در گذشته در کشور ما واژه اعتیاد با اسم مردها گره خورده بود و مصرف مواد مخدر عملی مردانه محسوب می‌شد، اما امروزه نه تنها مصرف مواد از جامعه مردان فراتر رفته و در جامعه زنان نیز تسری یافته است، بلکه جمع‌های زنانه پا را از مصارف مواد مخدر سنتی فراتر گذشته و به مصرف مواد مخدرهای جدید روی آورده‌اند. دامنه مصرف مخدرهای جدید از سوی زنان آن قدر زیاد شده که واکنش مسئولان ذیربط را در پی داشته است.

زنان در تور مخدرهای صنعتی

سلامت نیوز:در گذشته در کشور ما واژه اعتیاد با اسم مردها گره خورده بود و مصرف مواد مخدر عملی مردانه محسوب می‌شد، اما امروزه نه تنها مصرف مواد از جامعه مردان فراتر رفته و در جامعه زنان نیز تسری یافته است، بلکه جمع‌های زنانه پا را از مصارف مواد مخدر سنتی فراتر گذشته و به مصرف مواد مخدرهای جدید روی آورده‌اند. دامنه مصرف مخدرهای جدید از سوی زنان آن قدر زیاد شده که واکنش مسئولان ذیربط را در پی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،دیروز دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران اعلام کرد ۵۰درصد زنان معتاد، مصرف‌کننده مواد صنعتی هستند. این در حالی است که یک چهارم جمعیت معتادان کشور مواد صنعتی مصرف می‌کنند.مصطفی ‌هادیزاده با تاکید بر این‌که باید در موضوع درمان اعتیاد به زنان توجه بیشتری شود، گفت: «اکثر دستورالعمل‌ها و برنامه‌های درمان اعتیاد فاقد نگاه جنسیتی است، این درحالیست که برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران این حوزه باید به زنان توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

به گفته اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور ۲میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۱۵۶هزار نفر از این افراد، زنان هستند که ۶ درصد جمعیت مصرف کننده مواد مخدر را تشکیل می‌دهند.بیشترین اطلاعات درباره آمار زنان معتاد در ایران مربوط به گزارش‌های آماری سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر است که اطلاعات تمامی مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی سراسر کشور را شامل می‌شود که در این گزارش‌ها زنان ۶درصد مراجعه‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.

با توجه به این‌که مراکز درمانی ‌مهم‌ترین مکان دسترسی به معتادان هستند و بیشترین میزان اطلاعات مربوط به معتادان در این مراکز است اما شیوع اعتیاد در زنان کمتر از میزان واقعی تخمین زده می‌شود و نادیده گرفتن و توجه اندک به بحث اعتیاد زنان در آینده‌ای نه چندان دور عواقب ناگواری را بر جامعه تحمیل می‌کند.

پیامدهای اعتیاد زنان

اگر چه نرخ اعتیاد زنان ایران در قیاس با آمار بین‌‌المللی كمتر از متوسط اعتیاد در بین زنان كشورهای دیگر است، اما از آن جا كه اعتیاد به ویژه در زنان و دختران كانون خانواده را متلاشی می‌كند و نسل آینده جامعه را نیز مورد تاثیر خود قرار می‌دهد و پیامدهای ناخوشایند زیادی را به همراه دارد، به همین دلیل است که همواره جمعیت زنان درگیر اعتیاد حساسیت برانگیز و حائز اهمیت است.

کارشناسان حوزه اعتیاد می‌گویند تاثیر مواد مخدر بر زنان بیش از مردان است. آنها معتقدند زن یا دختری که اعتیاد دارد، آرام‌آرام به درخودماندگی مبتلا می‌شود و در دنیای تجربه‌های شخصی خویش فرو می‌رود؛ ارتباطش را با واقعیت زندگی از دست می‌دهد و علاقه‌ای به رویارویی با واقعیت زندگی ندارد. اعتیاد، او را به برقراری ارتباط با دوستان، خویشان و حتی اعضای خانواده بی‌میل می‌کند. در ابراز احساسات به دیگران، دچار اختلال شده و رفتارهایش سطحی و چه‌ بسا رنگ بی‌تفاوتی به خود می‌گیرد.

احساس مسئولیت‌ نکردن به زندگی، امور پیرامونی و نیز وظایف فردی و اجتماعی، یکی دیگر از ویژگی‌های فرد معتاد شمرده می‌شود. فارغ از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی كه ریشه در اعتیاد دارند، کمترین پیامدی که برای اعتیاد زنان می‌توان برشمرد، ازهم‌پاشیدگی و گسست خانوادگی است. طلاق عاطفی، سردمزاجی، روابط فراناشویی و جدایی همیشگی، از پیامدهای شوم اعتیاد شمرده می‌شوند. از سوی دیگر، بی‌حوصلگی در تعامل با فرزندان، مواجهه نامطلوب با کودک خود و ‌مهم‌تر از همه، نبودِ نظارت صحیح در امر تربیت، فرزندان‌شان را نیز برای ورود به آسیب‌های پُرخطر آماده می‌کند.

از سوی دیگر، از آن جا که اعتیاد به ماده مخدر، رفتاری اجتماعی است و با سلامت و امنیت اجتماعی و افزایش جرم و جنایت در ارتباط است؛ بسیاری از زنان و دختران معتاد، ناگزیر از زندگی مجرمانه هستند. اغلب آنان پس از مصرف مواد با توجه به تیپ شخصیتی، روانی و محیطی و همچنین آثار خاص ماده‌ای که مصرف کرده، در معرض ارتکاب گونه‌های متعدد دیگری از جرم و جنایت قرار دارند.

برساس آمارِ اعلام‌شده، 40درصد سرقت‌ها، 30درصد کودک‌آزاری‌ها، 20درصد جرایم منکراتی و 10 درصد جرایم عمدی در کشور، ناشی از مصرف موادّ مخدر و آسیب‌های آن است.

دلایل گرایش زنان به اعتیاد

گرایش زنان به اعتیاد دلایل متعددی دارد. براساس آمارهای به ‌دست آمده در كشور 47‌درصد گرایش زنان به مصرف مواد مخدر برای كاهش دردهای جسمانی است. 24درصد از زنان برای كنجكاوی معتاد شده‌اند، 20درصد كسب لذت و 9درصد به دلیل كمبودهای عاطفی به مصرف مواد مخدر روی آورده‌‌اند.

بررسی سیر تاریخی اعتیاد زنان در سه دهه اخیر نشان می‌دهد، نسل اول زنان مصرف کننده مواد مخدر بیشتر واسطه باور غلط تسکین بخشی دردها با نگاه درمانی به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند و بیشتر مواد مخدر سنتی مانند تریاک مصرف می‌کردند.نسل دوم، بیشتر به واسطه همراهان خود مانند همسران و پدران و... و نسل سوم زنان مصرف کننده مواد همزمان با گسترش حضور زنان در فضای عمومی مانند آرایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و مهمانی‌های دوستانه پدیدار شده‌اند. نسل سوم بیشتر از مواد صنعتی استفاده می‌کنند.

بسیاری از زنانی که به مصرف مواد مخدر صنعتی روی آورده‌اند، تحت تبلیغات غلطی که مواد صنعتی اعتیاد‌آوری ندارد یا تاثیر مثبتی بر زیبایی و پوست دارد، قرار گرفته و در دام مصرف این مواد گرفتار شدند. آنچه امروز زنگ خطر اعتیاد زنان را بلندتر از قبل برای مسئولان به صدا درآورده و یکدفعه شاخک‌های رسانه‌ها را به سمت و سوی اعتیاد تیز و فعال کرده است، زنانه شدن اعتیاد و افزایش مصرف مواد مخدر از جمله مواد مخدرهای جدید در بین زنان و دختران است.

کارشناسان و فعالان حوزه اعتیاد این پرسش را مطرح می‌کنند که در صورت ادامه چنین روندی اگر اعتیاد زنان آن هم با ماده‌های صنعتی به همین شدت پیش برود چه فاجعه‌ای در جامعه زنان در حال وقوع است؟ آنها معتقدند در حوزه اعتیاد مردان حتی اگر ضعیف عمل شده باشد اقدامی هر چند ناچیز صورت گرفته است، اما در حوزه پیشگیری از اعتیاد زنان کار درخور و چشمگیری صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha