یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

روانشناس و روان درمانگر گفت: سندروم خستگی مزمن در پی استرس مزمن و زمانی رخ می‌دهد که فشار بیش از حد بر مغز وارد شود که در این صورت به استرس بیماری‌زا مبدل می‌شود.

روش‌های رهایی از خستگی همیشگی

سلامت نیوز: روانشناس و روان درمانگر گفت: سندروم خستگی مزمن در پی استرس مزمن و زمانی رخ می‌دهد که فشار بیش از حد بر مغز وارد شود که در این صورت به استرس بیماری‌زا مبدل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، لیلا شاهد روز یکشنبه به بیان اینکه هیچ درمان یا داروی شناخته شده ای نمی‌توان برای درمان کلی سندرم خستگی مزمن تجویز کرد، گفت: شایع ترین شکایت از این بیماری بیشتر در بین جوانان و افراد میانسال مشاهده می شود اما از علایم مهم قابل مطرح در این نوع از اختلال می توان به سردرد، ضعف و درد عضلانی، درد مفاصل، گلو درد، ریزش مو، اختلال کارکرد جنسی، فقدان خواب رضایت بخش، حمله اضطرابی، طپش قلب و تنگی نفس اشاره کرد.

وی درمان های متعدد روانپزشکی برای این سندرم را شامل درمان شناختی رفتاری جهت غلبه بر باورهای اشتباه، گروه درمانی، داروهای متعدد روانپزشکی بسته به طیف علایمی که در فرد وجود دارد، قابل طرح دانست و از طرفی درمان با ویتامین ها و مواد معدنی و مواد گیاهی را برای درمان این سندرم مزمن بی فایده عنوان کرد.

این متخصص روان درمانگر افزود: کاهش استرس و ایجاد آرامش در زندگی فردی که به خستگی مفرط مزمن مبتلا است از طریق بیوفیدبک به عنوان روشی که در اصل به این عده توانایی را می دهد که بیاموزدند بهتر پاسخ های غیرارادی بدن خود را کنترل و تنظیم کند، روش مناسبی خواهد بود.

به گفته وی تنفس عمیق، ماساژ، مدیتیشن و یوگا از دیگر روش های کاهش و یا کنترل سندرم خستگی مزمن در افراد مبتلا به این بیماری پیشنهاد می شود.

شاهد اظهار داشت: تغییر در خلق و خو، تغییر در روابط بین دوستان و اعضای خانواده می‌تواند به خاطر خستگی زیاد باشد از این رو با توجه به اینکه تا کنون درمان خاصی برای این بیماری کشف نشده، اما می‌توان برخی نشانه‌های این بیماری را کنترل و بهبود بخشید.

این روان درمانگر افزود: داشتن رژیم غذایی سالم، مصرف داروهای ضدافسردگی، یادگیری تکنیک‌های خوب برای مدیریت خواب، مصرف داروهای خاص برای کاهش درد و یا مراجعه به کلینیک مشاوره برای انجام درمان شناختی - رفتاری می‌تواند مفید باشد. مبتلایان به این بیماری بهتر است شرایط استرس زا و فعالیت‌های چالش برانگیز را بتدریج کاهش دهند.

وی با اشاره به برخی نشانه های بیماری سندرم خستگی مزمن، این بیماری را برگرفته شده از فشارهای روانی ناشی از فعالیت های روزانه، ابتلا به استرس و اضطراب ناگهانی و یا خستگی مفرط مزمن پس از بهبودی از بیماری ، توصیف کرد.

این روانپزشک گفت: فرد مبتلا به سندروم خستگی مزمن که در فعالیت های روزانه با انواع فشارهای روانی مواجه است باید توجه کند برای اداره زندگی روزمره ضمن توجه به موضوعات و علایم استرس زا برای دوری از اضطراب باید سبک و زندگی خود را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به سندروم خستگی مزمن همواره در یک مقطع حداقل 6 ماهه پی به حساسیت بیشتر خود در برابر امور و کارهای استرس زا خواهد برد، افزود: اگر علایم دیگر این بیماری طی این مدت ناپدید شد، هنگام بازگشت بهبودی در زمینه تمرکز و حافظه با دشواری روبرو می شود که با بازتوانی هرچه بیشتر به مرور کارکرد شخص مبتلا در امور روزمره عادی‌تر می‌ شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha