سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 29739
 سلامت نیوز : یك كارشناس درمان اعتیاد گفت: وزارت بهداشت برای تهیه شربت تریاك با مشكلی مواجه نیست ولی تعداد مراكز توزیع این شربت اندك است و متأسفانه رشد كُند این مراكز، انتظارات را از این روش درمان اعتیاد برآورده نكرده است.

سعید صفاتیان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: توزیع شربت تریاك از 5 سال پیش در كشور آغاز شده و 3 دوره تحقیقات بر روی آن انجام شده و مثبت ارزیابی شده است.

وی گفت: شربت تریاك برای افراد خاص به خصوص معتادانی كه تریاك مصرف می‌كنند، بسیار تأثیر‌گذار است اما بر روی معتادان پرخطر و هروئینی‌های تزریقی تأثیر كمتری دارد؛ میزان ماندگاری در شربت تریاك مثل میزان ماندگاری در برنامه درمان با متادون است و قرار نیست این دارو جایگزین متادون شود.

این روانپزشك افزود: شربت تریاك برای درمان گروه‌های خاصی از معتادان است كه نمی‌توانند متادون مصرف كنند مثلاً برای كسانی كه تریاك مصرف می‌كنند، مؤثر است.

مدیر كل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از حدود 1،5 سال پیش كه جلساتی در كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شد، توزیع شربت تریاك با دستور مستقیم وزیر بهداشت از حالت پایلوت خارج شد اما هنوز این طرح، وسعت لازم را در كشور پیدا نكرده و از مشكلات این مراكز این است كه باید گاو صندوق‌های بزرگ تهیه كنند همچنین این دارو در مراكز موجب تولید بو می‌شود كه آزاردهنده است.

وی اضافه كرد: انتظاری كه ما از شربت تریاك داشتیم و به عنوان یك اعتبار برای كشور قلمداد می‌كردیم، به وجود نیامده است و با وجود تأكید فراوان وزیر بهداشت و معاون درمان وزیر بهداشت متأسفانه این موضوع در وزارت بهداشت به صورت كُند، عمل می‌كند.

این كارشناس اعتیاد بیان داشت: البته شنیده‌ بودیم كه نزدیك به 160 مركز توزیع شربت اعتیاد راه‌اندازی شده است ولی با پیگیری‌هایی كه انجام شد، دیدیم كه اینچنین نیست و هنوز همان چند مركزی كه به صورت پایلوت عمل می‌كردند، وجود دارد كه تعداد آن بسیار كم است.

وی اظهار داشت: قصد داشتیم كه در سال 89، 300 تا 400 مركز درمان با شربت تریاك در كشور راه‌اندازی كنیم و امسال نیز این تعداد مراكز را به بالای 500 مركز برسانیم ولی تعداد مراكز اندك است همچنین در وزارت بهداشت مشكل تهیه دارو وجود ندارد، داروها تولید شده است و بیشتر بحث تعداد مراكز مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha