سلامت نیوز :عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت‌: به دلیل افزایش چاقی در نوجوانان، شیوع دیابت نوع دو در میان این قشر در ایران و جهان رو به افزایش است.

سیدمحسن خوش‌نیت در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه زمینه ابتلا به دیابت نوع یك معمولاً ارثی نیست، گفت: این نوع از دیابت معمولاً در اطفال و نوجوانان بروز می‌كند و كمتر در سنین بالاتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: علائم این نوع بیماری در زمان شروع، زیاد و حاد است، به طوری كه فرد در عرض یك یا 2ماه دچار كثرت ادرار، عطش فراوان و كاهش وزن قابل توجه می‌شود؛ برای درمان این نوع از دیابت كه 5 تا 10 درصد از موارد دیابت را شامل می‌شود، فقط انسولین تجویز می‌كنیم و دارو‌های خوراكی بی‌تأثیر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: برای درمان، رژیم غذایی نیز به تنهایی مؤثر نیست، به دلیل آنكه این بیماری یك بیماری خودایمن است، سیستم ایمنی بدن علیه سلول‌های سازنده انسولین فعال می‌شود و آن را تخریب می‌كند و در این حالت بدن نمی‌تواند به اندازه كافی انسولین ترشح كند.

وی دلیل عمده این موضوع را ویروسی دانست و ادامه داد: معمولاً یك ویروس وارد بدن می‌شود و سیستم دفاعی بدن را به فعالیت غیر طبیعی وادار می‌كند تا علیه بافت‌ بدن، واكنش نشان بدهد.

خوش‌نیت به دیابت نوع دو اشاره كرد و گفت: در دیابت نوع دو كه 90 درصد مبتلایان به دیابت از این نوع هستند، حداقل 80 درصد از مبتلایان به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند كه دارای زمینه‌های ارثی در خانواده هستند.

وی این نوع دیابت را كه شیوع آن نیز رو به افزایش است، دیابت خاموش دانست و افزود: این نوع دیابت روز به روز در جهان بیشتر می‌شود و حدود 3 میلیون نفر از مردم كشور ما نیز مبتلا به آن هستند، پیش‌بینی‌ها حاكی از آن است كه تا حدود 20 سال دیگر آمار مبتلایان در كشور به این بیماری 2 برابر می‌شود.

عضو پژوهشكده غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: در دیابت نوع دو، هم كاهش ترشح انسولین وجود دارد و هم مقاومت در برابر انسولین كه در سلول‌های بدن به وجود می‌آید؛ این نوع دیابت در سنین بالای 30 سال دیده می‌شود ولی امروزه به دلیل افزایش چاقی در نوجوانان شیوع دیابت نوع 2در میان نوجوانان در جهان رو به افزایش است.

وی افزایش سن و وزن، بی‌تحركی و استرس را از عوامل اصلی شیوع دیابت نوع دو دانست و تأكید كرد: این موارد از دلایل افزایش دیابت نوع دو در یك قرن گذشته است؛ زندگی كم تحرك باعث شیوع چاقی در جامعه شده است.

خوش نیت، تغییر سبك شیوه‌ زندگی روستایی به سبك زندگی جوامع شهری را رو به گسترش خواند و گفت: افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها این روند را تشدید می‌كند و باعث تغییر در شیوه‌های زندگی و فراوانی بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha