چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 29746
سلامت نیوز: رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری گفت:فرد سیگاری با استعمال سیگار سلامت خود را با اراده خود از بین می‌برد؛ طبق آمارهای جهانی شایع‌ترین علل مرگ و میر زودرس و قابل پیشگیری به ترتیب استعمال سیگار، تصادفات و زندگی كردن در كنار یك فرد سیگاری است.

بابك شریف كاشانی در گفت‌وگو با فارس نارسایی قلب را به تنهایی یك بیماری ندانست و افزود: مردم بر اساس یك باور اشتباه معتقدند كه اگر فشار خون بالا برود، حتماً‌ علائمی در بدن ظهور می‌كند اما این‌چنین نیست و فشار خون را قاتل بی‌صدا می‌دانیم.

وی گفت:نارسایی قلب حاصل انواع بیماری‌هایی است كه می‌تواند قلب را درگیر كنند اما وقتی كه به‌وجود می‌آید، درمان خاص خود را می‌خواهد و هزینه‌های درمان هنگفتی را به بیماران یا سیستم درمانی تحمیل می‌كند.

وی تأكید كرد: مردم باید آگاهی داشته باشند و بدانند چطور از این وضعیت خطیر پیشگیری بكنند، برای پیشگیری از نارسایی قلب باید ریسك فاكتورها یا عوامل خطرساز قلبی را بشناسیم و با آنها برخورد كنیم.

رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری اظهار داشت: نارسایی قلبی می‌تواند به صورت حاد باشد اما اكثر مواقع به صورت مزمن است و اگر درصدد كنترل ریسك فاكتورها نباشیم، بیماری پیشرفت كرده و بیمار را زمینگیر خواهد كرد.

شریف كاشانی گفت: فشارخون و سیگار دو عامل بسیار مهم و تأثیرگزار برای ایجاد تنگی عروق كرونر است و بیماری‌های عروق كرونر به نارسایی قلبی منجر می‌شوند و در بعضی از موارد بدون اینكه عروق كرونر را درگیر كند، مستقیماً باعث یا عامل نارسایی قلبی شود.

وی با اشاره به یكی از باورهای غلط مردم در خصوص فشارخون افزود: مردم بر اساس یك باور اشتباه معتقدند كه اگر فشار خون بالا برود، حتماً‌ علائمی در بدن ظهور می‌كند اما اینچنین نیست و ما فشار خون را قاتل بی‌صدا می‌دانیم و دلیل این نامگذاری این است كه معمولاً فشار خون بالا وقتی علامت می‌دهد كه كار از كار گذشته است بنابراین افراد باید فشار خون خود را به صورت مداوم كنترل كنند، این كار بی‌هزینه، بدون خطر و ساده‌ است كه می‌تواند از یك بیماری بسیار جدی پیشگیری كند.

رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری، سیگار را به‌عنوان سردسته مواد دخانی و در دسترس‌ترین این مواد معرفی كرد و گفت: فرد سیگاری با استعمال سیگار سلامت خود را با اراده خود از بین می‌برد؛ طبق آمارهای جهانی شایع‌ترین علل مرگ و میر زودرس و قابل پیشگیری به ترتیب استعمال سیگار، تصادفات و زندگی كردن در كنار یك فرد سیگاری است.

وی تصریح كرد: در واقع در كشنده‌های زودرس قابل پیشگیری، سیگار رتبه‌ اول و سوم را به خود اختصاص می‌دهد، فرد سیگاری هم برای خودش و هم برای دیگران خطر ایجاد می‌كند، او می‌تواند با ترك سیگار باعث كم شدن این خطر شود و اگر قدرت ترك سیگار را ندارد، می‌تواند از مراكز تخصصی ترك سیگار كمك بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha