دیابت بیماری بی‌سرو‌صدایی است که جایگاه پنجمین علت مرگ‌ومیر در ایران را به خود اختصاص داده است. آنطور که کارشناس‌ها می‌‌گویند در هر سه ثانیه، یک نفر در جهان به این بیماری دچار می‌‌شوند. حالا با این پیش‌فرض فکرش را بکنید که داروی اصلی این بیماری که همان انسولین باشد، کمیاب شود.

پوشش 30 درصدی بازار توسط انسولین ایرانی

سلامت نیوز:دیابت بیماری بی‌سرو‌صدایی است که جایگاه پنجمین علت مرگ‌ومیر در ایران را به خود اختصاص داده است. آنطور که کارشناس‌ها می‌‌گویند در هر سه ثانیه، یک نفر در جهان به این بیماری دچار می‌‌شوند. حالا با این پیش‌فرض فکرش را بکنید که داروی اصلی این بیماری که همان انسولین باشد، کمیاب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،چند سالی است که در فواصل زمانی مختلف خبر از کمبود انسولین قلمی به گوش می‌‌رسد که دارویی خارجی و بسیار ضروری است. مسوولان تحریم‌ها را مهم‌ترین دلیل کمبود انسولین قلمی مطرح می‌‌کنند. هرچند وجود بازار سیاه برای این دارو موضوع کمبود را زیر سوال می‌‌برد.

حالا چند وقتی است که از طرف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، زمزمه ساخت انسولین قلمی در داخل ایران به گوش می‌‌رسد. باید ببینیم این داروی ایرانی می‌‌تواند به کیفیت مشابه خارجی خود باشد یا نه؟بسیاری از مردم هنوز برای استفاده از انسولین قلمی ایرانی دچار شک و تردید هستند.

آنها نمی‌دانند می‌‌توانند روی کیفیت این دارو حساب کنند یا نه یا اینکه می‌‌تواند مانند همپای خارجی خود باشند. رییس انجمن دیابت ایران گفته است: مخالف انسولین خارجی نیستیم اما همه داروهایی که در داروخانه‌ها هستند مورد تایید هستند. سال‌هاست که با توجه به شرایط بیماران دیابت، اول از همه انسولین ایرانی و تزریقی را برای بیماران تجویز می‌‌کنم، انسولین‌‌‌های تزریقی ایرانی در بازار کمبود ندارند؛ چرا باید در شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی بیماران را به زحمت بیندازیم.

اسدالله رجب گفت: اخلاق پزشکی و اخلاق انسانی به ما می‌‌گوید وقتی می‌‌توانیم با یک داروی ارزانقیمت قند خون بیمار را کنترل کنیم، اگر داروی گرانقیمت برای او نوشتیم کار غیراخلاقی انجام داده‌ایم.

هزار واحد انسولین که تقریبا چهار قلم می‌‌شود اگر از نوع قلم خارجی باشد، یک بیمار باید آن را به قیمت ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان بخرد، اما می‌‌تواند با ۲۰ هزار تومان همان میزان انسولین ایرانی تزریقی بخرد. برای بیمه‌ها بهتر و مقرون به صرفه‌‌تر است که به جای انسولین‌‌‌های گران‌تر قلمی خارجی از انسولین‌‌‌های تزریقی انسانی ایرانی استفاده کنند. رییس انجمن دیابت ایران گفت: در مورد انسولین‌‌‌های قلمی نیز به این نکته توجه کنیم که باید به دنبال قلم‌‌هایی باشیم که دائمی باشند و یک‌بار مصرف نباشند تا دورانداختن آنها پس از مصرف به محیط زیست هم آسیب نزند.

رجب افزود: آیا حالا که انسولین خارجی قلمی کم شده باید بنشینیم و گریه کنیم و اجازه دهیم بیمار بمیرد؟ نه، انسولین انسانی تزریقی در ایران هست و باید از آن استفاده کنیم كه از نظر کارایی و اثربخشی هم هیچ مشکلی ندارد، پس نباید در این شرایط به نگرانی بیماران دیابتی اضافه کنیم و باید نگرانی بیماران را کم کنیم. 

 600 میلیارد تومان، هزینه واردات انسولین

رییس سازمان غذا و دارو هم گفته است: ما انسولین کم نداریم اما انسولین قلمی با یک الگوی خاصی توزیع می‌‌شود و آن مقداری که مریض می‌‌خواهد، نمی‌تواند از داروخانه‌ها بگیرد؛ البته تولید داخل این نوع انسولین آمده است و تا امرور 20 تا 30 درصد بازار را پوشش می‌‌دهد. پیش‌بینی می‌‌شود تا آخر سال 1400 توزیع آن به صورت انبوه برسد.

محمدرضا شانه‌ساز افزود: انسولین قلمی بیشترین ارزبری دارویی را در کشور دارد و هر سال معادل ۶۰۰ میلیارد تومان ارز برای واردات این محصول هزینه می‌‌شود. او گفت: تولید انسولین تزریقی از سال‌های گذشته در ایران شروع شده بود اما مصرف انسولین قلمی به علت بدون درد بودن، کیفیت زندگی افراد دیابتی را به میزان زیادی بهتر می‌‌کند و تقاضای بیشـتر بیماران، دسترسی به این نوع انسولین با قیمت مناسب است که با تولید داخلی این محصول مهم به این هدف دست یافتیم.

سازمان‌‌‌های بیمه نیز انسولین قلمی را تحت پوشش قرار داده و به گفته طاهر موهبتی، سرپرست سازمان بیمه سلامت، در سال ۹۷ این سازمان برای انسولین‌های قلمی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده که بیشترین هزینه برای یک دارو بوده است.

 فروش آزاد انسولین قلمی تخلف است

هرچند به گفته مسوولان در حال حاضر مشکلات چندانی در خصوص تامین انسولین وجود ندارد اما برخی از بیماران در این خصوص می‌گویند که برخی داروخانه‌ها، انسولین قلمی را به صورت آزاد با قیمت حدود ۴۵ هزار تومان می‌فروشند و این موضوع نیز با واکنش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو مواجه شد.

وی در این رابطه گفت: داروخانه‌ای که با بیمه‌ها قرار داد، باید انسولین قلمی را با شرایط بیمه‌ای به بیمار بفروشد. اگر بیماری برای تامین انسولین قلمی با دفترچه بیمه به داروخانه‌ای مراجعه و داروخانه اعلام کرد که دارو را به صورت آزاد می‌فروشد، تخلف است. این تخلف‌ها را می‌توان به سامانه ۱۹۰ گزارش داد تا با داروخانه متخلف برخورد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha