شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 297622

کرونا اکثر مناطق کشور را در وضعیت قرمز قرار داده به‌طوری که در خوشبینانه‌ترین آمار ممکن روزانه بیش از دوهزار و ۵۰۰ نفر به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و به‌طور میانگین حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد آنها نیاز به بستری دارند.

کرونا برای همه، درمان برای داراها!

سلامت نیوز:کرونا اکثر مناطق کشور را در وضعیت قرمز قرار داده به‌طوری که در خوشبینانه‌ترین آمار ممکن روزانه بیش از دوهزار و ۵۰۰ نفر به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و به‌طور میانگین حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد آنها نیاز به بستری دارند.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان ۴۰۲۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و اکثر بیمارستان‌های دولتی برای بستری بیماران تخت خالی ندارند. کرونا که آمد، یک ضرب المثل جدید درست شد که این ویروس غنی و فقیر نمی‌شناسد، اما شواهد نشان داد که مردمی که از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند و از تامین هزینه‌های روزانه عاجز هستند و چاره‌ای به‌جز کار در محیط‌های خطرناک ندارند، بیشتر در معرض خطر این ویروس هستند.

این در شرایطی است که امروزه هزینه‌های درمانی کرونا، گفته می‌شودکه گاه بالغ بر ۱۵ تا ۱۵۰‌میلیون تومان است. با وجود اینکه تاکید و تکیه دولت بر بیمه‌های خدمات درمانی بود، اما برخی از بیمارستان‌های دولتی، بیمه‌ها را شامل همه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا نمی‌دانند و فقط بخشی از هزینه‌های درمان را شامل بیمه می‌شود.

در این شرایط حدود چهار تا شش‌میلیون نفر در کشور فاقد دفترچه بیمه هستند و این اقشار که عمدتا از قشر ضعیف و کارگر جامعه هستند، برای گذران زندگی در صورت ابتلا به کرونا یا باید در محل کار حاضر شوند و روزانه چندین نفر را مبتلا کنند یا در سکوت و فقر بگذرند. چند روز پیش از سوی معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای استان تهران قیمت داروهای حیاتی کرونا اعلام شد و قیمت داروی رمدسیویر هر ویال ۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان و قیمت داروی فاویپیراویر به ازای هر ورق قرص حدود ۱۰۰‌هزار تومان است.

 به گفته علی ماهر در داروخانه‌های ۱۳ آبان، شهید کاظمی و دیگر داروخانه‌های دولتی در صورت تایید معاونت درمان موجود و قابل دریافت است. دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هزینه انجام تست تشخیص کرونا و هزینه درمان مبتلایان به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های دولتی را اعلام کرد و بر اساس گفته‌های او بیماران مبتلا به کرونایی که تحت پوشش بیمه قرار دارند، فرانشیز پنج تا ۱۰‌درصدی را می‌پردازند و برای کسانی که بدون بیمه مراجعه می‌کنند، هزینه به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود.

تست PCR در بیمارستان‌های دولتی همچنان به‌صورت رایگان انجام می‌شود. این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از این اقدامات رایگان سرباز می‌زنند و بسیاری از بیماران که چاره‌ای به‌جز پرداخت هزینه‌هایشان ندارند، باید هر شکلی که شده مبالغ مذکور را پرداخت نمایند. کما اینکه در دولت و وزارت بهداشت در ابتدای شیوع کرونا، اعلام کرده بودند هزینه درمان و تست کرونا رایگان باشد، اما چندی بعد رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد: «بیماران مبتلا به کرونا فاکتور‌های ۱۵ تا ۵۴‌میلیون تومانی داشته‌اند».

 هزینه‌های درمانی کرونا

طبق گزارش پخش شده صدا و سیما و اخبار  بیست و سی در تاریخ 9 مرداد نشان می‌دهد اگر یک فرد بیمه نباشد هزینه چند روز بستری او 10‌میلیون تومان است. طبق این گزارش تخت ویژه هزینه آزاد محاسبه می‌شود و مشمول بیمه‌ نمی‌شوند. برای برخی از آزمایشات نیز در صورت بیمه‌بودن و داروها هزینه‌های سرسام‌آوری هزینه خواهد شد.

یکی از مبتلایان به کرونا در این رابطه می‌گوید: «هر آمپولی که به من می‌زنند بالای 40‌میلیون تومان هزینه دارد و سه روز یکبار باید این آمپول را استفاده کنم که بیمه فقط 20‌درصد آن را پرداخت می‌کند». بخش مبتلایان به کرونا بیمارستان‌های دولتی همچون مسیح دانشوری نیز مختص افراد دولتی است و وقتی با آنها تماس می‌گیریم می‌گویند تمام تخت‌های بیمارستان پر شده است.

در این شرایط بسیاری از بیماران به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند. یکی از بیمارانی که در بیمارستان خصوصی بستری شده و حال مساعدی پیدا کرده در رابطه با هزینه این بیمارستان‌ها می‌گوید: «حدود 50 تا 60‌میلیون تومان هزینه کرده‌ام. پنج عدد آمپول زده‌ام و قیمت آن 70‌میلیون تومان شده است. همه افراد خانواده پنج نفره ما به کرونا مبتلا شده‌اند و با وجود اینکه دفترچه بیمه داریم، اما برای تامین هزینه‌ها مجبور شده‌ایم خانه‌مان را برای رهن و اجاره بگذاریم تا پول رهن آن را به حساب بیمارستان واریز کنیم وگرنه اجازه ترخیص به ما داده نمی‌شود».

او که یک مغازه پوشاک و تریکو دارد، ادامه می‌دهد:«یک ماه است که سرکار نمی‌روم و درآمدی ندارم». طبق شواهد تخت عادی در این بیمارستان‌های خصوصی برای بیماران کرونایی هر شب حدود دو‌میلیون تومان است و تخت ویژه هر شب پنج‌میلیون تومان هزینه روی دست بیماران بدحال کرونایی قرار می‌دهد. همچنین یک فرد مبتلا به کرونا از 10 تا 100‌میلیون تومان باید هزینه دارو، تجهیزات، تخت و آزمایشگاه را پرداخت نماید. همچنین باید این افراد بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها، از دستگاه اکسیژن در خانه استفاده کنند و تجهیزات حفاظتی، خرید دارو و خوراکی‌های دو تا سه هفته شامل می‌شود.   

نقش هزینه‌های دارویی خارجی

برای بررسی بیشتر این موضوع با ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت و درمان تماس گرفتیم و او درباره این گزارش صدا وسیما، با اشاره به اینکه تخلفاتی از لحاظ قیمت هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های ما وجود دارد و در صورت بروز هرگونه تخلف به وزارت بهداشت اطلاع دهند، می‌گوید: ما به اعضای هر بیمار، هزینه بستری آنها در بیمارستان‌های دولتی 5/2 میلیون برای تخت‌های عادی و در صورت نیاز به آی سی یو، هزینه روند درمانی 5/5میلیون تومان است که از این مبالغ پنج تا 10 درصد آن از بیمار اخذ می‌شود.

هزینه‌های درمانی کرونا زمانی افزایش پیدا می‌کند که برخی از داروها خارجی و جدا از لیست وزارت بهداشت برای بیماران تجویز می‌شود و این خلاف مقررات است، ما این داروها را به هیچ عنوان توضیه نمی‌کنیم و اگر فردی که مبتلا به کرونا است از این داروها استفاده کند، ممکن است داروی بی‌تاثیر و کم تاثیر باشد ولی برای آن تا 50 و 60 میلیون تومان هزینه کند. وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در برخی از موارد داروهایی از سوی بیمار درخواست یا از سوی پزشک برای بیماران تجویز می‌شود که جزو لیست دارویی کمیته علمی وزارت بهداشت نیست و این کمیته، دارو را تایید نمی‌کند.

ولی برخی از بیماران این داروها را تهیه می‌کنند و اکثر این داروها بی‌تاثیر و کم تاثیر است. در اکثر مواقع آنها به بازار سیاه مراجعه کرده و داروهای قاچاق و به احتمال زیاد تقلبی را به 50 تا 60 میلیون تومان خریداری می‌کنند.  ما مواردی داشتیم که داروی 10 هزارتومانی را 50 میلیون تومان فروخته‌اند، یا داروی اصلی را 50 میلیون تومان به خانواده بیمار تحویل داده‌اند که فردای استفاده از آن دارو، بیمار فوت کرده است. از مردم تقاضا دارم بیماران به پزشکان کمیته علمی وزارت علوم و دانشگاه اعتماد کنند.  

 بیمارستان‌ها چاره‌ دیگری ندارند

مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا که خود چندی پیش به کرونا مبتلا شده بود، از هزینه‌های بیمارستانی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، اما در رابطه با این هزینه‌ها به می‌گوید: هزینه‌های این روزهای بیمارستان‌هایی که به بیماران کرونایی خدمات می‌دهند، سربه آسمان کشیده، به‌عنوان مثال ماسک‌هایی که برای بیمارانی که در بخش ای سی یو استفاده می‌شود کشور ما با کمبود شدید آن مواجه است و اگر بیمارستان‌ها بتوانند این ماسک‌ها را تهیه نمایند، هزینه تامین آن سرسام آور است.

ماسک‌های پزشکی نیز برای هر شهروند که باید در طول سه تا چهار ساعت آن را عوض کند، حدود 400‌هزار تومان در ماه است. چه در بیمارستان‌های بخش دولتی و خصوصی، باید برای پرستارانی که از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنند، در هر ساعت یک ماسک استفاده شود و این‌ هزینه‌ها را کنار تجهیزات و داروهای کمیاب قرار دهید، تا متوجه شوید که بیمارستان‌ها چاره‌ای به‌جز تامین هزینه‌ها از سوی بیماران ندارند.

در شرایطی که منبع درآمد بیمارستان‌ها، همان عمل‌های جراحی است و بسیاری از آنها بعد از شیوع کرونا تعطیل شدند، بیمارستان‌ها به ورشکستگی نزدیک شدند و باید این هزینه‌های خود را به‌نوعی تامین نمایند. وی در ادامه می‌افزاید: هزینه درمانی بیماران مبتلا به کرونا بسیار بالاست و بهتر است که مردم خودشان پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha