روز به روز شیوع کرونا در جامعه بیشتر می‌شود و افراد بیشتری درگیر این ویروس می‌شوند، به‌طوری‌که اکنون تعداد بستری‌ها به بیش دو هزار نفر در شبانه‌روز رسیده‌ است؛ اما این ویروس نه فقط جان که مال افراد را هم هدف قرار داده است.

پرداخت‌های میلیونی برای درمان ویروس منحوس

سلامت نیوز:روز به روز شیوع کرونا در جامعه بیشتر می‌شود و افراد بیشتری درگیر این ویروس می‌شوند، به‌طوری‌که اکنون تعداد بستری‌ها به بیش دو هزار نفر در شبانه‌روز رسیده‌ است؛ اما این ویروس نه فقط جان که مال افراد را هم هدف قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،هزینه‌های سرسام‌آور ناشی از تشخیص و درمان کرونا از 20 تا 100 میلیون تومان برای هر بیمار آب می‌خورد؛ اتفاقی که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی اقشار کم‌درآمد را به زیرخط فقر بکشاند.وزارت بهداشت و درمان در سال گذشته اعلام کرده بود سالانه سه میلیون نفر به دلیل هزینه‌های درمان فقیر می‌شوند.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که امسال با شیوع ناگهانی ویروس کرونا چند نفر به دلیل هزینه‌های میلیونی درمان زیر خط فقر می‌روند و چند نفر از درمان باز می‌مانند؟ متاسفانه برخلاف آنچه مسوولان در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا گفته‌اند، درمان کرونا نه رایگان است و نه حتی کم‌هزینه؛ گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هزینه درمان ویروس کرونا بیش از آن چیزی است که مطرح شده بود؛ موضوعی که البته رفته‌رفته مدیران سلامت کشور نیز به آن معترف شدند.

در شرایط شیوع کرونا هزینه‌های مستقیمی مانند هزینه‌های انجام آزمایش و رادیوگرافی قبل از تشخیص، درمان بیماران در بخش‌های بستری، سرپایی و مراقبت‌های ویژه، مراقبت از بیماران در منزل، تامین اقلام حفاظت فردی، تامین دارو در بازار آزاد به سبد هزینه‌های خانواده‌های ایرانی اضافه شده است، حتی خریدهایی مانند خوددرمانی مثلا استفاده بی‌رویه از ویتامین‌های D و C، نیز به مخارج سبد خانوار اضافه می‌شود. طبق آنچه دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان گفته است:

«اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان(معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳/۷ درصد به حدود ۸ درصد می‌‌رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴/۹ به ۱۲/۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲/۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.»

موارد ذکرشده فقط برای هزینه‌های مستقیمی است که متوجه خانواده‌ها می‌شود، در حالی که رخدادهایی مانند از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها که منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری می‌شود و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر دارد و همچنین تبعات روانی مربوط به مشکلات اقتصادی از جمله هزینه‌های غیرمستقیم خانوارها در این شرایط است. 

هزینه تشخیص و درمان چقدر آب می‌خورد؟

هزینه تست کرونا هم متفاوت است.جز تعدادی که به تشخیص بیمارستان و پزشک می‌توانند تست رایگان بدهند، بقیه افراد باید بین200 تا 800 میلیون تومان هزینه تست بدهند. آزمایش خون یا همان تست سرولوژی که با نام دیگر lgG و lgM نیز شناخته شده، به بیمار نشان می‌دهد که آنتی‌بادی او چقدر است. به عبارتی دیگر چقدر جلوی این بیماری مقاوم هستید؛ یعنی قبلا مبتلا شده‌اید یا نه. آزمایش PCR یا همان نمونه‌برداری از مخاط حلق و بینی نیز نشان می‌دهد که شما در حال حاضر مبتلا یا ناقل به ویروس کرونا هستید یا خیر.

این دو تست معتبر ابتلا به ویروس کرونا را مشخص می‌کند که البته این رقم‌ها می‌تواند در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی گران‌تر از آب دربیاید. با این حال مجموع هزینه‌های بیماران کرونایی مشخص نیست چون برای هر فرد متفاوت است. میزان پیشرفت بیماری، بستری شدن یا نشدن آن، تخت مراقبت‌های ویژه و نوع بیمارستان به طور مستقیم روی هزینه‌های درمان تاثیر می‌گذارد ولی به طور میانگین هزینه بستری در بخش عادی برای بیمارستان، دو میلیون و 600 هزار تومان و بستری در بخش آی‌سی‌یو 4.5 میلیون تومان است اما اگر مبتلا به این ویروس باشید و بدون بیمه به بیمارستان خصوصی مراجعه کنید، هزینه درمانش چندین برابر می‌شود.

پیش از این فاکتورهای 20 تا 50 میلیون تومانی از بیمارستان‌های خصوصی منتشر شده بود که نشان می‌داد هزینه چند شب بستری شدن بیمار کرونایی در آنجا چقدر است. به طور مثال یکی از کاربران توییتری به نام علیرضا مرادی نسخه‌ای را از یکی از بیمارستان‌های خصوصی و فوق‌تخصصی تهران منتشر کرده که به گفته او 150 میلون تومان هزینه برداشته است.فرشاد رحیمی یکی از افرادی است که مادرش به این ویروس مبتلا شده است.

او به  می‌گوید: «برای تهیه یکی از آمپول‌هایی که برای مادرم تجویز شده بود، 11 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کردیم.» وی درباره بستری شدن در بیمارستان می‌گوید: «هنوز مادرم بستری است و معلوم نیست چقدر طول بکشد اما در همان ابتدای مراجعه به بیمارستان پیشاپیش دو‌میلیون تومان دریافت ‌کردند.»

مرتضی یکی دیگر از افرادی است که پدرش به این ویروس مبتلا شده؛ او ساکن خوزستان است و درباره هزینه‌های درمان پدرش به «صبح‌نو» می‌گوید: «برای بستری شدن 17 روز در بخش آی‌سی‌یوی حاد و دو روز در یک آی‌سی‌یوی معمولی؛ 19 میلیون به بیمارستان و سه میلیون برای خرید کپسول اکسیژن در منزل پرداخت کرده‌ایم.»آقای نجفی هم یکی از افرادی است که پدرش در اسفند و در روزهایی که بیمارستان‌ها آنچنان شلوغ هم نبود به دلیل ابتلا به ویروس کرونا راهی یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران می‌شود.

نجفی درباره هزینه‌های درمان پدر خود به  می‌گوید: «پدر من 28 روز در بیمارستان بستری بود که دو هفته از آن را در آی‌سی‌یو تحت مراقبت‌های ویژه بود و به طور کلی 50 میلیون تومان مخارج بیمارستان شد؛ البته ناگفته نماند که با وجود اینکه حدود سه ماه از ترخیص پدرم می‌گذرد؛ هنوز تحت نظر پزشک است و هزینه‌هایی را برای دارو و مراقبت صرف می‌کند.»

 طبقه بی‌چیز و مبتلا

كرونا نه فقط جان كه مال مردم جهان را هم گرفت و شغل‌هایشان را نابود كرد. نتایج مطالعه مركز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در کشور خودمان ایران بین دو میلیون و 870 هزار تا 6میلیون و 431 هزار نفر از شاغلان فعلی، متأثر از شیوع ویروس كرونا شغل خود را از دست داده یا خواهند داد. هزینه‌های درمان کرونا زمانی نگران‌کننده می‌شود که آن را در کنار سخنان معاون کل وزارت بهداشت قرار دهیم.

حریرچی پیش از این گفته بود وقتی یک خانواده ۲۵ درصد درآمدش صرف درمان و هزینه‌های سلامت شود، به زیر خط فقر می‌رود و کمر خانواده می‌شکند. مساله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم بخش زیادی از اقشار کم‌درآمد جامعه نه شغل ثابت دارند و نه دفترچه بیمه درمان و نه بیمه تکمیلی؛ و این ویروس می‌تواند سرنوشت آنها را دستخوش تغییر کند.

 مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست

روز گذشته حریرچی در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده که وضعیت کشور بغرنج است و به حالت قرمز درآمده است. وی گفته است: «روزانه تقریبا 4هزار نفر فرد مشکوک یا کرونا مثبت را بستری می‌کنیم و این میزان 5 تا 10درصدشان فوت می‌کنند، یعنی روزانه دست کم 200 تا 400 نفر».

به‌نظر می‌رسد برای آنهایی كه درآمدی محدود و مشخصی دارند و برای كسانی كه با هر سهل‌انگاری به زیر خط فقر سقوط می‌كنند، در این شرایط راهی به‌جز صرفه‌جویی و مراقبت نیست؛ صرفه‌جویی در معیشت و مراقبت از سلامت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha