هفته گذشته بود که خبرهای متعددی درباره افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در تهران منتشر شد، از ۶۰۰بستری در روز گرفته تا فشار بی‌سابقه بر بیمارستانها و کادر درمان.

روزهای اوج كرونا در تهران،گلستان و كرمان

سلامت نیوز: هفته گذشته بود که خبرهای متعددی درباره افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در تهران منتشر شد، از ۶۰۰بستری در روز گرفته تا فشار بی‌سابقه بر بیمارستانها و کادر درمان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،با وجود این تهران در هفته‌های اخیر به‌رغم افزایش آمار مبتلاها همچنان در شمار شهرهای در «وضعیت هشدار» (یک پله پایین‌تر از وضعیت قرمز) قرار داشت. وزارت بهداشت اعلام کرد: پایتخت وارد وضعیت قرمز کرونا شده است. همان‌گونه که سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در این شرایط از سه شنبه (۸ مرداد) تا چهارشنبه (۹ مرداد ۹۹) دو‌هزار و ۶۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک‌هزار و ۶۰۴ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شدند. همچنین در این مدت ۱۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۶‌هزار و ۳۴۳ نفر و مجموع بیماران در کشور به ۲۹۸‌هزار و ۹۰۹ نفر رسید. همچنین با اضافه شدن ۵۰۰ نفر به بیماران بدحال کشور، ۴۰۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

خیز دوباره کووید19 باعث شده بیمارستان‌ها بار دیگر با افزایش دیگرباره شمار مبتلایان به کرونا روبه‌رو شوند. این در حالی است که منابع رسمی از بالا رفتن آمار ابتلا به ویروس خطرناک در پایتخت و ورود به وضع قرمز مراکز درمانی تهران خبر می‌دهند. این بار اما شواهد حکایت از این دارند که با شدت و تغییر علائم بیماری نسبت به گذشته بیماران بیشتری به تخت‌های بستری و آی‌سی‌یو نیاز پیدا می‌کنند.

این روز‌ها مبتلایان در اورژانس بیمارستان‌ها در صف خالی‌ شدن تخت‌ بستری و آی‌سی‌یو هستند، به‌طوری که خیلی از آنها نسبت به کمبود تخت بستری در مراکز درمان گلایه می‌کنند و می گویند تخت بستری و تخت‌های ویژه در مراکز درمانی کفاف این حجم از بیماران را نمی‌دهد.

در این شرایط وضعیت دو استان گلستان و کرمان بسیار نگران‌کننده اعلام شده است، همان‌طور که سیما لاری در این رابطه معتقد است در حال حاضر 11 شهرستان این استان در وضعیت قرمز و سه شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و شهرستان‌های گرگان، بندرگز، کردکوی، گنبدکاووس، آق قلا و ... از جمله شهرستان‌هایی هستند که در این استان موارد بستری دارای شیب تندتری است. لاری همچنین در توضیح وضعیت استان کرمان نیز گفت: 12 شهرستان در استان کرمان در وضعیت قرمز و هفت شهرستان نیز در وضعیت هشدار این بیماری قرار دارند.


آخرین وضعیت برگزاری مراسم محرم
آخرین اخبار دربار برگزاری آزمون‌های سراسری و همچنین مراسم عزاداری ماه محرم، از برگزاری قطعی ولی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حکایت دارد. درباره مراسم محرم، ستاد مقابله با ویرس کرونا هم در اطلاعیه‌ای دستوراتی را به‌طور مشخص اعلام کرد و با تاکید ویژه بر رعایت «دقیق و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها» از برگزاری این مراسم خبر داد.

براساس اطلاعیه ستاد هیچ‌گونه پذیرایی‌ای در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفا مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت‌وپز و بسته‌بندی به‌صورت بیرون‌بر و در ظروف غیر‌مشترک و یک‌با‌رمصرف توزیع می‌شود.

در این شرایط این روزهای دنیا که مراسم حج به‌صورت محدود برگزار می‌شود، پیاده روی اربعین نیز منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و هماهنگی با دولت عراق است و مراسم ذبح گوسفند در عید قربان محدود شده است، بدون تردید امسال مراسمات عزاداری محرم، متفاوت‌تر از همیشه برگزار خواهد شد. طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی، هیات دولت، وزیر بهداشت، و مراکز حوزوی و فرهنگی قصد دارند با تهیه پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدا... الحسین (ع) به این نتیجه واحد برسند که برگزاری این مراسمات بدون هیچ‌خطری برگزار خواهد شد.


برگزاری محرم در انتظار فرمایش رهبری
در این بین حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت درباره کم و کیف برگزاری مراسم اربعین حسینی امسال و احتمالات پیش‌رو گفت: عزاداری برای اباعبدا... الحسین (ع) نباید تعطیل شود همانطور که مقام معظم رهبری درباره لیالی قدر این مسأله را بیان کردند و مراسم احیا تعطیل نشد و خوشبختانه کسی آسیب ندید؛ مردم متدین به این مسأله توجه دارند که اگر توصیه‌ها و شیوه های بهداشتی رعایت نشود، مسئول هستند و چنانچه ناقل بوده و فردی را مبتلا کنند، روز قیامت باید درباره آن پاسخگو باشند.

در این بین نیز وزارت بهداشت در انتظار فرمایشان رهبر معظم انقلاب در رابطه با برگزاری مراسمات محرم است. همان‌طور که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت و درمان این امر را تایید می‌کند و می‌گوید:‌ از کسانی که در این زمینه اظهارنظر می‌کنند می‌خواهیم صبر کنند تا ببینند مقام معظم رهبری و مراجع چه خواهند فرمود و مراسمات را چگونه برگزار خواهند کرد تا بتوانیم امسال شکوه را در مراسم معنوی مبتنی بر شور و شعور و با حفظ جان تمام مسلمین برگزار کنیم. نظارت‌ها در این باره جدی خواهد بود، اما ناظران اصلی ما خود افراد خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha