متخصص رادیوتراپی وانکولوژی گفت: شایع ترین نوع سرطان گوارش، سرطان معده است که به عنوان هفتمین علت مرگ ناشی از سرطان دردنیا شناخته می شود.

سلامت نیوز :متخصص رادیوتراپی وانکولوژی  گفت: شایع ترین نوع سرطان گوارش، سرطان معده است که به عنوان هفتمین علت مرگ ناشی از سرطان دردنیا شناخته می شود.
 دکتر محمد امین ناظرمظفری متخصص رادیوتراپی وانکولوژی،  با بیان اینکه فاکتورهای تغذیه ای، شغلی وژنتیکی از جمله عواملی است که احتمال ابتلای فرد به سرطان معده را افزایش می دهد، گفت: فاکتورهای تغذیه ای  شامل مصرف زیاد نمک، نیترات، مصرف کم ویتامینها ی A  وC ، مصرف غذاهای دودی ونمک سود  و عدم استفاده از یخچال برای نگهداری غذاها است.
 وی افزود: مصرف سیگار، عفونت اچ – پیلوری، تماس با اشعه، جراحی های قبلی معده برای ضایعات خوش خیم مثل زخم معده نیز از موارد زمینه ساز ابتلاء به این سرطان است.
این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، شایعترین علائم ابتلا به سرطان معده را  بی اشتهایی وکاهش وزن  عنوان کرد و افزود: خستگی، ناراحتی قسمت فوقانی شکم، سیری زودرس، استفراغ های مداوم، خونریزی دستگاه گوارش وزردی از نشانه های ابتلاء به این سرطان است که در صورت مشاهده این علائم، فرد باید به پزشک مراجعه نماید.
دکتر مظفری، راههای تشخیص سرطان معده را اندوسکوپی و نمونه برداری، پت اسکن، لاپارسکوپی و  سی تی اسکن عنوان کرد و با اشاره به روش های درمان این سرطان گفت: جراحی به صورت برداشتن کامل و یا قسمتی از معده، شیمی درمانی و رادیوتراپی (پرتو درمانی ) از جمله راه های تشخیص سرطان معده است.
وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه علی رغم درمانهای مورد استفاده، سرطان معده می تواندارگان های کبد، حفره صفاق، ریه، مغز واستخوان را درگیر نماید؛ به نحوی که در این موارد، طول عمر بیمار علیرغم استفاده از شیمی درمانی و پرتو درمانی بسیار کوتاه خواهد بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha