شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

روانشناس با بیان اینکه کمال گرایی با کامل گرایی متفاوت است، گفت: افراد کامل گرابه دنبال چیزهای خیلی کامل هستند و این آسیب رسان است.

افراد «کامل گرا» چه ویژگی دارند؟

سلامت نیوز:روانشناس با بیان اینکه کمال گرایی با کامل گرایی متفاوت است، گفت: افراد کامل گرابه دنبال چیزهای خیلی کامل هستند و این آسیب رسان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مصطفی تبریزی روانشناس در پاسخ به این پرسش که «افراد کمال گرا چه ویژگی دارند؟»، اظهار داشت: واژه کمال به دلیل اینکه در واژگان فارسی یک معنای ارزشی می‌دهد، بسیاری اوقات مقصود را نمی‌رساند؛ ما همه به دنبال کمال هستیم و بنده به جای کمال‌گرا از کامل‌گرا استفاده می‌کنم.


وی در توضیح ویژگی افراد کامل گرا، گفت: فرض کنید یک نفر می‌خواهد تمام کارهایش کامل باشد و اگر ناقص باشد اذیت می‌شود و این فرق دارد که ما دنبال کمال باشیم.


این  روانشناس با اشاره به ویژگی کمال گرایی، افزود: به دنبال کمال بودن یعنی یک بعد معنوی را در خود رشد دهیم و خیلی خوب است به طرف کمال برویم، اما کامل گرا یعنی همه چیز را کامل می‌خواهم؛مثلا اگر امتحانی را می‌دهم، حتما باید نمره 20 بگیرم یا اگر خودرویی می‌خرم باید بهترین و بی عیب ترین باشد و...
تبریزی متذکر شد: این افراد به دنبال چیزهای خیلی کامل هستند و این آسیب رسان است؛ به دلیل اینکه همه ما محدودیت‌هایی فردی و اجتماعی داریم که خیلی اوقات نمی‌توانیم کاری را کامل انجام دهیم و هیچ اشکالی هم ندارد و کامل گرایی به ما صدمه می‌زند.


وی خاطرنشان کرد: فرض کنید ازدواج کرده‌اید و دوست دارید همسرتان کامل بوده و همه ویژگی‌ها را داشته باشد؛ این فرد اگر چنین شرایطی نداشته باشد از زندگی ناراضی شده و اذیت می‌شود؛ بنابراین سعی می‌کنیم در حد ممکن چیزهای مطلوب را بدست بیاوریم، اما ممکن است در جایی در حد مطلوب ما نباشد.
این روانشناس ابراز داشت: اگر معدل  ویژگی‌های فرد بالا باشد، خوب است اگر بخواهیم دوستی انتخاب کنیم که کاملا خوب و بدون عیب باشد، به سختی این موضوع امکان دارد اما اگر بگویید دوستم کمال دارد اما نواقصی نیز دارد و در کل معدل  وی خوب بوده، این قابل قبول است.


تبریزی تصریح کرد: یکسری ویژگی در افراد اساسی و مهم است؛ مثلا فردی قابل اعتماد نیست که این موضوع زیربنایی است اما اگر فرد قابل اعتماد است و سیگار مصرف می‌کند یا یک نقیصه دیگری دارد، اما در کل، معدل ویژگی‌های آن خوب است، قابل اعماد ما بوده و دوستش داریم.


وی افزود: وقتی ما کامل گرا هستیم خودمان را دوست نداریم؛ چرا که کامل نیستم و نقیصه‌هایی داریم؛ به عبارتی نتیجه می‌گیریم دوست داشتنی نیستم اما اگر بگوییم من خودم را با تمام قوت و ضعف دوست دارم و البته برای رفع ضعفها تلاش می‌کنم ؛ اگر این طور تلقی کنیم عزت نفس‌مان زیاد می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha