در حالی رییس جمهور در اردیبهشت ماه امسال با افتخار از امکان صادرات دستگاه سی تی اسکن خبر داد که اخبار رسیده حکایت از واردات ۶۰ دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس از سوی وزرات بهدشت دارد آن هم در حالی که شرکت های دانش بنیان کشورمان این دستگاه را تولید می کنند.

ضربه اساسی دولت به شرکت‌های دانش بنیان/واردات دستگاه‌هایی که تولید داخل دارند با وام ۲۵ ساله

سلامت نیوز: در حالی رییس جمهور در اردیبهشت ماه امسال با افتخار از امکان صادرات دستگاه سی تی اسکن خبر داد که اخبار رسیده حکایت از واردات ۶۰ دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس از سوی وزرات بهدشت دارد آن هم در حالی که شرکت های دانش بنیان کشورمان این دستگاه را تولید می کنند.


به گزارش سلامت نیوز، این در حالی است که واردات این دستگاه ها که نمونه داخلی آن تولید می شود کاملا مخالف شعار “جهش تولید ملی” است که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است و ضربه اساسی به تولید داخل می زند و این سوال پیش می اید که چرا وزارت بهداشت به سراغ واردات دستگاه سی تی اسکن ۶۴ اسلایس و ۱۲۸ اسلایس که تولید داخلی آنها را نداریم، نرفته است؟


در حال حاضر کشور مشکل کمبود سی تی اسکن ۱۶ اسلایس را ندارد و با توجه به اینکه منابع ارزی ما محدود است باید تا حد امکان از تولیدات داخلی استفاده کنیم لذا معنایی ندارد بخواهیم سی تی اسکن ۱۶ اسلایس خارجی وارد کنیم.


لازم به ذکر است طبق اخبار رسیده قرار بر این است وزارت بهداشت این دستگاه های سی تی اسکن را در قالب یک وام ۲۵ ساله از سازمان جهانی بهداشت وارد کند این در حالی است که باید از منابعمان در سال جهش تولید ملی تا حد امکان استفاده بهینه کنیم و ممکن است ما نیاز به واردات کالاهایی در حوزه پزشکی پیدا کنیم که امکان تولید داخلی آن وجود ندارد بنابراین باید منابع ارزی را مدیریت کنیم تا مبادا در آینده بیماران به دلیل کمبود ارز برای واردات دارو فوت کنند.


گفتنی است تکنولوژی های سلامت حداقل ۵ درصد شاخص های سلامت کشور را ارتقا می دهند اما متاسفانه ما به گونه ای در حوزه سلامت برخورد می کنیم که انگار اگر تکنولوژی نداشته باشیم همه چیز از بین می رود.  باید تا حد امکان برنامه ریزی های حوزه سلامت به سمت پیشگیری و اصلاح سبک زندگی برود در غیراینصورت اینکه فکر کنیم باید ارز برای واردات تکنولوژی در حوزه سلامت داشته باشیم تا نظام سلامت ما پیشرفته شود این یک نگاه بسیار ابتدایی در حوزه سلامت است.


نمی شود مسوولین ارشد کشور پشت تریبون های رسمی بابت شرکت های دانش بنیان و جوان هایی که به دنبال وارد کردن دانش هستند فخر بفروشند اما در عمل کاری انجام دهند که تمام زحمات شرکت های دانش بنیان از بین برود. دولت باید با با صراحت نیاز کشور را با تولیدکنندگان در میان بگذارد و کسانی که قادر به تامین هستند باید تعهد به تولید دهند. دولت به عنوان فردی که برای مردم خدمت می خرد و به نفع مردم مداخله می کند باید با تمام تولیدکنندگان داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی رایزنی کند.


نباید چنین شود که در زمینه تجهیزات پزشکی، تولیدات داخلی داشته باشیم و انبار شرکت های داخلی پر از دستگاه شود اما مشابه آن را وارد کنیم. اینها سرمایه های ملی هستند، دولت باید دارایی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را متعلق به خود و کشور بداند و باید به شکل بهینه به نفع کشور از آنها استفاده کند دولت نمی تواند خود را از مردم و تولیدکنندگان جدا ببیند با این نگاه اگر جلو برویم هم واردات ما سامان پیدا می کند و هم صادرات ما تقویت می شود هم اشتغال رونق پیدا می کند هم کیفیت خدمات بهبود پیدا می کند اما اگر دولت کار خودش را بدون توجه به تولیدکنندگان داخلی کند با این کار جهش تولید اتفاق نخواهند افتاد و شرکت های دانش بنیان زمین گیر خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha