چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

عموم مردم بر این باورند که عصبانیت جزء شاخص‌های منفی شخصیتی است، براین اساس افرادی که زود عصبانی می‌شوند، در میان مردم محبوبیت کمتری دارند این در حالیست که برخی روانشاسان بر این باورند که عصبانیت می‌تواند مزایایی نیز داشته باشد.

آیا عصبانیت مزایایی دارد؟

سلامت نیوز: عموم مردم بر این باورند که عصبانیت جزء شاخص‌های منفی شخصیتی است، براین اساس افرادی که زود عصبانی می‌شوند، در میان مردم محبوبیت کمتری دارند این در حالیست که برخی روانشاسان بر این باورند که عصبانیت می‌تواند مزایایی نیز داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رواندرمانگر شناختی رفتاری در این باره  گفت: از آنجایی که در بیشتر مواقع به نظر می رسد عصبانیت می تواند بر سلامت جسم و روان افراد خشمگین اثر منفی گذارد در صورت بیان مناسب خشم، می توان اعتماد به نفس بیشتری به دست آورد.  


سارا اکبرزاده گفت: عصبانیت در واقع به غیر از جنبه های منفی از جمله این موارد که عصبانیت با فشار خون بالا همراه است و راه درستی برای فرونشاندن خشم نیست یا اینکه در افراد عصبانی، خودکشی و آسیب بیشتر دیده می‌شود، جنبه های مثبت دیگری می توان یافت و آن اینکه عصبانیت چنانچه مدیریت شده رخ دهد نه تنها اعتماد به نفس را در فرد خشمگین افزایش می دهد بلکه موجب موفقیت در کارهای بعدی خواهد شد.


وی با بیان اینکه عصبانیت یک رفتار، خصومت، خشونت یا پرخاشگری نیست بلکه با عصبانیت می توان احساس فرد یا افراد خشمگین را به نحوی مطلوب بدست آورد، افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده عصبانیت آن طور که تاکنون مطرح می شود، نه تنها برای سلامتی ضرر ندارد، بلکه فایده‌ هم دارد.
این مشاور و رواندرمانگر تصریح کرد: افرادی که خشم خود را سرکوب نمی‌کنند و در مقابل به نحوی و شکل مناسب آن را بیان می کنند، در بلند مدت ضمن کسب اعتماد به نفس بیشتر بر روی مغز ایمنی بوجود می آورند و به نوعی بر اعصاب خود کنترل بیشتری پیدا می کنند.


اکبرزاده اظهار داشت: عصبانیت می‌تواند رفتار پرخاشگرانه فرد یا افرادی را فعال کند به نحوی که نسبت به غیر خود احساس عصبانیت کند حتی بدون اینکه درگیری فیزیکی در کار باشد، اما لازمه آن نیست، یعنی فرد عصبانی با دیدن بی عدالتی و در صورت خشمگین شدن می‌تواند برای اطمینان از بقا و صداقت، با اقدامی مناسب احساس خود را کنترل کند و حتی این افراد در چنین مواقعه ای در مورد آنچه که باعث عصبانیت آنان شده می توانند تحقیق و آگاهانه واقعیت‌ها را ارزیابی و در مورد بهترین اقدامات، تصمیم بگیرند.


این متخصص رواندرمانگر گفت: طبق تحقیقات علوم رفتاری، زمینه بروز احتمالی بیماری‌های قلبی در افراد عصبانی بالا است و در نتیجه مشخص شده میزان برخی از آنتی ‌اکسیدان‌های خون ( ویتامین ث، ویتامین ای و بتا کاروتن) در افراد بد اخلاق و عصبانی کمتر از سایرین است و همین موضوع می‌توان زمینه را برای ابتلای بیشتر این دسته افراد به بیماری‌های قلبی آماده کند.


وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده خشم و عصبانیت حتی می تواند به افراد درگیر نوعی انگیزه منفی دهد، ‌گفت: با اینکه عصبانیت می تواند در بیشتر مواقع احساس ناخوشایندی در فرد خشمگین ایجاد ‌کند، اما تحقیقات نشان داده مغز انسان در هنگام عصبانیت فعال‌تر می‌شود و به نوعی آماده وارد عمل شدن است و اگر این احساس را بتوان مدیریت کرد عصبانیت سمی مهلک نخواهد بود و هیچ خطری سلامتی فرد را تهدید نخواهد کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha