یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 297279

یك متخصص مغز و اعصاب گفت: شایع‌ترین ناهنجاری كروموزومی كه با كم‌توانی ذهنی همراه است، سندرم داون است كه احتمال تكرار آن در حاملگی‌های بعدی یك تا 2 درصد است و به نظر می‌رسد با سن مادر ارتباط داشته باشد.

سن مادر، عامل تعیین‌كننده در سندرم داون در فرزند

سلامت نیوز:یك متخصص مغز و اعصاب گفت: شایع‌ترین ناهنجاری كروموزومی كه با كم‌توانی ذهنی همراه است، سندرم داون است كه احتمال تكرار آن در حاملگی‌های بعدی یك تا 2 درصد است و به نظر می‌رسد با سن مادر ارتباط داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بروز این سندرم در مادران سنین كمتر از ۲۰ سال و بالاتر از ۳۵ سال بیشتر از سایر افراد است. 

دكتر فرزاد اشرافی گفت: عقب‌مانده ذهنی به فردی گفته می‌شود كه فعالیت‌های ذهنی او در حد قابل ملاحظه‌ای كاهش یافته است، ضریب هوشی كمتر از ۷۰ داشته باشد، در قدرت تطبیق وی با محیط زندگی اختلال چشمگیری وجود داشته باشد و در یادگیری و توانایی انجام مسؤولیت‌های شخصی واجتماعی با اشكال مواجه باشد.

وی اظهار كرد: اختلالات متابولیكی مادر از قبیل دیابت، كم‌كاری تیروئید، عوامل دارویی و تابش اشعه بخصوص در هفته‌های پنج تا هجدهم حاملگی و اختلالات متابولیكی ارثی مانند فنیل‌كتونوری، مصرف الكل و مواد مخدر از علل دیگر ایجاد عقب‌ماندگی‌های قبل از زایمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha