای کم رنگ، دوغ بدون گاز و... بهبود می‌یابد. البته در صورت تشدید علائم مسمومیت باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کرد.

در غیر این صورت خطر مرگ، افراد مسموم را تهدید می‌کند.در ایران بیشترین فوت ناشی از مسمومیت غذایی، به علت آلوگی غذا به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس با میانگین مرگ 77نفر در هر یک میلیون نفر گزارش شد.بعد از آن به ترتیب باکتری‌های سالمونلا، کلستریدیوم بوتولینوم، اشرشیا کلی، و شیگلا عامل بروز مرگ و میر ناشی از مسمومیت غذایی در ایران به‌شمار می‌آیند. در یادداشت‌های بعدی، راه‌های پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی رایج در فصول گرم تشریح می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha