به گفته متخصصان، در خانواده ای که ژن معیوب وجود دارد ؛ با ازدواج فامیلی در هر حاملگی احتمال تولد نوزاد با ابهام جنسیت 25 درصد افزایش می یابد.

دکتر«سید محمد اکرمی» متخصص ژنتیک پزشکی با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: بیماری ابهام تناسلی یا جنسیت ناشی از اختلال کروموزومی یا اختلالات تک ژنی است که در نوع اول (اختلال کروموزومی) بیماری در ابتدای تولد قابل شناسایی نیست و در دوران بلوغ علائم خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به این که آگاهی و دانش متخصصان به ویژه متخصصان اطفال و پزشکان عمومی در مراجعاتی که والدین دارند به شناسایی به موقع ابهام جنسیت در بدو تولد کمک می کند، افزود: بیماری ابهام جنسیت انواع مختلف و متنوعی دارد که در برخی از آنها تشخیص در دوران نوزادی بسیار مشکل است و پزشک باید دقت و توجه بیشتری کند که این امر به پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات بیماران دچار ابهام جنسیت در دوران بزرگسالی کمک می کند.

استادیار گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری هیپرپلازی غده آدرنال (زنان مردنما) را از جمله این بیماری‌ها عنوان و تصریح کرد: مطالعات نشان داده است، این بیماری که زنانی با ابهام جنسیت هستند، نسبت به سایر انواع بیماری ابهام جنسیت شیوع بیشتری در کشور دارد. به طوری که در هر 16 هزار تولد یک نفر با این مشکل متولد می شود.

دکتر اکرمی عدم توانایی بدن در دفع نمک را از مشکلات اساسی و تهدید کننده جان این بیماران بر شمرد و اظهار داشت: به همین دلیل شناسایی به موقع و در دوران طفولیت این بیماری بسیار حائزاهمیت است به طوری كه می توان با جایگزین کردن هورمون های خاصی مشکل دفع نمک این بیماران را درمان و آنها را از مرگ حتمی نجات داد. همچنین با انجام جراحی مختصر می توان مشکل جنسیت آنها را نیز قبل از بروز مشکلات اجتماعی درمان كرد.

این متخصص ژنتیک پزشکی، بیماری سندرم عدم حساسیت به آندروژن را نیز بیماری ابهام جنسیت در مردان عنوان و تصریح کرد: این نوع بیماری ابهام جنسیت در مردان نسبت به سایر انواع بیماری ابهام جنسیت بیشتر در کشور مشاهده شده و پیش بینی می شود به دلیل آمار بالای ازدواج های فامیلی رقم مبتلایان از آمار جهانی یک در20 هزار تولد نیز بیشتر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به این ترتیب ازدواج های فامیلی مهم ترین عامل در بروز بیماری ابهام جنسیت است چرا که مطالعات نشان داده است؛ در خانواده ای با ژن معیوب که ازدواج فامیلی صورت می گیرد در هر حاملگی احتمال تولد نوزاد با ابهام جنسیت 25 درصد افزایش می یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha