صاحبان مشاغل خانگی می‌توانند تا سقف ٥٠‌میلیون تومان از طریق وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی درخواست وام کنند. این خبر که از سوی ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور اعلام شده موید افزایش سقف وام مشاغل خانگی از ٢٠ به ٥٠‌میلیون است که به دو ونیم برابرشدن سقف این وام در‌ سال‌جاری منجر شده است.

وام مشاغل خانگی به ٥٠‌میلیون تومان افزایش یافت

سلامت نیوز:صاحبان مشاغل خانگی می‌توانند تا سقف ٥٠‌میلیون تومان از طریق وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی درخواست وام کنند. این خبر که از سوی ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور اعلام شده موید افزایش سقف وام مشاغل خانگی از ٢٠ به ٥٠‌میلیون است که به دو ونیم برابرشدن سقف این وام در‌ سال‌جاری منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،افزایش این وام که ارتباطی با وام‌های کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده ناشی از کرونا ندارد؛ ازجمله برنامه‌هایی است که احتمالا می‌تواند به رونق برخی از مشاغلی که در دسته مشاغل خانگی جای گرفته‌اند، کمک کند.مشاغل خانگی کدام هستندبر اساس تعریف وزارت تعاون کار و راه اجتماعی «مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌وکار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد‌های مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.»

این مشاغل درحوزه‌های صنایع دستی، فرش دستباف، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، تولیدی (صنعت و خدمات)، فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعریف شده‌اند، پس صاحبان این مشاغل می‌توانند با تکیه بر این افزایش وام درخواست‌ خود را ثبت و برای ترمیم و گسترش فعالیت‌شان برنامه‌ریزی کنند.


بازتعریف کدهای مربوط به مشاغل خانگی

درحال حاضر ٣٠٠ شغل خانگی با طبقه‌بندی استاندارد‌های بین‌المللی مشاغل کشور درنظر گرفته شده و در این میان مشاغل خانگی نیز به صورت کاملا مشخص بازتعریف شده‌اند.مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در این‌باره گفت: «طبقه‌بندی استاندارد شغلی(ISCO) از عناصر مهم تجزیه، تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات مشاغل است که اطلاعاتی مربوط به انجام وظایف و مسئولیت‌ها، تقسیم کار، رابطه با مشاغل دیگر، دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای تصدی شغل و شرایط کاری آن را فراهم می‌کند.

این استانداردها همچنین مبنایی برای مقایسه آمارهای مربوط به مشاغل کشورهای مختلف و ارزیابی برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی با استفاده از استانداردهای یکسان در سطوح ملی و بین‌المللی است. به دلیل انجام فرآیند تغییر، اصلاح، ویرایش، اضافه و حذف در شغل‌ها، کدگذاری‌ها مدام به‌روز می‌شوند.»


ایجاد سامانه برای حمایت

در نیمه فروردین با ادامه گسترش بیماری کرونا عیسی منصوری، معاون وزیر کار اعلام کرد که با همکاری جهاد دانشگاهی یک سایت تأسیس کرده و صاحبان مشاغل خرد و کوچک و خانگی می‌توانند از این طریق کالاهای خود را به دست مصرف‌کننده‌ها برسانند. در واقع با این کار از مشاغل خانگی حمایت شد اما از این سایت فروشگاهی هم حمایت چندانی نشد.

دو هفته بعد نیز اعلام شد که مجوز مشاغل خانگی تا اطلاع ثانوی معتبر است و نیازی به تمدید مجوزها نیست. در واقع اعلام شد که با تأکید بر لزوم کاهش تردد و مراجعه متقاضیان به دستگاه‌های اجرایی و ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی برای تمدید اعتبار مشاغل خانگی،  با عنایت به شیوع ویروس کرونا، مجوزهای مشاغل خانگی که تاریخ اعتبارشان به اتمام رسیده، تا اطلاع ثانوی معتبر بوده و نیاز به تمدید اعتبار ندارد.


محدودیت در بخش خوراکی

بیست‌وپنجم تیرماه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تلاش برای رفع محدودیت‌ فعالیت مشاغل خانگی در حوزه‌های خوراکی خبر داده و توضیح داد که در تماس تلفنی با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی: «مقرر شد در این خصوص تعیین تکلیف شود تا محدودیت‌های پیش‌روی مشاغل خانگی درحوزه محصولات غذایی و آشامیدنی برطرف شود.

همچنین وزیر بهداشت قول مساعد داد تا ظرف دوهفته آینده این موضوع تعیین تکلیف شود.»اگرچه در بسیاری از فروشگاه‌ها محصولات خوراکی خانگی از بادمجان سرخ‌شده تا آبغوره و آبلیمو و حتی پیاز سرخ‌شده خانگی فروخته می‌شود و اتفاقا مشتری‌های پروپاقرصی هم دارد اما بسیاری از مغازه‌ها از فروش این نوع محصولات- احتمالا به دلیل مشکلات اداره‌های بهداشت- خودداری می‌کنند. به نظر می‌رسد اگر مشکلات فروش این خوراکی‌ها برداشته شود، بازار جدیدی که تقاضاهای آماده‌ای نیز دارد، شکل خواهد گرفت.


کارکنان در صف

بسیاری از افرادی که هنر و توانمندی‌هایی دارند، در سایه ایجاد مشاغل خانگی می‌توانند بازارهای کوچکی را فعال کنند که با درآمدهای نه‌چندان زیاد روزگارشان را بگذرانند و البته به ایجاد شغل شاید برای یکی دونفر دیگر نیز کمک کنند. اگر مشاغل خانگی پشتوانه مناسبی از سوی دولت داشته باشند و به صورت مستمر از حمایت‌های متناسب با شرایط ویژه شاغلان باشد، شاید بتوان به آینده این نوع اشتغال امید بست. وام گام نخست از یک زنجیره‌ طولانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha