ارائه آمار کمبود و فرسودگی تخت های بیمارستانی در بخش دولتی از سوی مقام ارشد وزارت بهداشت می تواند برخاسته از دغدغه مدیران و مسئولان مربوطه باشد اما آمار، تنها بخشی از زوایای پنهان بحران در حوزه سلامت مردم و جامعه است.

 در آخرین اعلام آمار از وضعیت تخت های بیمارستانی تحت نظارت وزارت بهداشت که از سوی مقام ارشد این وزارتخانه اعلام شده است؛ در سراسر کشور 80 هزار تخت بیمارستانی در اختیار وزارت بهداشت است که 15 هزار تخت از این تعداد، عمری بیش از 50 سال دارد و تعداد تخت های 40 ساله در بیمارستانهای تحت نظارت وزارت بهداشت نیز 25 هزار تخت است.

این وضعیت ، نشانگر این واقعیت است که حجم مشکلات درمانی در بخش دولتی در شرایط بحرانی قرار دارد. زیرا قریب به اتفاق بیمارانی که به بیمارستانهای دولتی مراجعه می کنند، از اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه هستند که تنها به داشتن دفترچه بیمه و خدمات آن دل بسته اند و چنانچه از درمان در بخش دولتی محروم شوند، قطع به یقین توانایی مالی برای رفتن به مراکز درمانی خصوصی را نخواهند داشت.

دکتر حسن براتی ‌زاده، معاون پشتیبانی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی با عنوان این مطلب که در سطح این استان 684 تخت بیمارستانی فعال وجود دارد، به این موضوع اشاره می کند که استان خراسان شمالی در سال 83 و قبل از معرفی به عنوان یک استان مستقل، تنها 530 تخت فعال بیمارستانی داشته است.

بر اساس آنچه که مسئولان استان خراسان شمالی عنوان می کنند، علاوه بر افتتاح بیمارستان 32 ‬تختخوابی جاجرم در این استان طی سال گذشته ، 34 تخت به بیمارستان اسفراین، 34 تخت به بیمارستان امام علی (ع) بجنورد و 32 تخت به بیمارستان ویژه زنان بجنورد افزوده شد.

معاون پشتیبانی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی به افزایش 100 تخت جدید بیمارستانی در استان تا پایان امسال ‬اشاره می کند و می افزاید: در حال حاضر 80 درصد از تخت ها برای بهره ‌برداری آماده است.

براتی زاده، استاندارد تخت بیمارستانی را یک تخت به ازای هر یک هزار نفر ذکر می کند و می گوید: با احتساب 808 هزار نفر جمعیت خراسان شمالی، با کمبود 124 تخت بیمارستانی در این استان مواجه هستیم.

بر اساس آنچه که مسئولان استانی خراسان شمالی عنوان می کنند، کلنگ بیمارستان 32 تختخوابی آشخانه در مانه ‌و سملقان و 24 تختخوابی فاروج و سه بخش زنان و زایمان 24 تخته در شهرستانهای شیروان و اسفراین به زمین زده شده است و عملیات اجرایی بیمارستان 200 تختخوابی بجنورد نیز طی امسال آغاز خواهد شد که با گشایش این بیمارستانها، تا پایان برنامه چهارم توسعه در سال 88 ، شمار تخت های بیمارستانی خراسان شمالی به 1200 تخت خواهد رسید.

ناصر عاشوری، نماینده مردم شفت در مجلس شورای اسلامی معتقد است که در حوزه نمایندگی وی حتی یک تخت بیمارستانی وجود ندارد.

شهرستان شفت از توابع استان گیلان، با جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر فاقد بیمارستان است.

عاشوری در عین حال اظهار امیدواری می کند که مجوز احداث بیمارستان 36 تختخوابه شهرستان شفت صادر و اعتبارات آن تامین شود.

محمدعلی لشکری، معاون دفتر منابع فیزیکی و امور فنی وزارت بهداشت؛ معتقد است که ساخت یک بیمارستان هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می کند به طوری که بر اساس نرخ های امسال، هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی 35 میلیون تومان است و تجهیز هر تخت بیمارستانی نیز 15 میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین احداث هر تخت بیمارستانی حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد که البته این هزینه برای بیمارستانهای آموزشی 55 میلیون تومان است.

وی در عین حال اضافه می کند: هزینه احداث هر تخت بیمارستانی بر اساس تورم هر سال افزایش می یابد به طوری که بر اساس برآوردهای موجود هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی در سال 1390 بالغ بر 133 میلیون تومان خواهد بود.

معاون دفتر منابع فیزیکی و امور فنی وزارت بهداشت، متولی ساخت بیمارستانها به عنوان اماکن عمومی را، وزارت مسکن و شهرسازی می داند.

بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، این وزارتخانه در مجموع از سال 71 ، 62 بیمارستان با 7 هزار و 139 تخت بیمارستانی تحویل داده است. ضمن اینکه ، تعداد تخت های بیمارستانی در 26 بیمارستان حذف شده در مجموع 2 هزار و 588 تخت بوده است.

همچنین، تعداد 4 هزار و 504 تخت بیمارستانی در 39 بیمارستان تحت نظر وزارت مسکن و شهرسازی در حال ساخت است و ساخت 972 تخت بیمارستانی نیز در قالب 16 بیمارستان از سوی وزارت بهداشت پیگیری می شود.

به گزارش مهر، کمبود تخت در بیمارستانهای تحت نظارت وزارت بهداشت تنها شامل تخت در بخش های عادی بیمارستانها نمی شود، بلکه این وضعیت در بخش های ویژه همچون ICU ، CCU و... به مراتب بحرانی تر و بغرنج تر است. به طوری که طی سال گذشته وزارت بهداشت توانست 500 تخت ICU به تخت های بیمارستانی اضافه کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی، در حالی با اظهار نظر خوشبینانه به افزوده شدن 100تخت به ظرفیت تخت های ویژه بیمارستانی استان امیدوار است که در حال حاضر 2 هزار و 347 تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی فعال است.

در صورتی که با توجه به جمعیت نزدیک به 3 میلیون نفری آذربایجان غربی، این استان به حدود 600 تخت جدید بیمارستانی نیاز دارد.

به گفته این مقام مسئول در استان آذربایجان غربی، طرح توسعه بیمارستان در شهرهای بوکان، سلماس، ماکو و میاندوآب با ظرفیت بیش از 200 تخت در حال احداث است که بهره برداری از آنها تا پایان سال 87 مقدور خواهد بود.

در واقع، افرادی که بنا به دلایلی بیمار هستند و در وضعیتی قرار دارند که نیازمند بستری در بیمارستان هستند، باید برای  رزرو تخت های بیمارستانی، وقت قبلی بگیرند. زیرا، کمبود تخت های بیمارستانی به ویژه در مناطق محروم کشور، وجود چنین شائبه ای تداعی می کند که بیماران همچون مرفهین جامعه که برای رفتن به سفر و گشت و گذار، از قبل هتل رزرو می کنند، آنان نیز باید برای درمان خود، تخت بیمارستانی آن هم از نوع دولتی اش را رزرو کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha