سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 29722
سلامت نیوز : رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: مسئولیت اصلی مدیریت حوادث از جمله زلزله در تهران به عهده شهرداری است البته دستگاههای دیگر هم كمك می‌كنند از جمله اینكه 6 مركز اقماری برای اسكان یك میلیون نفر ایجاد خواهد شد.

به گزارش فارس، محمد مظفر در حاشیه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارتباط مردم با مسئولان امدادی از طریق شماره‌های 115 و 110 صورت می‌پذیرفت ولی هم اكنون با راه‌اندازی سامانه 147 هلال احمر كه تا پایان سال در تمام استانهای كشور ایجاد خواهد شد مردم می‌توانند از خدمات سریع و بهتری در حوزه‌های امدادی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: البته هنوز چند استان از جمله تهران و اصفهان به سامانه 147 مجهز نشده‌اند كه با همكاری وزارت ارتباطات تا پایان سال با ایجاد 147 مركزی تمام استانهای كشور تحت پوشش این سامانه ارتباط امدادی قرار خواهند گرفت.

مظفر در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت بودجه امدادی هلال احمر نیز گفت: بودجه جمعیت هلال احمر از بودجه سازمان مدیریت بحران تفكیك شده است و به تازگی نیز با توجه دولت و مجلس شورای اسلامی بودجه امدادی 180 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر مشكلات و تشریح سیل كلاردشت نیز افزود: در اوایل هر حادثه‌ای مشكلات و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد ولی در مجموع در سیل كلاردشت هماهنگی بین مردم و مسئولان مناسب بود و بیشترین مشكلات نیز در قطع ارتباطات روستاهای دوردست بر اثر این سیل بود كه با حضور امدادگران به خصوص به كمك یك بالگرد امدادی كه توانست در یك شیار بسیار سخت فرود آید در یك عملیات توانستیم 30 نفر را كه چند روز گرفتار شده بودند نجات دهیم كه این رخداد امدادی می‌تواند نمونه بسیار بارز امدادرسانی مناسب در ایران حتی در دنیا به حساب آید.

وی در تشریح كمك و امدادرسانی در سیل كلاردشت ادامه داد: در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل كلاردشت خوشبختانه هیچگونه تلفات جانی نداشتیم حتی برای احشام این آسیب‌دیدگان نیز مراحل امداد و نجات برای آنان صورت پذیرفت و به دستور ستاد مدیریت بحران كه صبح امروز ( سه‌شنبه 7 تیر) صادر شد به وسیله بالگردهای هلال احمر مواد غذایی برای یك تا دو ماه این افراد آسیب‌دیده به مناطق زندگی آنان منتقل می‌شود تا مایحتاج ساكنان این مناطق كه می‌خواستند این مدت را در كنار منازل و احشام خود زندگی كنند فراهم شود.

وی به تامین آب و برطرف شدن مشكل برق و در نهایت بر طرف شدن مشكل مسیر راه در این مناطق سیل‌زده اشاره كرد و گفت: در سیل كلاردشت مهمترین خسارات به منازلی بود كه حریم رودخانه‌ها را رعایت نكرده بودند كه این مسئله نشان دهنده لزوم رعایت هر چه بیشتر مسائل محیط زیستی است.

مظفر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر آخرین وضعیت نیروهای ویژه واكنش‌سریع هلال احمر (ایثار) نیز گفت: این نیروها كه بالاترین و تخصصی‌ترین نیروهای امدادی هلال احمر در كشور به حساب می‌آیند در اوایل مشكلاتی از جمله حقوق و آموزش تعریف نشده داشتند كه در حال حاضر با ارائه بكیج‌های آموزشی به تمام استانها و همچنین رفع مسائل حقوقی آنان مشكلات این نیروی ویژه امدادی نیز برطرف شده است.

وی ادامه داد: در مورد حوادثی از جمله كشته شدن این امدادگران در حوادث امدادی نیز با بنیاد شهید مكاتباتی را برای منظور شدن نام این امدادگران در ردیف شهدا انجام داده‌ایم ولی ما به این كار نیز اكتفا نخواهیم كرد و این قول را می‌دهیم كه هر امدادگری كه در راه ارائه خدمات امدادی به هموطنان جان خود را از دست بدهند تا آخر عمر هزینه‌های درمانی افراد مصدوم امدادی و نیازهای خانواده‌های آنان را مانند 2 خلبانمان را تامین خواهیم كرد.

مظفر به نقش موثر رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی به موقع در سیل كلاردشت نیز اشاره كرد و گفت: در سیل كلاردشت یكی از وسایلی كه بسیار مورد نیاز بود خودروهای سنگین ترابری بود كه با اطلاع‌رسانی به موقع و سریع خبرگزاری‌ها توانستیم 24 تا 25 خودروی ترابری سنگین كه دستگاه‌های دیگر به هلال ا حمر برای امدادرسانی در اختیار جمعیت قرار داده‌اند بتوانیم سنگ‌های بزرگ كه در مسیر سیل این مناطق وجود داشت را برداریم.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت تهران در صورت زلزله نیز گفت: در حادثه‌های تهران از جمله زلزله مسئولیت اصلی به عهده شهرداری تهران است و ما نیز با تفاهمنامه‌های خوبی كه با توجه به امكانات خوب شهرداری ایجاد كرده‌ایم و همچنین تعریف شهرستان و استانهای معین تهران و در نهایت ایجاد 6 مركز اقماری برای اسكان یك میلیون نفر اقدامات لازم را برای آمادگی در حادثه‌های تهران از جمله زلزله انجام می‌دهیم ولی در مجمع مسئولیت در حوادث شهر تهران برعهده شهرداری تهران است.

وی ادامه داد:‌در این راستا روابط عمومی هلال احمر نیز با ایجاد ایستگاه‌های خبررسانی، ساخت انیمیشن و برپایی مسابقات امدادی از طریق رسانه‌ها،‌ رادیو و تلویزیون در آگاه سازی مردم نقش ایفا می‌كند.

مظفر تصریح كرد: مردم تهران هنوز فرهنگ ترافیك امدادی را به صورت مطلوب رعایت نمی‌كنند و شواهد این امر نیز در عدم همكاری با خودروهای امدادی در خیابانها بخصوص تهران است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح كرد: طرح‌های نوینی نیز در جمعیت هلال احمر انجام می‌شود كه از آن جمله می‌توان به روش‌های پیش‌بینی زلزله از طریق جرقه‌های الكتریسته ابرها، میزان آلودگی آب، واكنش‌های زمین و در نهایت بررسی برخوردهای حیوانات اشاره كرد تا بتوان برخی از حوادث از جمله زلزله‌ها را پیش‌بینی كرد كه این مسئله نیز به صورت آزمایشی در 2 تا 3 حادثه با موفقیت پیش‌بینی شده است و در اولین جلسه كارگروه امدادی با دعوت از محققان این طرح‌های نوین این روشها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

مظفر در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران مبنی بر وضعیت تجهیزات دارویی سازمان امداد و نجات در حوادث گفت: در حال حاضر تجهیزات دارویی در 3 سطح انفرادی، پایگاهی و پایگاه‌های عملیات ویژه فراهم شده است و اعضای امدادگر هلال احمر نیز با تفاهمنامه‌هایی كه با وزارت بهداشت منعقد شده است می‌توانند مدارك خود را پس از آموزش دریافت كنند و در این راستا تمام داروها و بسته‌ها نیز در پایگاه‌ها بطور جد تحت كنترل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha